Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 1850 ggr
Robinsnel
0

Hur länge kan öronskabb smitta efter behandling?

Behandlade mina pälsar idag med Stronghold. Hur länge bör man vänta innan det är safe att träffa andra illrar? tills efter andra behandlingen som är om 30 dagar eller kan man känna sig lugn efter kortare tid? Dödar stronghold äggen? Har letat men inte hittat nån bra info om just detta… Vad är rekommendationen inför utställningar?

Faxlin
0

Man ska upprepa med Stronghold efter 14 dagar. Inte 30 dagar. Vid utställning rekomenderas det att man kollar upp sina pälsar ca 3 veckor tidigare, för att hinna få ut medicin och behandla.

På katter använder man dock stronghold enbart en gång vid skabb behandling och det är exakt samma behandlingsställe.
Jag och min veterinär gjorde en test på detta och behandlade en gång, sedan kollades illern upp igen vid två och tre veckor efter behandlingen, ingen skabb. Vecka fyra var utställningen och ingen skabb. Så jag vet inte vad man får ut av det.
Ger vi våra en massa extra gifter i onödan. Med tanle på hur ofta illrar åker på skabb och liknande vid träffar och när man är på promenader med dem så känns det lite fel att behandla mer än nödvändigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ceciliaolucifer
0

Har också för mig att man ger första och sen andra efter 2 veckor. strongholden tar kol på den levande skabben men inte äggen vad jag förstår. Så efter 2 veckor ger man igen för att döda skabben som kläckts.

Men skabbens ägg kläcks väl efter 21 dagar?

Det kanske är är mellan 2 och 3 veckor?

AlbaStiffler
1

Jag hör dock till dem som fått behandla mina illrar både 2 och 3 gånger, både med Stronghold och med spruta (för flera år sen). Vi har fått ordinationen att ombehandla efter 3 veckor, så jag har kört på 2,5 veckor… hahaha. Men man ska nog definitivt behandla 2 ggr.

Kanske bättre att behandla 2 ggr på direkten än att behandla en gång, och efter en månad eller så upptäcka att de ändå har det kvar, så man därefter får behandla 2 ggr. Då har man ju behandlat 3 ggr istället… Vad vet jag… Hur som helst ska man gärna kolla om skabben verkligen är död ca 2-3 veckor efter 2a behandlingen, för det är som sagt inte säkert att de dött ens på 2 behandlingar.

Robinsnel
0

#1 30 dagar är rekommendationen jag fick av Ash på upplands väsby, jag litar på hans kunnighet om illrar…

Tack för svaren ;)

tess860110
0

Nicko och Lillen har ju det nu, så då ska jag alltså behandla Betty också lr? Linus hade ju börjat behandlingen, men är nog en sväng kvar då… Han skulle maila mig om detta…

Hur gör man? Bara kladda med typ topps i örat lr :)?

Robinsnel
0

Behandlingen består av en pipett stronghold som man sätter i nackskinnet. Alla illrar i hemmet ska behandlas samtidigt ja..

AlbaStiffler
0

#5> bara för att förtydliga robins svar: du ska INTE ha Stronhold i örat… endast i nackskinnet, typ mellan skuldrorna.

Om några av dina illrar har det måste du med största sannorlikhet behandla alla. Du måste få medicinen av veterinären och de tar även ett öronprov. Det är dock viktigt att du behandlar alla samtidigt, annars hinner de smitta om varann…

tess860110
0

#6 sätter i nackkinnet? Jag hoppas du menar på nackskinnet?Fundersam

Detta medel finns att hämta på apoteket lr veterinär?

sarae
0

#8 först måste du få ett recept hos veterinär, sedan hämtar du ut det hos apoteket

tess860110
0

# ah ok, men Linus ville att jag skulle maila min adress till honom då han glömmde lite papper, så jag antar att receptet skulle med där…

Men frågar igen, ska man lägga det på nackskinnet? Ska det en bara få vara lr ska man tvätta av det? och sedan ska man alltså vänta 2-3 veckor vad jag fattat i denna tråd, och göra om samma sak igen, sen ska det vara väck då ?

Och en sak till, hur ser man att de har sabb? Kommer ihåg när ni var här sarae kommer inte ihåg om det var du lr Nettan som kikade då på Betty, ni hade väl typ en liten lupp? Och då ser man alltså dem?

sarae
0

#10 man droppar en pipett i nackskinnet och låter det sitta kvar. sen upprepar man efter ca 2-3 veckor och då skall skabben försvinna.

Skabb kan man ibland se med blotta ögat, men då e det illa. Oftast märker man att illern börjar klia sig mycket kring huvudet, samt skakar på huvudet. Vaxet blir mer svartaktikst och luktar rätt starkt. Det finns ett fick mikroskop man kan använda för att titta. Men oavsett behöver man åka till veterinär för att få recept om illern nu har skabb.

Sara
0

Till mig har veterinär sagt att skabbarna dör inom 3-5 dagar men att man ska behandla för äggen om 2 v och sedan om 2 v igen

Sara

tess860110
0

ok tack tack för hjälpen

trollet85
0

Otodectus livscykel
Öronskabbens livscykel tar ungefär 21 dagar från ägg till vuxen och går igenom fyra olika stadier:

Stadie 1: Ägget
Hondjuren lägger vanligen ca 5 ägg per dag under deras levnadsperiod. Äggen läggs under överskiktet på innerörats hudyta och kläcks inom 4 dagar.

Stadie 2: Larvstadiet
När larven väl kläcks, äter den i 4 dagar för att sen vila i 24 timmar och därefter övergå till nymfstadiet.

Stadie 3: Nymfen
Det finns 2 nymfstadier och i varje stadie äter nymfen i 3 till 5 dagar, vilar, och övergår sedan till vuxenstadiet.

Stadie 4: Vuxen
Djuret är nästan osynligt för det blotta ögat och livnär sig av vaxet och ytskiktet i innerörat. Det kan finnas tusentals öronskabb som lever i och runt öronen.

(ops hämtat från en kattsida men ja antar att de e samma typ)

tess860110
0

juuu.. De ska väck .. Räcker med tre djur i mitt hem :D