Lungödem pga lymfom
För 4 veckor sedan fick vi sett via ultraljud och röntgennatt Selda ( 5 år) mest sannolikt har lymfom. Man såg en rad olika cellförändringar och hennes mjälte har blitt stor och hård. Hon har gått på Prednisolon och så bara för att vara säkra att hon inte hade lunginflamation så fick hon en 10 dagars antbiotikakur. Då avtog harklingen, men den har kommit tillbaka. Skall sätta henne på ny antibiotikakur i morgon och så får hon får hon 0,01 ml Diuril 2 gånger dagligen för att försöka driva ut vätskan i lungorna. Hon är ganska slapp og får flera gånger om dagen Royal Canin' Convalecence support + rå kycklinglever. Hon är marginelt piggare och har gått upp lite i vikt. Det är Fågelkliniken i Lomma och Cordelia B som jag går till. Hon sa att det är pga lymfom som hon har fått vätska i lungorna Är det något mer man kan göra?
När min råtta fick vatten i lungorna fick jag avliva på plats för fanns inget att göra. Kunde fått medecin men han va så slö så skulle inte hjälpt. Veterinären sa att somna in är de bästa så slipper han lida… Håller tummarna för dig att de går bättre.
Tyvärr är det vanligt förekommande vid just lymfom och det man kan göra är egentligen att ge vätskedrivande för att föröska driva ut vätskan från lungorna. Risken är att illern till sist kommer kvävas. Lymfom brukar vanligtvis gå väldigt fort och prednisolon hjälper till viss del men det går bara åt ett håll.. Så det du kan göra är att hålla din iller på mediciner. Prata med en veterinär om att sätta in vätskedrivande och föröska skämma bort din älskling så mycket du bara kan. Vid tecken på försämring tycker jag att du ska fundera på om det kan vara läge att låta illern somna in. Stor kram och lycka till. Det är fruktansvärt med sjuka familjemedlemmar 😢
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har haft en iller som hade vätska i lungorna och efter ett tag blev det ganska tydligt att det var lymfom hon hade. På tre veckor gick hon från att bara verka vara förkyld till att ligga och krampa och inte kunna röra sig alls. Vi tror att hennes lymfom dels satte sig på hjärnan. Ett råd från en som har vart med om det, var uppmärksam på din tjej, skäm bort henne och vänta inte för länge med att fatta det jobbiga beslutet. Lycka till!
Tack för stödet. Selda får ju Diuril som är vattendrivande och just nu är det en liten förbättring. Jag vet också vilken väg det går och när jag ser att hon inte har det bra då blir det den sista resan. Oavsett hur många gånger man gör den resan är det alltid lika smärtsamt att behöva skiljas från sin pälskling. Men jag är skyldig henne att göra det svåra så att hon inte lider.
#4 i land finner jag tröst i att det nästan är jobbigare när man går och väntar på att ett avsked är nära än när det väl kommer. Då får man chans att sörja och gå vidare. Men det är ändå fruktansvärt jobbigt. Hoppas ni får en fin sista tid tillsammans 💛
Sajtvärd på Iller.ifokus

Usch så tråkigt, hoppas också ni får en fin sista tid tillsammans.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus