Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 3726 ggr
pasdubo
0

Vild iller under sommarstugan? Vad göra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett djur, troligen en iller, har flyttat in under sommarstugan, som är byggt på torpargrund, dvs står på plintar. Djuret har ett ingånghål och utanför det finns små skruvade bajskorvar, ca 2 cm långa, bifogar bild. Är det en iller? Misstänker att den bor i en hög brädor som ligger under huset. Den fick väl gärna bo där, men jag har en katt som jag vill ta med till stugan. Vad kan hända mellan en vild iller och katten? Kan den skada min katt? Huset har stått tomt en tid. Kan det vara så att illern kommer att bege sig till annan bostad när vi börjar rumstrera om i hus och trädgård? Eller behöver jag skrämma iväg den?, fånga in den? Finns det någon som vet?

Tjeja
1

Ingen aning men jag är är också nyfiken att få veta! 🙂

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

pasdubo
0

Finns det någon som vill fånga in honom? Han kanske är bra att ha i avel. Finns på Ekerö.

JossanH
1

det kan vara iller. Det är iaf ett rovdjur som ätit mycket päls. Det är olagligt att hålla vild iller så fångar någon in den så bör den förstås släppas ut någon annan stans. Jag tror dock att det eventuella mårddjuret som bor där kommer ogilla när ni börjar stöka runt där inne ich eventuellt flytta. Jag tror inte det blir problem med din katt. Kanske kommer gästen under stugan att jaga katten, kanske kommer katten jaga den som bor där under. Sällan blir det slagsmål då katter brukar vara bra att hålla sig på avstånd om det kommer en iller som inte själv flyr.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pasdubo
0

Ok, tack för info. Det ordnar sig.

Sarah
0

På Ekerö känns det mer troligt att det är mink :) Tror absolut inte att ni behöver oroa det för katten.

vattensork
0

Kan det inte vara en tamiller som någon har dumpat? Det verkar ju vara så poppis nu för tiden att dumpa sina husdjur när man tröttnar. Eller en som som rymt?

pasdubo
0

Ja det kan nog vara en mink också. Eller en tamiller. Men knappast en grävling, det vore jobbigt. För liten bajskorv och dessutom uppe på en pall. Min katt börjar bli lite till åren, inte lika snabb som förut. Däremot erfaren jägare. Kan ej räkna alla råttor modell större som han tagit där vi bodde förut. Liken låg på rad utanför huset. Men ett mårddjur har han nog aldrig stött på.

Sarah
1

Sannolikheten att det är en tamiller är väldigt liten jämför med mink. Mycket mink på Ekerö.

pasdubo
0

Mink?, vet du om det är någon skillnad mellan mink under sommarstugan och iller under sommarstugan? Ingen anledning till oro om det är en mink alltså?

Sarah
0

En förrymd iller skulle väl gå in i huset vid tillfälle :) kanske dyker den upp i soffan ;p vilda illrar finns inte där och Minken håller förmodligen sitt avstånd.

pasdubo
0

Ja de kanske i så fall blir vänner, min katt och tamillern.. Jag får ett nytt husdjur :o) De är ju verkligen fina/söta. Det som oroar är slagsmål under huset och strimlad katt eller skadad iller/mink. Men det mest sannolika verkar vara att den ger sig iväg när den märker att den inte längre har huset för sig själv. Bra att det finns andra som vet när man råkar på något som man aldrig stött på förut.