Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1438 ggr
Ylva_Källander
1

Hur bra klarar illrar kyla?

Hej. (igen) Jag kollar mycket på videos om illrar på youtube. Men alla youtubers som gör iller videos är alltid i varmare länder, så jag undrar hur bra illrar klarar vädret i Sverige? Vad är för kallt och vad är för varmt?

Jag har sett videos med illrar i snön men hur länge kan man låta dem hoppa runt i snön innan de blir sjuka eller för kalla?

Tack på förhand!

Bogey
0

De klarar kyla bra om de har ett isolerat krypin där de kan gå in och värma sig.

Vi har ett 20 kvm stort utehägn med isolerad bolåda med plats för vatten och matskål samt en sovlåda.  Bolådan har också en frostvakt så de har inga problem att vara ute fast det är - 10-15 grader. Se länk.
http://iller.ifokus.se/discussions/5001c61588f4723f5e0066f4-projekt-utehagn

De klarar säker kallare också men vi brukar skona dem från de allra kallaste dagarna. Ju mer de är ute desto tätare och finare vinterpäls och hull får de.

JossanH
0

De klarar i regel kyla bättre än värme faktiskt. Försök undvika att ha illern ute i solen när det är som varmast. De mår som bäst när det är upp till 20 plus skulle jag säga. När det var som varmast i sommar låg mina illrar och sov ute i gräset i skuggan i sin utegård. Då mådde de inte bra. Har inga isolerade bon där så under vintern nu sover de bara ute om det är max ett par minus på natten. De bor ändå mest inne av bekvämlighets skäl nu när det blir mörkt så fort och det är dåligt väder ute.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Förresten har vi ju vildiller i Sverige och de klarar sig fint hela året :)

Sajtvärd på Iller.ifokus