Ev. blivande illermamma behöver svar
Hejsan alla glada illerälskare! :)
Jag har velat skaffa iller och fick det för min mamma. Men sedan kom mina föräldrar på att jag kommer nog att bli låst hemma för att illern är ju inte ett sådant djur som kan åka med överallt. Jag har en moped som är mitt fordon som jag åker till mina kompisar med. Kan det vara en möjlighet att ta med sig illern på mopeden? Alltså att den antingen sitter i en väska mellan mina fötter eller att den är innanför jackan. Skulle det gå? Jag bara undrar :) Och det är bättre att fråga än att allt blir fel ^^
MVH
/Eventuellt blivande illermamma om allt går som det ska :)
Ingen som vill slänga upp sin komentar? ^^
Finns ju djurväskor… har för mig att det finns som ryggsäk också…
Jag skulle inte vilja köra mina illrar på moppe. Tänk om något skulle hända. Finns ju inget som skyddar dem. Och varför skulle du stoppa en iller i en väska för? En transportbox låter mer lämpligt. Men endå skulle jag säga att det inte verkar vara en bra ide..

Instämmer med #3. Jag tror inte det är någon bra idé att ta med sin iller på mopedfärd, varken i väska eller transportbur.
Men jag är ju inte mer skyddad när jag sitter på mopeden? Eller?
Men hur fasiken ska jag få plats med en transportbur på mopeden? Jag har ingen baouta-moped. Bara en undran…
Och varför jag skulle stoppa illern i en väska är för att du slipper den kylan och blåsten. Men den kan gärna sitta i knät och frysa eller ramla av.
Jag rekomenderar väska för djur det finns bagar o ryggsäckar.
Jag skulle inte rekomendera att ha den innan för jackan då den kan bli rädd o försöka ta sig loss och då kan ni bli med om en olycka.
Sen tror jag inte att det är någon fara att ta den med sig på mopeden om du bara har en väska för djur. Jag tror inte att du kommer köra som en idiot när du vet att du har med dig ett annat litet liv som du har ansvar över. Tror nog att du har sunt förnuft.
Exakt. Jag trodde inte heller att det skulle funka att ha den innanför jackan, men jag tyckte det var ett alternativ om det var en lite iller. Men sen när den växer trodde jag att man kunde ta en väska med ganska stort utrymme (typ vanlig ryggsäck, men man får först vänja den med den t ex ut och gå med den lite i den eller så).
Vanlig ryggsäck kommer inte att fungera utan skaffa en som är gjord för djur.
Hur menar du då? Vad är det för speciellt på en ryddsäck som är ganska tät mot en ryggsäck för djur?
#5 nej du är inte mer skyddad, bortsätt från att du har hjälm då förhoppningsvis?! Hävdar inte att du kommer att köra som en dåre, däremot så kan faktiskt andra trafikanter orsaka olyckor och har du då din iller i en väska så har den ju inget som helst skydd. Även om man inte åker särskillt fort så kan det faktiskt hända olyckor. Och har du en "vanlig" ryggsäck så kan du nog räkna med att din iller kommer att pilla upp blixtlåset. (det lyckas iaf Dior med när han leker med min väska)
#10 Okej, men man kan väl sätta lås på väskan XD

Den är gjord för ett djur helt enkelt, Den har en annan form och stabilitet, Och dessutom kan djuret se ut, och få luft som om den inte vore instängd!!!! Stäng inte inne din iller i en vanlig ryggsäck för guds skull!!!!
Men snälla du, ta det lugnt! För det första skämtade jag och för det andra har jag inte ens någon iller! Lite skämt skadar väl inte? Eller?

#11: Näe, inte stänga in illern i en ryggsäck! Tänk dig paniken om du själv var med om nåt liknande, att inte se ut, inte få tillräckligt med luft, ljud som låter så högt att det gör ONT och dessutom inte veta vars du är..
Nej, det är helt enkelt ingen bra idé att färdas med djur på moped.
Sen tänkte jag även höra med dig vars du åker så ofta? Kan du verkligen ta med iller överallt dit du åker? Kommer alla kompisar och deras föräldrar att låta dig ha med en iller in i deras hem? Illern kommer nog inte att uppskatta att åka omkring mycket heller, den kommer nog att känna sig mycket osäker med att åka till olika ställen ofta.
#14 Läs allt, jag sa att man kan vänja den med att åka moped OCH att sitta i väskan t ex åt och gå med den i väskan eller så.
Och det där med andras föräldrar och grejer berättar jag inte här. Jag vet själv hur det går med det.

