Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 2258 ggr
Julstjärna88
0

Desperat behov av hjälp

Mer info finns under tråden med samma namn som denna, fast under senaste inläggen. Men kort så söker jag ett nytt hem åt mina två illrar, de är 1,5 år gamla, en hane o en hona. Hanen bits aldrig! Och n är världens mysigaste, dock är han inte så duktig på pottan. Honan har lite mer humör, men är min lilla prinsessa. Hon har lite svårt för nya människor och här hemma är det mig hon har förtroende för. Förutom en riktig trollkarl som ständigt söker nya hyss så är hon extremt rolig och fin. Helt 100 på toan. Båda är vana vid hund och katt. Chip kastrerade, äter orden, och självklart försäkrade. Finns stamtavla till hanen. Vill gärna se ett hem nära Oskarshamn, och för att honan inte ska bli mer "Misstänksam" av sig så vill jag att de får ett hem tillsammans. Hanen är extremt lugn och jag tror att det gynnar min hona mkt i samband med flytt o nytt hem.

Daelma
0

Hej:) vi bor i Fågelmara ( på gränsen till Kalmar) och är jätteintresserade. Stor vana av illrar då sambon haft uppfödning innan. Hör gärna av dig! Mvh Johanna

Julstjärna88
0

Åh! Behöver råd! Som sagt, vill inte lämna bort mina älskade illrar men vi ska ha barn i början av sommaren och det största problemet är väl att min illerbajsar inte är rumsren! Han bor ju med en illerhona som däremot är helt 100 på lådan. Han är en otroligt fin iller, gosig, lätt att hantera, följer med överallt, går jättebra i koppel och ligger fint i jackan /luvan, leksen som en katt, leker själv eller med hunden och katten eller illern. Inte en duktig klättrare, så man behöver inte oroa sig för blomkrukorna eller andra prydnadssaker som finns 40 cm ovanför marken :p Som sagt, den perfekta iller! Om man bortser från det att han kissar o bajsar överallt, och därmed luktar en del. Och det är just den ohygieniska biten som är jobbig och som kommer bli jobbigare med ett spädbarn i huset. Till skillnad från honan som inte är så gosig och som man verkligen måste anstränga sig för att hon ska vilja leka. Hon är så smart och slug, så inget!!!! I hela huset går säkert. Jag vet inte ens hur hon kommer upp i fönstret 1 m upp i luften med inget runtom förutom väggar! Hon till o med puttar kartong eller kuddar dit för att klättra upp på!!! Hon är otrolig! Och jobbig på det sättet :p ingen lätt iller att ha lös. Hon är lite nipprig och är alltför Misstänksam för att gå i koppel, och i jackan har man ju ingen överblick av omgivningen, så där kan man inte mysa enl henne. Mig är också den enda som hon helt litat på, så mot andra kan hon vara lite bitit och opålitlig. Dock så var hon så bitig när jag fick henne, så jag har jobbat så hårt med henne, så vi har ett speciellt band. Hade hon bara haft lite mer utav den lättsamma och lekiga inställningen som illerhanen, så hade hon varit den perfekta iller! Eller om illerhanen hade klarat toabesök, så hade han varit den perfekta illern haha Ett så typiskt problem! Känns som ett så litet problem, toa missarna, om man ser hur fantastisk han är på alla andra sätt! Men tror tyvärr inte att det är hållbart att behålla honom! Däremot så funderar jag på om jag kan behålla honan. Jag vill se hur det blir när inte hanen är här. Hur hygienen är och hur hon mår när hon är själv. Vad tror ni? Hon är väldigt självgående, men sover ju ibland med honom och leker. Tror ni hon kan trivas själv? Och i sådana fall behöver jag hitta ett hem till hanen som i sådana fall är öppen för att ta honan om hon inte skulle trivas att bo här utan honom. Gärna nån som bor nära Oskarshamn så blir det enklare att träffas. Mer info finns redan i början av tråden. Det jag kan tillägga är att hanen är mörkt viltfärgad, svarta mysiga tassar. Och han är ganska stor, iaf enl mig. Runt 2,5 kg. Han har stamtavla, men när jag fick honom hade han missfärgade tänder. Vet ej om uppfödaren var för frikostigt med vetegrodsolja eller om det var ngt med fodret han fick då? Inget fel mer än färgen enl veterinären. Så det är bara på ytan, annars är tänderna fina :) Honan är pastell, och liten, under 1 kg.

