Får man GE bort en iller?
När det gäller omplaceringar och ja, annars också så är många väldigt noga med att illern ska kosta. Men egentligen, måste den det?
Säg att man är tvungen att omplacera sina illrar, är det inte okej då att ge bort dem till det perfekta hemmet? (Och då betyder perfekt även att personen ifråga kan finansiera eventuella operationer. Så att de tar en iller gratis beror inte på att de inte har råd.)
Jag tycker att det är upp till var och en. Känner man att man verkligen har hittat rätt hem till djuret så tycker jag att pengar är oväsentligt. Däremot så kan jag förstå de symboliska summorna, men då ska de också vara symboliska och inte högre än vad valppriserna är idag, utan kanske 300-500kr.
#1 Jag har funderat på det där med symbolisk summa.. Varför ska man ta det? Eller egentligen, vad är poängen med det? Är det för att på något sätt markera att en iller inte är gratis i ordets negativa bemärkelse?

Jag anser inte att man tar betalt för en omplacering om man har hittat det perfektea hemmet. Visserligen anser jag inte att man ska lämna sin iller till något annat än det perfekta hemmet heller.
Men jag anser samtidigt att det finns olika skäl till olika saker och folk gör som de vill själva och så som de själva är nöjda.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nej, man behöver inte ta betalt för en omplacering eller ens en valp om man inte vill och anser att man har hittat ett bra hem.
Sara
#2 den symboliska summan är enligt mig något man har för att få tag i lite mer seriösa personer. Personligen (om jag skulle omplacera ett djur) skulle jag kunna tänka mig att skänka bort den "symboliska" summan till t.ex ett djurhem e.dyl.

Jag fick illrarna Groggie och Tessie av två kompisar som separera och de kände att illrarna skulle få mer tid och engagemang hos mig som redan hade två illrar än vad de enskilt kunde ge… Jag hade ej känt Tiaz och Millan så länge men lärde känna dem då jag hade iller med…
Tillsammans med dessa illrar fick jag en massa tillbehör…
Jag tycker de inte är fel att "GE" bort en iller om man känner att de är till rätt hem.
Själv föredrar jag bråkiga omplaceringar och har gett en symbolisk summa för illrarna. Skulle nog ej betala tusen tals kronor för en omplacering men de är ju olika… Jag har älskat alla mina omplaceringar extremt mycket alla med var och ens personlighet. Jag behandlar dem med lika stor respekt och värdighet som en valp.
Jag har uppmuntrat att de före detta ägarna av mina 5 omplaceringar ska hälsat på deras gamla illrar men de har väl vart si och så med de fd ägarnas engagemang…
jag vet att man alltid ska ta en liten summa, iaf 10kr..för annars betyder det otur;) ha ha:)
Jag tycker det är klart att man kan ge dem ifall man har hittat ett hem där man vet att de kommer leva livet ut och ha det kanon:)
#5 ja det där med att en summa tar bort oseriösa personer håller jag med dig om sen beror det på om det är en massa saker som följer med. som jag vaccinerade ju mina tjejer precis innan dom kom till ett nytt hem och jag hade ju kunnat vänta så att nya ägaren fick betala det då jag egentligen inte hade någon nytta av att dom vaccinerade om man kan säga så. hoppas ni förstår hur jag menar där
haha..:)
NEJ! Man FÅR inte ge bort en iller ;)
skämt åsido… Jag tycker inte pengarna har så stor betydelse vid omplacering, man kan försäkra sig om att det blivande hemmet är bra på många, bättre sätt.

När det gäller omplaceringar så tycker jag det låter bättre att det är "gratis" om man har hittat ett bra hem… för det är väl bättre att pengarna används på illern än ges till det gamla hemmet… allt handlar väl ändå om illern när man omplacerar… om det gamla hemmet nu inte har lagt ut extrema pengar på operationer och dyl. då är det väl okej att be om en summa, men annars… hellre pengar till illern imo.
golf.ifokus.se

Vi fick våra illrar Frick och Gonzo helt gratis från Kjell och Anna, men å andra sidan så kan vi försäkra att de har ett underbart hem här hos oss och att de får mycket kärlek :)
Jag skulle nog ge bort mina illrar, skulle jag ta betalt är det för deras tillbehör isf :)

Jag gav bort Saga när hon flyttade.
Jag har även fått Turbo, Nala och Chilli. De enda kostnaderna jag hade i samband med deras flytt hit var bensin och tid.
Jag säger som #7, det betyder otur att få ett djur gratis! När vi för hundra år sen skulle få kaniner så gav vi en tjuga per kanin, just bara för att..
Kan tillägga att jag är sjukligt skrockfull :P

