Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 120 ggr
Missy
0

Funderingar angående att göra sushi

Sökte bland gamla trådar och fick i och för sig upp nått sushirecept men eftersom jag har SÅÅÅ många funderingar angående de här så tänkte jag göra en ny tråd och hoppas att lite sushimänniskor vill vara snälla att komma med svar.

Bakgrunden till det hela är att jag är totalt beroende av sushi så det blir vääldigt mycket sushi och även om det inte är så dyrt som i sverige här nere så blir det ändå ganska mycket pengar när man är sååå beroende.

Problemet är att jag verkligen är totalt värdelös i köket! Jag har suttit och surfat runt nu på olika sidor och hittat massor med recept men alla är olika och jag vill ju ha de bästa förutsättningarna att lyckas nu när jag är så dålig på att göra mat. Jag tänkte göra typ 18 bitar såna där maki, hur mycket ris behöver jag då och hur mycket socker ska jag blanda bland, verkar variera mycket.. Sen undrar jag oxå vad som händer eller rättare sagt om man tar vanlig vinäger i stället kan man hälla i lite extra socker då för att få det att smaka som risvinäger, eller kanske nån vet vad risvinäger heter på ungerska…

All hjälp mottages tacksamt!

Robinsnel
0

kan tänka mig det blir lagom med 3 dl ris då. Då skulle jag ta 3 msk vinäger o 1.5 msk socker. Tror det funkar lika bra med vitvinsvinäger som risvinäger. Riset lägger du i blöt 30 min o sköljer sen. Koka med 6 dl vatten o lite salt. När det är klart häller du över blandningen av vinäger o socker och låter det svalna. Resten antar jag att du kan…

Missy
0

Ok, ska testa det. Tack :)