Men det är ju enkelt… Läs på vad en iller behöver osv, vad man ska och inte ska göra… Kan du inte fixa det, så låt bli och skaffa en iller, köp en hamster el nått i stället..

#15: Jag har läst allt. Och jag vill bara att du själv reflekterar över alla situationer som kan uppstå om du skaffar iller, att du tänker efter vad som kan gå fel så man kan hindra att det händer. T.ex. att du inte kan ta med dig din iller dit du åker. Hur gör du då? Du behöver inte svara mig eller så, det är som sagt för att du själv ska tänka efter, inte jag :)
Även om illern skulle vänja sig vid mopeden och väskan skulle jag inte ta med den pga olycksrisken. Tänk om den skulle lyckas öppna väskan?
Tänk också på att det måste vara illersäkert i dem hem som illern vistas i!
Och som #14 sa så tror jag inte att illern skulle bli trygg när den åker omkring på olika ställen så ofta.
Jag skulle nog kunna tänka mig ta med mig en iller på en moped.. om man hade den i en anpassad väska där illern var van att vara så den inte får panik.. Sen visst en olycksrisk finns ju alltid men i det läget ska man inte heller ha en iller i en bil då det föreligger en stor olycksrisk där med..
Men sen kanske inte det största problemet när man skaffar iller är om man måste ha med den jämt. Mina är ensam hemma när ja träffar kompisar och dyl, inte alltid eller väldigt sällan det är poppis att ta med sig sin lilla päls till vänner som inte har iller själva,,,
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#19 man är lite mer skyddad i en bil än på en moppe. Även om det handlar om helt andra hastigheter.

Jag sällar mig till skaran som säger att det inte är en bra idé. Det låter så riskabelt. Är det nödvändigt att ta med illern? Jag tror den har det skönast hemma.
Sen tycker jag det är jättebra att du ställer dig dessa frågor innan du skaffar iller, det tyder på ett seriöst matteskap i mina ögon.
ja jag tar då inte denna tråd som ett skämt att åka moped med en iller och du skämtar ju inte då du redan tage denna disskution med mig. men jag anser det olämpligt att åka mopped med djur av alla slag

#22: Fast inte alla djurslag väl?
Jag åkte moppe med mina hundar i skogen. Visserligen sprang de på sidan om men ändå. Var så svårt att hitta väska som man fick ner två schäfrar i. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag tycker åxå det låter som en dum idé att åka moppe med iller. En sak ni inte berört här är att illern med största sannorlikhet kommer vara vettskrämd, åtminstone första 20 gångerna den åker moped. Alla mina illrar har vart livrädda för motorljud av alla de slag. Bara att vänja dem vid att vara trygga i en bil är ett projekt som inte är helt lätt att lära, och då har man ändå händerna fria i en bil (om man inte kör).
Det närmsta moppe jag har åkt med mina illrar är motorbåt (sakta i varm sommar) och mina illrar hatade det starka ljudet, trots att det itne var högt. De satt innanför min jacka och frös och skakade av rädsla hela tiden.
Men viktigast av allt är att jag tror en iller blir en fara för föraren på en moppe. Sitter den innanför jackan (vilket jag nog anser är det enda trygga stället för en vettskrämd iller) så är det absolut ett distraktionsmoment för föraren, för illern kommer med största sannorlikhet sprattla som få… Sitter den istället i tex en ryggsäck så kommer den säkert sprattla massor åxå, vilket kommer vara enerverande, dvs farligt!!! Dessutom kommer den vara rädd däri,,, och kanske även frusen. Nä, vi värsta fall skulle jag anse det säkrast att cykla, och sätta en transportbur på pakethållaren!

Vi har illrar och vi har moppe. Men aldrig nånsin har jag tänkt tanken att ta med en iller på moppen. Jättefarligt och dessutom skulle illrarna bli rädda. Enda gången jag ens skulle överväga det är om jag måste till veterinären riktigt akut och inte kan fixa fram en bil.. fast jag hade nog hellre ringt taxi.. Nä, iller på moppe är en dålig idé. Möjligen cykel isf, som albastiffler säger..
Kan man Cykla med en iller i korg kan man köra moped med iller med. Man får anpassa hastigheten samt vara mer uppmärksam på trafiken. Cykel kan du med komma upp i rätt hög hastighet så egentligen ser jag ingen skillnad på Cykel och Moped om man anpassar hastigheten.
Om jag var tvungen till Veterinär med Pluto eller anndra viktiga saker skulle jag lätt ta Mopeden om jag inte kunde lösa det på annat vis.
Visst kan den vara rädd i början man får vänja den. Första steget är att den får nosa o titta på mopeden. Näste steg nosa på den och vara nära den när den är igång. Nästa steg sitta i sin väska och matte sitter på mopeden o gasar lite nästa steg är att ta en lite vända och sen öka på det hela tiden. Allt är en träning sak. Men man behöver inte åka i full fart man kan åka saktare.

