Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1227 ggr
Vattenpöl
0

Vill lära mig allt

Jag vet inte vart jag ska börja, men när jag var barn och bodde i storfamiljskollektiv i Stockholm hade några från kollektivet två illrar som man fick klappa och gå ut med på somrarna. Då under uppsikt av ägarna. Och då kunde man Bli gosad med kissas på och Jag fick ingen Allergisk reaktion alls trots att jag är allergisk mot andra pälsdjur. så nu när jag är gift har fått större lgh på 75 kvm istället för 33. Känns det som det fattas något. Jag har haft olika husdjur sen jag var liten. Mest reptiler men även råttor. jag är 20+ och gift med en underbar man som också vill ha djur men vi kom fram till att hundar blir fr svårt då man måste gå ut och rast dem, och att min man inte tycker om rex,sphynx eller lykoi katter. Så sa en tjejkompis att en iller kanske hade passat. Men jag vill ju gärna att det blir två. Så de har varandra som sällskap. När jag är i skolan och Min man jobbar. Men då e frågan hur Länge kan man lämna dem Ensamma? Jag har huvet fullt med frågor. Vill även gärna veta ifall det finns nån som har Illrar i Sthlms området och har illrar så så man kan komma och mysa med dem så nyfikna fluffarna

komigentammie
0

Träffa andra illerägare / att skaffa iller
Tipsar om att läsa runt här, de flesta frågor är redan besvarade 🙂

Tycker att om hundar verkar jobbigt så bör ni nog tänka efter. Fast man inte måste gå ut med illrar så är det något som uppskattas & de behöver mer & är mer krävande av min erfarenhet. Spec med rumsrenhet i jämförelse med hund. 

Lycka till i valet!

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Vattenpöl
0

Det är mest min man som tycker det blir jobbigt med hundar. Men vi tycker båda om att leka med djur. Busa och mysa. Så då känns iller bra

Vattenpöl
0

Ska kanske till Teckomatorp och hälsa på en som har illrar för att se lite hur dem är osv. Det ska bli kul :)

Bekka-AR
1

Den sibiriska katten är mer allergivänlig än naken raserna. Super go å social har en sj. Katt är ju mkt lättare än iller. Som ovanstående säger är de inte lika lätta med rumsrenheten. Måste ha mer koll också på illern så den inte fastnar någon stans eller gömmer något viktigt som typ nycklar. Vår älskar att sno pennor å lägga under soffan. Så är växterna inte säkra heller de älskar att gräva i jord.. Men fundera på vad det är ni söker i djuret för tycker det är väldigt stor skillnad på iller, katt och hund. Har alla.. Men katt är ju minst jobb de tar så bra hand om sig själva.

Vattenpöl
0

Jag Har tiding are haft råttor. Och det älskade jag. Men jag vill ha något djur som kommer fram till mig och vill kela, som man kan leka med gosa och sova med. Ett djur jag kan ha i många år framåt! Min man har tidigare haft hund. Och jag har haft ett halvt zoo med reptiler och lite allt möjligt med djur. Men eftersom jag vill ha ett sällskapsdjur som vill vara med och leka mycket känner jag att iller är ett perfekt djur! Och min man tycker inte om katter. Ialla fall inte de katterna jag vill ha. Så iller är ju ett intressant djur i detta läget. Och vi flyttar till en stor lgh där den kan leka rundor. Och den kommer få allt den behöver och ska ha. När jag skaffar djur tar jag hand om dem helhjärtat. Dem blir en familjemedlem!

Vattenpöl
0

Ang rumsrenheten så bryr jag mig inte så mycket om det. Det får väl stå kattlådor i hela lgh om det skulle behövas….

JossanH
1

Jag tycker att illrar är mycket smidigare än hund om man ser till just den biten om att de inte kräver promenader, och att de kan vara ensamma betydligt längre än en hund. Det som annars är jobbigare med iller är ju som sagt det med rumsrenhet (jag är dock ingen latmask när det kommer till toaträning och valpar kan man få så gott som rumsrena bara man är tillräckligt envis! Vägrar ha illrar som bajsar och kissar lite här och där) och att man måste tänka lite på hur man möblerar för att de inte ska ta sig upp i fönster eller till blomkrukorna tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Feliiciia
1

Rumsrenheten har inte varit något problem för oss. Sist våran iller gjorde utanför var ungefär 3 månader sen.