Aktiva uppfödare?
Hej. Jag har funderat på iller i flera år nu enda sedan jag träffade en på medeltidsmarknaden i Leksand. Jag har nu för första gången börjat söka runt lite efter att min nyfikenhet väcktes på nytt då jag fastnade framför en dokumentär om illrar för några månader sedan och jag har inte kunnat sluta tänka på dem sedan dess. Jag skulle därför vilja veta om det finns några aktiva iller uppfödare i Sverige eftersom alla jag hittat har senast lagt upp 2006. Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på och efter att ha sett flera sajter med människor som inte vet vad dem pratar om så har jag nu gett upp och jag vill nu bara ha raka svar från någon jag vet kan.
Tack på förhand!
Jag är en aktiv uppfödare sedan 1999 och kanske kan hjälpa dig. Vad funderar du över?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag bor på en bondgård med både katter och höns och den största frågan just nu är om illrar kan komma överens med hönsen och tupparna eller om man ska hålla dem separata. Tack!
#2 illrar är strikta rovdjur och du måste ha dem separerade från alla tänkbara byten så som hönsen. Har själv höns, kanin, vaktlar, får, katter och så iller. Alla mina utrymmen med "bytesdjur" är ordentligt illersäkrat plus att illrarna i regel hålls inne eller åtskilda från "bytesdjuren".
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan bara instämma med det Jossan skriver 🙂.
Katt och iller kan fungera bra tillsammans. Här hos mig delade gänget upp huset mellan varandra. Tango (katten) bodde i vardagsrummet och på loftet med tillgång till köket/gästrummet om han ville. Illrarna däremot var "fasta" i kök och gästrum eftersom jag eldar med ved och har pelletskamin. En vän till mig har iller och katt lösgående i hela huset. Där busar även ena katten med illrarna……..ser himla roligt ut 🙂.
Hos mig går illrarna och kaninen jätte bra ihop (fast de bor i olika rum såklart) men de hälsar på varandra ibland och det slutar upp att alla somnar i en hög på golvet. Hönor däremot, haha… Där ser dem bara BYTE BYTE MAAAAAT!!! Så separera dem ordentligt. Vi hade en vild iller på gården som liten som tog ihjäl alla hönor vi hade på en kväll, fruktansvärt.
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.
Tack svaren hjälpte verkligen! ;)
#5 mina skulle slakta kaninen direkt!! Hade tom en iller som bet sig fast i en kanins nos genom galler en gång 😳
Sajtvärd på Iller.ifokus
Själv skulle jag inte våga låta mina nosa på bytesdjur……
Det är väldigt olika mellan individer men självklart så kommer iller förmodligen attackera kaninen men våra funkar jätte bra ihop då de är ihop vilket inte brukar vara längre än någon timme under vakt.
Hejsan!
Jag letar illerbajs i skåne, tänkte prova det emot vår invasion av råttor. Någon som vet uppfödare i krokarna som kanske skulle kunna tänka sig att göra en liten deal?=)
Finns massa farmare i Skåne, om du kollar blocket. (aka oseriösa uppfödare)
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
#10 Här finns det skit så det räcker! Skicka ett mejl ;) Adrianaisaksson@hotmail.com