Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 308 ggr
Strumpan
0

Snälla ge mig råd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni kanske vet så berättade JossanH om lilla Cato som hon hade men som hon inte kunde ha kvar eftersom hennes illrar inte accepterade honom. Så hon frågade mig om jag var intresserad -vilket jag självklart var ;)!

"Lilla (säkert runt 2kg)" Cato är en 4mån´s valp, den mest underbara lilla päls jag någonsin har träffat. Han är så kelig, trevlig, glad och RUMSREN! Jag har haft honom i en vecka och har kärar ner mig totalt i honom och vill inget hellre än att ha honom hos mig. Mitt problem är att Athlaz VÄGRAR acceptera honom. Athlaz flyger på Cato så fort han får syn på honom. Cato kan sitta och äta eller ligga och sova och Athlaz flyger på honom helt oprovocerat och bara hugger honom i nacken så hela Stockholm kan höra honom skrika. Jag har försökt att ha lite is i magen och låta dem bråka klart, men jag känner mig så fruktansvärt elak mot Cato som utelämnar honom i Athlaz käkar så jag sliter bort honom efter ca 30s. Kan säga att Cato ser ut som köttfärs i nacken

Anledningen till att jag skriver denna tråd är för att jag behöver verkligen hjälp med att få Athlaz att acceptera Cato. SNÄLLA, vad kan jag göra???!!!! Ge mig rååååååd för jag e så käääär i plutten

JossanH, jag nallade ditt foto, jag hoppas det är ok.

Mvh Jenny

Robinsnel
0

oj… detta är svårt när det är så här… Jag har nog inga riktigt bra tips, är det köttfärs och att han hoppar på cato så som du säger skulle jag nog särat på dem.

NoraDede
0

ja det låter ju inte bra det du skriver men han var ruskigt söt iaf, jag har heller inget tips=(

Sara
0

Sätt en socktröja på Cato och sedan selen på så den sitter fast. Då är han skyddad i nacken.

Sen så prova att gå ut och gå med båda samtidigt och bada dem ihop i balja eller badkar.

Sara

Strumpan
0

#1 problemet är att jag vill ju att de ska lära sig att komma överens….

#2 han är ruskigt sööööt!!! =)

#3 en tjock tröja kan ju vara en idé. ska se om jag kan sno ihop ngt. Vi varute idag, och jag gick ut med dem mitt på dagen just för att jag vet att Athlaz tycker att det är läskigt att vara ute när det var ljust, folk kan ju se honom Fundersam. Men Athlaz koncentrerade sig enbart på att flyga på Cato. Mne jag ska nog prova med att klä på Cato så han har lite skydd mot Athlaz huggtänder!

Mvh Jenny

emoflickan
0

det kan ju vara så att athlaz går på cato så hårt pga att han är okastrerad? kanske känner sig hotad av det. Vet hur tufft det kan vara att få ihop, gimli hade riktiga sår i nacken flera månader innan han blev accepterad av albin & bilbo..man får bara vara jäkligt envis

Strumpan
0

Jag funderar på att kastrera honom inom kort för att se om det skulle funka

Mvh Jenny

AlbaStiffler
0

Har du testat badsocialicering? Brukar funka rätt bra, åtminstone för stunden. Tyvärr kan man ju inte bada dem för ofta…

[tiiia]
0

kan man inte lägga nåt i nacken som smakar lite illa? hehe typ stop och väx på pälsen i nacken eller nåt så han tycker att det smakar för illa för att vilja bita igen? ( borde ju vara rätt ofarligt tycker man?? )

AlbaStiffler
0

tveksamt att det räcker…

Strumpan
0

#8 problemet är att Catostackaren är alldeles sårig i nacken, så det måste vara ngt som inte svider alltför mkt

Mvh Jenny

JossanH
0

ja, vad kan jag säga mer än att jag verkligen, verkligen vill att han ska bo kvar hos dig! Där vet jag att han får det bra…

Helt sjukt att en iller, som man köper med tanken att han "SKA omplaceras bara jag fått lite ordning på honom" och som bara bodde hos mig i 2 veckor kan lämna sååå djupa spår efter sig.
Som sagt- han är helt underbar och nu när han äntligen fått en lite mer stabil tillvaro så vill jag så gärna att det ska funka.

Jag tror att de flesta illrar går att få att acceptera varandra men som sagt- hur länge är man villig att stå ut? Inte för sin egen skull utan för den "utsatte" illern?
Jag håller på en lite tidig kastrering för att han ska accepteras för jag vill så gärna att han ska få stanna hos dig och att det ska funka!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Att Athlas är okastrerad spelar nog roll helt klart.

Sara

JossanH
0

#12 cato är okastrerad.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Aha… Generad

Sara

Strumpan
0

Ja du JossanH, jag vill ju så jättegärna att det ska funka. Jag ska kastrera honom och sen försöka ett tag till. Jag tycker bara så otroligt synd om lilla Cato och hans nacke! Men vem vet, kastreringen kanske funkar. Jag hoppas verkligen det. För jag är så kär i honom, och jag hoppas att jag ska få Athlaz att tycka om honom. Jag har inte gett upp än =)!!!

Mvh Jenny