Julstjärna88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hanen :)

Julstjärna88
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Honan :)

Julstjärna88
0

Hmm, alla bilderna syns inte enl min Ipad. Men hoppas ni kan se

Julstjärna88
0

:)

Julstjärna88
0

Julstjärna88
0

JossanH
0

Det skulle kunna funka. Jag har 2 väldigt renliga tjejer och en hane som är en riktig gris ;) Dock tror jag att honan som är väldigt aktiv skulle må bra av sällskap sedan då det säkert kommer bli lite ensamt för henne annars. Ett förslag är ju att antingen hitta ett nytt hem till hanen eller prova att lämna bort honom en vecka till någon ni känner för att på så vis testa om dom trivs var och en för sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Julstjärna88
0

Ja :) jag har ju flyttat till min sambos stad för ca 1 år sedan, så jag känner ingen som kan testa o ha honom en vecka. Ska kolla mer med sambon sen, men tror inte han känner nån heller. Så kanske det finns nån här som är villig att testa o ta honom nån vecka?! :) Jag vill ju gärna fortsätta ha illrar i framtiden, så kanske (beroende hur mamma livet är) så skulle vi kanske kunna hitta en rumsren iller som kommer överrens med min Cassie. Det eller så får hon med hitta nytt hem. Jag tror ju att Cassie kanske kan vara mer lös i hemmet, iaf fram tills barnet kommer, om inte Emmet bor här. Henne kan vi ju ha lös utan att hon bajsar o kissar överallt. Känns elakt att bara ha henne lös som det är nu, så båda är ju lösa i kök o deras rum när vi är hemma. Dock får vi ju illersäkra mkt mer.

VeronicaKahlbäck
1

Jag har inga tips på hur du ska göra med illrar förutom att du får försöka se till vad som är bäst för dom.

Däremot bör du ha en tydligare rubrik när/om du seriöst letar efter nytt hem 🙂

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Julstjärna88
0

# 11 Jo det är ju just det som jag skrivit ut att jag försöker göra! Dock är det inte alltid lättast att veta. Tex så vill jag väldigt gärna ha kvar dem då de har de bra här överlag. Så det går ingen nöd på dem. Däremot så vet jag inte om all avföring är så bra när barnet kommer. Så jag funderar över om Cassie kan vara lycklig utan Emmet. För jag vill gärna ha kvar henne då jag tycker mkt om henne. Helst båda två, då jag älskar dem båda. Men all avföring från Emmet.. Tror det är ohållbart o försöker/försökte få tips på en lösning innan barnet kommer och situationen då blir mer komplicerad. Men visst, när jag bestämt mig för att ge bort honom helt så får jag väl göra ett nytt inlägg med bättre titel.

VeronicaKahlbäck
0

#12 Det är så svårt att ge tips när man inte känner illrarna i fråga. Av dom illrarna jag haft som gått ihop har det bara varit en kille som inte haft något intresse i sina "illerkompisar" och jag tror faktiskt att det berodde på att han tidigare blivit av med alla sina kompisar. Dom accepterade varann men inte mer helt enkelt. 

Övriga illrar jag haft skulle jag aldrig frivilligt delat på, framförallt inte om det inneburit att någon skulle bli ensam.

Är det vad du vill så tror jag också att testa kan vara bästa sättet att få några svar.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Julstjärna88
0

#13 Ja jag vill ju gärna testa att låna ut honom o då eventuellt att han stannar kvar där om det verkar gå bra för Cassie och det nya hemmet o om Emmet trivs där. Men jag skulle ju gärna vilja hålla det öppet till en början, så om det av nån anledning inte känns bra så får han komma hem igen. Dock har de få som hört av sig inte verkat vilja att jag ska finnas med i bilden. Och det vill jag inte gå med på. Så jag kollar runt lite i min vänskapskrets o sen får jag väl se om nån här kan vara intresserad utav att hjälpa till.