Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 843 ggr
[jenkass]
0

om illern sätter i halsen..

Om det någon gång olyckligt skulle hända att illern sätter i halsen och inte kan andas. Vad kan man göra som snabbast då? vore bra att ha i bakhuvudet..

MissFerret
0

detta har faktiskt inträffat hos mig….
Min Baloo älskar apelsin och eftersom de andra också ville ha så trycker han ner apelsinbiten snabbt som tusan för att han skulle hinna få mest…..
Jag upptäckte att han började dräggla o skipa efter andan… Tog då ketchup flaske greppet och slungade honom ett par ggr innan apelsinbiten kom ut.

Man håller ett stadigt grepp om nacken runt hela huvudet med en hand och den andra handen stöder du bakkroppen. Slunga illern precis som du gör för att få ner det sista av ketchupen i halsen på flaskan. Upprepa detta ett par ggr tills den främmande kroppen kommer ut…..

[jenkass]
0

tack så mkt.. bra beskrivning! bra att veta nu för har en liten vildning här hemma som trycker i sig nästan allt…

skrellet
0

hahaha! ledsen att jag skrattar. men att se någon slunga sin iller som om den vill få ut sista ketchupen låter ju bara för roligt :P

MissFerret
0

#3 jo man kan skratta efteråt men det var inte så skoj när det inträffade. Men detta är faktiskt samma procedur som man gör på spädbarn…. :) Är ju utbildad barnskötare så man har ju lärt sig lite i alla fall….

#2 kolla efter varje kast om den främmande kroppen är synlig i munnen… i så fall ta ut den… Baloo skulle nämligen äta apelsinbiten igen när den var ute…. idiot !

skrellet
0

det är ju klart. han fick ju en bit mindre än alla andra eftersom du var dum och fick ut den igen

Smex
0

#4 haha!!!! ja varför skall man vara smart? Han är ju faktis en iller =P

MissFerret
0

#6 haha…. ja just det :)

Sara
0

Ketchup greppet.. Påminner mig om filmen Hipp Hipp Hora! Skrattande

Sara

HannaM
0
MissFerret
0

#8 *ASG*

Smex
0

#8 haha… ja det är sant! Ketchupgreppet funkar på många sätt.. =P

skrollan
0

det var en bra fråga med ett mkt bra svar !

300_12
0

Skakar man liksom åt sidan då? Lemmy sätter i halsen titt som tätt och jag skakar honom upp och ner, då flyger det ut också.

skrollan
0

hoppas jag inte kommer råka ut för det, jag får en sådan panik så jag typ inte kan göra något =/

MissFerret
0

#13 Nä man tar ett sving med illerns huvud i upprätt läge precis brevid ditt huvud och svingar neråt med ett ryck så att huvudet är i neråtläge…. (lite svårt att förklara… hoppas att du förstår mig rätt)

#14 Jag tror att man i sådana lägen vänder paniken till att konsentrera sig på det man ska göra…. och nu vet du ju i alla fall hur du ska göra :)

skrollan
0

ja, tack så mkt. Jo, det är klart. Men är bara så rädd om det skulle inträffa :P

[jenkass]
0

*putt* på begäran

Faxlin
0

Detta med denna manöver har vi krivit om i Iller hjälpen boken. Perfekt att ha om paniken kommer krypande om man glömmer vad msn ska göra :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

finna det såna illerböcker på svenska åsa?

Fruttisen
0

#18 Vart får man tag i den boken Åsa?

Faxlin
0

#19: Ja den är helt på svenska. Och i fickformat. Lätt att ta med sig. med allt akut man behöver veta :-)

#20: Du pmar sarae eller mig din adress och så ger vi dig kontonummret så sätter du in pengar. Och när vi ser pengarna på kontot skickar vi den till dig. Eller så köper du den av någon av oss på en träff eller utställning :-)

Audiatur et altera pars

Alley-Pang
0

Den boken låter väldigt att bra! Vad kostar den?

Min korv satte en gelegodis i halsen förut. Han snodde den av mig medan jag kollade på tv, men den kom ut rätt fort tack och lov. Men fy fan vad rädd jag blev! Usch!

Faxlin
0

#22: Den kostar 70:- plus 5:- i porto (inom sverige). Så summan blir 75:-

Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

#0 Eftersom min lilla Socker satte i halsen häromdagen (överlevde) passade jag på att fråga en väldigt illerkunnig veterinär idag när jag ändå chippade min andre krake. Tydligen så är illrar väldigt bra på att själva hosta upp eventuellt fastnade objekt…men att man självklart kan skaka/klappa på ryggen om man tycker det verkar bra. Han jämförde lite med att "jag tycker det är jobbigt när folk ska klappa mig i ryggen när jag har satt något i halsen, när jag själv känner att jag kan hosta upp det själv även om det tar ett liiitet tag".

[jenkass]
0

#24 det är nog lite individuellt, jag å andra sidan tycker det är "skönt" när någon kan klappa till en på ryggen.

Faxlin
0

#24: Tyvärr är det en hel del som itne får upp sakerna de sätter i halsen med. De kan då välja följande alternativ. Fastna kvar i halsen, illern överlever med för stopp av främmande kropp. Fastnar kvar i halsen, illern får inte luft, och dör.

Rätt trista saker att stå och välja mellan. Då är jag nog hellre lite övernojjig än att riskerar att de dör.

Audiatur et altera pars