Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 277 ggr
Madde
0

Vad gör era illrar för hyss??

Vet att vi har haft någon liknade tråd, men det är länge sen. =))

Så berätta gärna vad för hyss era illrar hittar på eller är de små Änglar. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Mina är änglar Oskyldig Såååå lik matte vet du. Räcka ut tungan

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Theres
0

Melwin brukar smita in på ställen där han inte får vara :D
Idag gick han in i lillebrorsans rum och satt under sängen och vägrade komma fram :D

golf.ifokus.se

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja du, mina små "änglar" har hittat på en del genom åren, kan väl ta denna som hände rättså tidigt i mitt illerägande. Det började med att jag hade Dino och Aslan, men då Dino fick ändtarmscancer och fick avlivas i maj 01 så viste jag att jag skulle köpa en iller till vad det led. Men jag tyckte att jag ville inte skaffa en på en gång, speciellt inte som Aslan gick och letade efter Dino. Och dels för att han slutade att både äta och dricka, fick tvångsmata honom och ge honom vatten flera gånger/dag med en spruta bara för att han skulle överleva själv. Men så i slutet av maj började han äta själv och han började tom att leka och poppa lite. Så jag började leta efter en ny kompis till honom, det hittade jag i Lilatidningen, det var en som annonserade där att dom hade silvriga valpar till salu. Så jag ringde upp och pratade med henne, jo, hon hade 4 valpar varav 2 silvriga sa hon, dom andra 2 var vita. Så vi bestämde att vi skulle köra ner till Malmö morsdag för att titta på dom. Hittade då min älskade Laban, men silvrig var han inte, han hade den färg som dom flesta valpar har på sin päls när dom är 8-9 veckor gammla. Med den olikheten att han var en liten tomte, det som sen hände efter ca 2 veckor var detta.

Vi hade varit i väg och handlat och varit på sjukhuset för att göra vid min CVK (en anordning som man renar blodet igenom när man inte kan ha dialys än), Vi hade varit borta i ca 4-5 timmar totalt, vi kom in och märkte inget, pågarna låg och sov i buren som jag hade i köket. Satte upp alla kassar på bordet och vasken och började packa in allt i kyl, frys och skafferiet. När det var klart så skulle min sambo börja på middagen, och jag gick först på toa. Sen gick jag upp på ovanvåningen och tog min bok jag läste för att sätta mig i soffan och koppla av en stund. Kommer till trösklen när jag får se världens röra på golvet. Då hade "ÄNGLARNA" varit uppe (fråga mig inte hur, för det vet jag inte denna dag som idag är) i 2 av mina fönster och slagit ner inte mindre än 7 krukväxter för mig,+  att dom hade grävt ur en jätte kruka jag hade ståendes på en upphöjning i golvet. Till saken hör att jag hade drenerat med små lecakulor, + att jag hade dom lite större ovanpå jorden. Allt detta låg utspritt på ca 40m2 stort rum, och precis som jag skriker NEJ vad har ni gjort. Så kommer Aslan och Laban lunkande in till mig, tar upp Aslan och tittar honom stint i ögon och frågar. "VAD HAR NI HITTAT PÅ"?? Aslan ser på mig precis som " vadå mamma, jag har väl inte gjort nått. Bara hans min sa mer än tusen ord.  

Så visst kan våra "änglar" hitta på hyss alltid.

Theres
0

#3 haha, så underbara :P

golf.ifokus.se

[jenkass]
0

Toxi har inte hittat på något "hyss" ännu… men hon blir helt till sig när det är dags för promenad så när man sätter på henne kopplet så springer hon iväg å vill att man ska jaga henne… så det dröjer ca. 15 min innan man får tag i henne å kommer ut :P

Evelina.L
0

Jag har märkt att de är duktiga på att riva i blommorna. Jag får väl skatta mig lycklig som inte har några växter hemma, är inte så bra på att komma ihåg att vattna de. Jo, jag trodde att jag lyckades en gång, men den blomman dränkte jag istället.
hihi.

Denna kommentar har tagits bort.
Sara
0

Här är det mest stölder av olika slag som gäller.. Sockarna SKA ligga under badkaret eller bakom soffan.

Sara

bnoffan
0

Här hemma är det också stöld som gäller. Daisy älskar skor (speciellt mina vinterstövlar) så de snor hon och gömmer under hängmattan. Hon har dessutom en förkärlek till gummi så när vi var nyinflyttade och höll på att dona så snodde hon skiftnyckeln, skruvmejslarna, torrmoppen, duschstången mm. mm. Hon blir dessutom helt galen när vi tar tillbaka dem…

Mollys enda hyss är nog att bita alla gäster i fötterna..

