trampade på illerns fot
hejhej, nyligen råkade jag trampa på min 12 veckors iller fot =(, inte så hårt men hon haltar lite, har hon bara lite ont och inte vill använda foten på litet tag eller är det något man måste åka till vetrinärerna och fixa?
det bästa våre ju kanska att åka och kolla då en iller inte direkt visar att dom har ont

Vad menar du med nyligen? Om det är för nån timme sen så skulle jag vänta. Om det är flera dagar sen, då äre nog dags kolla upp.

håller med #2 lite lättare att bedöma om vi vet cirka tid. Hoppas det bara är tillfälligt så h*n inte har stukat tassen eller liknande.

Har tassen svullnat? Har illern ont om du kollar på den? Vart har hon ont? Tassen? lågt ner på benet, högt upp? Känner du ett brott i benet?
Kolla upp dessa grejer, sen ringer du till närmsta illerkunniga veterinär och frågar om råd. Ev är det så att de hos vet inte kan göra något ändå, om det tex är en liten stukning. Är det däremot brutet så kanske man spjälar benet, jag vet inte. Nån som haft en iller sm allvarligt rutit benet?
Tänk på att m¨ånga vererinärer inte är så illerkunniga och därför ofta underskattar illerns smärta. Om du känner att din iller lider, propsa på att få komma in och få behandling…
Nyligen, när tråden blev skapad, hon sover nu och när hon sover så sover hon alltid bakom soffan så jag når inte henne får se hur det är när hon vaknar

kan annars vara perfekt att passa på att undersöka henne medans hon sover… När hon väl är vaken antar jag att hon är som alla andra valpar: livlig.
Säg att hon sover några timmar, isf har du slösat bort värdfull tid hos akut-veterinären. Många av dem stänger snart, och isf måste illern vänta tills imorrn, kanske inte så snällt!!!

Jag råkade klämma aiias baktass i en dörr för ett tag sen, fy faan, det var inte roligt.. vilken ångest.. Den blev röd och svällde upp och såg inte alls bra ut..! Vi försökte avvakta lite, men hon haltade och ville inte alls använda foten, man fick inte heller röra.. Hon gick och la sig och ville inte gå, så vi ringde veterinären som till vår stora skräck hade semesterstängt! HEJA vår veterinärmottagning..! Då ringde vi till distriktsveterinärerna som sa att vi skulle avvakta till morgonen efter, och om det inte blivit bättre skulle vi röntga.. Och till vår stora förvåning repade hon sig redan på kvällen, och blev som vanligt!
Så antingen är hon öm efter en rejäl smäll på tassen, eller så är nåt brutet! Jättesvårt att säga! Vi var ju som sagt övertygade om att Aiia brutit nåt, men icke. Jag tycker att du ska ringa veterinären och berätta för dem vad som hänt och hur det ser ut, så får dom råda dig hur du ska göra!
#7 När nåt sånt händer brister ju celler i vävnaden och kroppen reagerar direkt och det blir en inflammation (värme, svullnad, rodnad, ömhet och därmed nedsatt funktion).
Det behöver nödvändigtvis inte betyda att det är illa, kroppen reagerar liksom 100% hela tiden och det är förmodligen förklaringen till varför det bara gick ner sen när ni gav det lite tid.
Dalparst Börja med att ringa en veterinär, de brukar veta vad som är bäst att göra… Är ju rätt onödigt att betala undersökningskostnaden bara för att höra veterinären säga "det är ser ju bra ut"….