Illrar och långa resor.
Jag bor i Dalarna och jag har inte hittat några uppfödare i närheten. Så nu undrar jag hur långa bilfärder man kan ta med en iller på? Vilka sätt att resa som är bäst för illern t.ex tåg eller buss? Slutligen så undrar jag om det är flera timmars lång färd går det bra att man åker hela vägen i ett kör eller borde man ta in för natten på något hotell på vägen eller blir det för stressigt för illern?
Tack på förhand!
Ett par gånger per år brukar jag åka på illerutställning i antingen i Danmark eller Finland (från Enköping) och åker då bil med illrarna. Resorna kan vara runt 10-13 timmar ungefär och illrarna klarar det bra. Men för att dom ska ha det så bra som möjligt så behöver dom då en stor transportbur så att dom kan röra på sig och att det finns plats för både toalåda, puff, hängmattor och mat och vattenskål.
Tack då behöver jag inte känna mig elak för att ha dem i bur i några timmar
Kröp tåget kan man ju plocka ut illern om man har sele och koppel på den och så länge det inte finns för nyfikna hundar i samma kupé. Flyttade till Norge 2008 och hade då 3 illrar. Reste 4 ggr med bil allt som allt och resorna tog mellan 15-18 timmar. Illrarna satt i en stor bur och vi gjorde några rastningar under resan. En gång åkte vi mitt i natten och då sov dom 6 timmar på raken. Var bara att hålla gasen i botten så länge de var nöjda ;) En av resorna var de så missnöjda att det slutade med att de fick vara lösa i bilen. De låg och sov på en filt vid mina fötter. Det var enda lösningen den gången men nu skulle jag aldrig våga ha illrar löst i bilen medan jag kör. För en iller kan det funka med en Atlas 30, annars är Atlas 40 en kanonbra transportbur!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack jag glömde helt bort att fråga om det 😃
När vi kör riktigt långa sträckor så plockar vi in nederdelen av Ferret Nation-buren i bilen. I den finns det tillgång till skitlåda, mat och vattenskål, hängmatta och puff. Eftersom den är gjord med galler så ser illrarna bra ut och tycker det är mysigt att åka. Vi har varit i Trondheim, Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors med den. Den enda som reagerat negativt är min Wanda. Hon tyckte det var lite jobbigt men lugnade ner sig efter en tid. Annars lägger dom sig tillrätta och sover mestadels av tiden. FN-buren kan också användas till utställningsbur, då är det bara att plocka med sig överdelen och sätta fast den när en kommit fram. Att sova i underdelen är mest populärt.
Ett år tog vi tåget till Köpehamn för att hämta upp tre holländska illrar. Då var transportbur och säckakärra. Fungerade det också.
Åker vi en kortare bit så har vi en Jula-bur som vi har gjort om. Och går turen runt hörnet är det vanlig transportbur som gäller.
Det jag tycker är viktigt är att det finns tillgång till fastsatt skitlåda, som är lätt att plocka i och ur vid behov. Samma gäller mat och vattenskål plus hängmatta. Som uppfödare så försöker jag att plocka med mig mor och valpar på småresor, så att dom lär sig.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
När vi hämtade våran tös så tog bilresan ungefär 8 h. Vi åkte bil och det gick bra, vi stannade några gånger och så fick hon springa runt ute för att sträcka på sig osv.
Vi brukar åka flera timmar ganska ofta med våra tjejer. De åker i samma transport bur som är ganska stor. De är både buss och tåg. De sover alltid igenom hela resan. De kunde inte bry sig mindre. De bara sover tills vi är hemma :-) Praktiska djur ibland haha!
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.