En krona tassen ska man ta enligt vad jag har hört. Ur skrocksynpunkt alltså.

och en för svansen
Ärligt talat tror jag inte att symboliska summor på max en tusing stoppar oseriösa personer.
Sara
det kan jag säga att det gör det inte jag hade mina tjejer ute på 2000 tillsammans med alla saker och jag fick iaf oseriösa folk så att det hette duga

För att få hem våra busar, kostade enbart resan
Jag tycker att det är helt okej att ge bort djur om man vet att dem kan få det perfekta hemmet! Jag har ingen förståelse för dem som tar pengar för sina djur som har valt att "omplacera dem". Antingen säljer man eller så omplacerar man dem. Det är i mitt tycke 2 helt olika saker.
Jag fick Tigern för 2 år sedan och betalade inte en krona. Han var fyra år gammal och i stort behov av ett livslångt och kärleksfullt hem. Det priset är obetalbart så jag förstår inte hur människor som omplacerar kan ta betalt. Men hade jag behövt betala för honom så hade jag gjort det. Trots att han var 4 år, ovaccinerad och ej försäkrad. Jag hade betalat, helt klart!
Något som gör mig illa tillmods är när man omplacerar djur som man själv inte klarar av och har mage att ta betalt för dem. Kan man inte hantera dem och ngn annan klarar av det så är väl bara det guldvärt. Hur kan man då ta betalt?
Dessutom resonerar många omplacerare att jo, jag betalade för kastration, vaccination osv och det vill jag ha tillbaka pengarna för. Men hur tänker man då? Ska den nya ägaren betala för den tidigare ägarens utgifter? "Jo, men han hade faktiskt skabb för 2 månader sen" "Jag vaccinerade henne för 2 veckor sen" etc etc.
Sen att ta betalt för det som illrarna har haft i sitt hem är också en annan fråga som retar mig ngt fruktansvärt. Det är ngt som ägaren valde att lägga ned pengar på för att sitt djur skulle få ha det bra, eller ngt att leka med. En gåva helt enkelt. Och bara för att djuret omplaceras så ska man ta betalt för det? Återigen, ska den nya ägaren betala för den förra ägarens utgifter?
Var hjärtligt glad istället att det finns dem som vill ha omplaceringar, dem som tar sig tid och öppnar sina hem för "svåra" illrar. Varför denna girighet hela tiden?
Enda gången mina illrar ska omplaceras är om jag själv skulle gå under. Det hemmet dem skulle hamna i skulle inte behöva betala en krona för dem. Det räcker gott och väl med att dem får ett livslångt hem tillsammans där dem får kärlek och vård. Då skiter jag i att Hugo kostade mig 4500kr, eller att jag betalade 2500kr för den ena och 2000kr för den andra.
Jag håller med Thessan, det nya hemmet kan väl istället lägga dem pengarna på hög för ev veterinärvård eller leksaker.

Jag har ingen direkt åsikt om detta mer än att jag såklart instämmer i vad som sagts om att det viktigaste av allt är att illern får ett så bra hem som möjligt.
Däremot finns det en poäng med att ta betalt som ingen annan har nämnt i tråden. Beroende på om man säljer eller skänker bort illern gäller olika lagstiftningar. Köplagen gäller vid försäljning, även om beloppet bara är 1 kr. Det innebär ju att alla köplagens bestämmelser blir tillämpliga. Köplagen reglerar t.ex. att köpet kan gå tillbaka i vissa situationer.

Forts.
Vilken lagstiftning som ska gälla kan ju vara viktigt för somliga.
Man kanske borde skriva in i kontrakten eller på kvittona att "Illern säljes i befintligt skick." 
Sara

#24: haha, dock så har de i princip lagstiftat bort det nu :-) Likaså att man köper i god tro :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
När jag skulle sälja vidare cato så ville inte jag ha betalt för honom. Dels för att jag älskade den illern så mycket och dels för att ett bra hem var det enda som betydde något, ville inte "tjäna" något på hans dåliga start i livet…
Men den nya ägaren ville gärna betala summan jag betalade för att hämta ut honom när "prövoperioden" är över och jag hoppas på att det kommer funka med honom där och då får vi väl se vem av oss som kommer ge med sig.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag tycker att alla djur ska ha ett värde om det så bara är 10kr så tycker jag inte man ska GE bort dom, en "symbolisk summa" är alltid bäst