Jag tror det är motorljudet och luftströmningen som är det otäcka i det hela, det kommer man aldrig ifrån…
När jag cyklat har jag fäst transportburen på pakethållaren, och vad jag förstod av Storvreten hade honinga såna möjligheter… Jag tycker iaf det låter vanskligt för både ilelrn och ägaren! :)

Det är inte samma sak med en cyckel och en moppe, iofs kan det ju skiljas från stad till stad..Men om ja tar den här staden som exempel så är ju cyckelbanorna MYCKET säkrare än vägarna, och dessutom ljudet, Ok jag tror också att man kan vänja illern. Men det är nått jag inte heller skulle vilja göra! Det känns bara som att det är sunt förnuft att inte sätta sin iller på en moppe!
Tänkte också på det där med flängandet, mellan kompisar lr vad det var. Natuligtvis är det ej bra för illern. Men är nästan säker på att du kommer också få det svårt med den, dels dit du tar den måste det vara "iller säkrat".Åker du till din väns hus ex och släpper den på husesyn så får det inte finnas några kryphål som den kan sticka in i, inget den kan skada sig på, saker den kan riva ner osv ( om det inte äns är ditt eget hem så är det kanske inte så uppskattat:).. Och så får vi ju inte glömma kisset och bajset, som det kommer massor av :) Nog inte heller så uppskattat… Och om det är en del den får "flänga" så kommer du med säkehet också ha svårt med kissandet och bajsandet i ditt eget hem/rum, för att den inte får den trygghet och stabillitet för att "lära" sig sitt eget hem… Och dessutom finns det dom som i alla fall missar lådan också, hur trygga dom än är..
Kostar också en del, många som tjatar om det, jag har inte världens super ekomomi heller, men jag har svårt för att tro att en 15-åring hellre köper illermat och sand för sin månads peng, om du inte får hjälp från din mor och far då då vill säga… Ändra planerna lite kanske, lr tänka om, lr vänta lite…
Tack alla ni som har gett mig bra och dåliga råd. Men det är där bilen tycker jag är lika mycket risk som att åka moped. Och jag är ju självklart försiktig när jag åker, om jag skulle åka med den.
#28 Det var inte det vi pratade om ;) Utan det var om mopedåkeriet XD

#29 Det är skillnad mellan en moped och en bil! I en bil kan du för det första sätta fast transporten bättre och där är illern mer skyddad än i en bil. (Även vi människor är ju mer skyddade i en bil)
Det är dessutom inte lika mycket ljud i en bil. Jag cyklar knappt med illrarna. Oftast sätter jag transporten på pakethållaren och leder cykeln..

# Jojo men det är ju du som börjat tråden och där har du ju skrivit med det… Ger dig bara råd :)

Ronja älskar att åka med överallt, så när jag körde moppe åkte hon med mig, men hon hade selen på och sat fast innanför min Skinnjacka (som jag använde för att det blir mindre drag och skyddar bättre. Sen så körde jag LUGNT! Tänk 3-4 ggr innan du gör nåt, kör om, svänger ut i en kosrning, kör ut på grusväg… ANVÄND HUVUDET! det är rådet jag ger dig!
#23 ok åsa där rättar jag mig då till mindre djur såklart=) förlåt om jag var lite svår att förstå där=)

#33; Bara jag som var tvungen att retas lite :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hahaha, om man läser allt låter hela tråden som en stort skämt!! :))
Ett stort skämt? Jag tar detta på största allvar och suger in allt ni säger… Men jag skämtade en gång med att säga att man kunde sätta lås på väskan. Och då frågar jag: Hur i hela friden ska man kunna låsa fast en dragkejda? XD Ajja, ni kanske itne förstår.
League, det är väl SJÄLVKLART jag kör försiktigt! Jag vill ju inte själv skada mig!
Någon som har något mer att komentera?