Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 250 ggr
Ferret.YinniZ
0

OT- Hjälp med arbete... "undersökning"

Hej!

jag har fått i uppdrag att göra om en utegård på en förskola här i Uppsala! Jag håller nu på mer att underska lite kring det och samlar på mig all fakta jag kan tänkas ha nytta av =) nu har jag en del frågor som jag tänkte att ni kanske var villiga att svara på=) jag riktar mig till alla men främst föräldrar.

Lite frågor :):

1. Vad anser du är viktigaste på en lekplats?
2. Har du själv barn?
3. Vad tror/vet du att barn gillar att göra på en lekplats?
6. Vad gillade du bäst att leka när du var i den åldern?
5. Har du varit med om att något barn i din närhet har skadats allvarlig på något redskap under lek i lekplatsen? På vad? Hur?
6. vad tycker du att jag ska tänka lite extra på under mitt arbete?.

Jag är ytters tacksam om ni vill hjälpa mig med det här :)
skriv grna något mer som jag inte har med här :)

Tack på förhand :)

Fruttisen
0

1. Rolighetsfaktorn/säkerheten

2. Nej.

3. Gunga, ha någonstans att "leka hus", rutschkana

4. Gunga, häftig rutschkana, något att klättra på, linbana!!

5. En gång fick en kompis en sticka i handen.

6. Om du får välja, ha färgglada prylar/ställningar.

holtz
0

1. Att fantasin får komma fram. Behöver inte vara världens stylaste lekplats. Ibland räcker pinnar och kullar ;) Detta kopplat till säkerheten för alla åldrar.

2. Nej, men pluggar till förskolelärare/lärare/pedagog.

3. Springa ;) Nej, men skillnaden gentemot inomhusaktiviteter är oftast utrymmet. Barn kan "leka av sig" på ett annat sätt, kan vara längre ifrån "fröknar", men ändå synast. Årstiderna spelar roll och borde få komma fram på lekplatsen!

4. Du skriver förskola, så jag tänker mig 1-5 åringar. Sandlådan, som gärna är av finsand med spadar och hinkar :)

5. Rep av olika slag kan vara livsfarligt, det hör man ju också ;) Annars är pinnar ofta farliga, men roliga :S

6. Fråga barnen själva vad dem vill. Komma fram till relevanta och rationella lösningar tillsammans med barnen, det är trots allt dem som ska leka :)

Madde
0

**1. Vad anser du är viktigaste på en lekplats?
**Säkerhet så att man vet att barnen kan gå där säkra utan att komma i närhet av tex bilar, mopeder eller andra saker.

**2. Har du själv barn?
**Nej, jag har inte barn, men har jobbat på dagis.

**3. Vad tror/vet du att barn gillar att göra på en lekplats?
**Cykla, gunga, leka i sandlådan.Bara springa och jaga varandra.

4. Vad gillade du bäst att leka när du var i den åldern?
Det var ju en bra fråga. Gunga, leka i sandlådan och sånt.

**5. Har du varit med om att något barn i din närhet har skadats allvarlig på något redskap under lek i lekplatsen? På vad? Hur?
*** När jag jobbade på dagis var det ett barn som fick gunga i huvudet. Då det inte var skyddat och barnet kunde gå in där de äldre barnen gungade. Smällde så in i bomben och fick garanterat hjärnskakning.
* Ett barn som kastade en sten i huvudet på ett annat barn.

6. vad tycker du att jag ska tänka lite extra på under mitt arbete?.
* Säkerheten så att småbarnen inte försvinner, då det ofta är vikarier som jobbar och det då är svårt och ha full koll på alla barnen. Gärna instängslat.
* Gärna samma sak till gungor. Så de måste fråga de vuxna för att kunna komma in dit.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gramse
0
  1. ja två

2. Här i skåne spelade de hockey(plastklubba på asfalt)

3. Jag är gammal och kommer inte ihåg att jag överhuvudtaget varit i den åldern.

4. En gång hoppade torgny på några nergrävda stubbar under en mindre linbana på dagis ,han missade och bröt armen.Tyvärr kunde han inte åka i sälen det året. En gång ramlade han ner från en klätterställning och bröt den andra armen . Jag har för mig att vi skulle till sälen då med.Osis.

Ferret.YinniZ
0

"PUTT"

Tack snälla ni som svarat :)

Faxlin
0

**1. Vad anser du är viktigaste på en lekplats?
**Att barnen har en trevlig, ren och säker lekplats.

**2. Har du själv barn?
**Japp, 4 egna och 1 bonus barn.

**3. Vad tror/vet du att barn gillar att göra på en lekplats?
**Beror så mycket på åldern de är i. Skiljer sig rätt mycket. Men gungor är roliga i olika modeller till de flesta åldrar. Likaså rutschkanor.

**6. Vad gillade du bäst att leka när du var i den åldern?
**Den åldern? Det skilde sig säkerligen ävn för mig. Men det jag kommer ihåg var gungor och så lekte man affär av olika slag. ;-)

**5. Har du varit med om att något barn i din närhet har skadats allvarlig på något redskap under lek i lekplatsen? På vad? Hur?
**Jag själv. Några grabbar hade släpat en stege till lekplatsen för att klättra upp på ett tak och de råkade sparka till stegen som landade i mitt huvud med fästkrpken som fastnade i huvudet på mig. Blev ett rejält jack som fick sys. 1 mm djupare och jag hade blivit hjärnskadad, förlamad eller rent av dött sa läkaren. Kommer jag nog aldrig glömma. Annars inga allvarligare skador än skrubbsår och blåmärken :-)

**6. vad tycker du att jag ska tänka lite extra på under mitt arbete?.
**Färger. Barn älskar färgglada saker. Så gör en lekplats i klara starka färger. Det gör stället till en trevligare plats. Sätt gärna ut någon bärbuske de är dekorativa och barnen kan smaka bären utan att bli sjuka. Även barn uppskattar lite dekoration. Glöm inte att sätta ut bänka med bord, eller sådana som sitterihop är nog bäst. Små barn har vuxna med sig, de behöver sitta bra, annars kan besöken bli korta. ;-)
Ha med ett lekhus där de kan leka affär och liknande. Kanske ett bollplank med lite olika hål i så de kan träna träffsäkerheten, är bra för motoriken med. Går att göra massor med roliga saker.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ferret.YinniZ
0

tack alla för era svar :D