KerstinL
0

En utav våra är klätter/balans/hopp-expert… vi vet inte exakt vem utav dom det är, men experten har tagit sig upp på tv:n, mitt i natten och puttat ner mina fina äggkoppar i glas som jag använder till värmeljus… Gråter. Hade 6 st. från början, nu finns bara 3 kvar Förvånad.. Kan oxå passa på att säga att min fönsterbräda i vardagsrummet numera är tom.. inte en växt.. MORR

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

ferretgirl
0

Ett annat hyss som Aslan gjorde för några år sedan.

Det var så att jag skulle göra en "kattatvätt" av håret (ni vet man står över badkarskanten och tvättat håret). La mina glasögon och min mobil på köksbordet, tänkte att där kommer dom inte upp.

Jag fick tvättat håret och gick ut för att ta mina glasögon, då var både dom och min mobil borta. Frågade min sambo var han hade lagt bort dom, han svor på att det var inte han som hade tagit dom. Blev lite sur och svarade att dom kan inte få vingar. Då kommer Aslan från samma rum som han och Laban hade ställt till det i, med mina glasögon i munnen, Han la dom framför mina fötter, och det såg ut precis som om han sa " mamma, titta vad jag hittade" med ett flin på läpparna. Sa åt honom, har du snott min mobil också din rackare. Blev tvungen att ringa till den, jag hörde ett svagt ringade från ovanvåningen. Så jag bade Bertil att ringa till den hela tiden medan jag gick upp för att hitta den. Var låg den då då. Jo, under dubbelsängen, men då denna stod på sockel så började jag undra hur tusan dom hade kommit under där. När jag la mig ner på mage såg jag att där var en ca 5-6 cm bred springa som gick utmed hela sängen på både lång och kortsidor. Och ni kan ju gissa vad grejer där låg under den sängen. Förutom min mobil så låg där ca 3 kg potatis, 3 morötter, massor av strumpor, min ena gympasko, och gud vet hur många plingbollar. Så Hyss kan dom som sagt vad alltid hitta på.

Flisa
0

..alldeles på tok för mycket ;)

Alwyn
0

Just nu har hon börjat gräva under bäddmadrassen i sängen. Jag vill behålla min säng hel tack, säger jag men det skiter hon i! ;o)

Ronja_Iris
0

(detta hände när jag satt och kolla på tv.. såg det i ögonvrån… först) Ronja välte ner en blomkruka från fönstret (första gången!) och sen sprang hon ner så fort hon kunde.. vid det laget hade jag hunnit fram till blomman och under tiden jag plockade upp den och ställde den i fönstret, böjer mig tillbaka och ska börja plocka upp jord… då sätter sig ronja och ska göra sina behov i jorden på golvet *ASG!* jag satte henne i lådan och sa att hon var duktig om hon gjorde det där…

Det var liksom som om hon ville säga: Mamma, jag hatar den här blomman! Det är för övrigt den enda blomman hon har vält ner! Men den åkte i golvet X antal gånger. Hon visste väl att jag i hemlighet älskar när hon gör så.. speciellt när blommorna går sönder. Jag gillar inte blommor och sånt krafs.. men mamma sätter bara in nya växter…. *SUCK!*

ferretgirl
0

Här är en historia till, kanske inte så mycket ett hyss som ett välplanerat rymningsförsök.

Detta hände för ca 3-4 år sedan, det var sommar och då han man ju oftast fönster öppna på strategiska ställen som våra illrar inte kan komma upp till.

Jag hade öppet i köket men där hade jag flyttat undan stolarna för Aslans skull, annars så hade han klättrat upp på dom och hoppat ut. Jag hade också fönstret i storarummet och mitt sovrum öppna, men inte hellre här kunde han komma upp och hoppa ut.

Så jag fortsatte att i lugn och ro läsa min bok jag höll på med (Grottbjörnens Folk), men samtidigt så höll jag ett getöga på vad Aslan, Laban och dom andra höll på med

Jag fortsatte att läsa, och efter ca 15-20 min ser jag Aslan och Laban komma från mitt sovrum, jag slutar att läsa och kollar vad dom ska hitta på. Aslan sätter sig mitt på golvet, och tittar på fönstret som är öppet, sen bort mot soffbordet. Tänkte vad är det han tittar på vid soffbordet, så jag böjer mig fram. Där ligger deras papplåda som är ca 30x40x30 stor. Han håller på att titta på fönstret och lådan 1 min eller så, sen tittar han på mig, sen på fönstret och sen på lådan. Detta gör han ca 1 min till, sen går han mot lådan och sätter sig vidsidan om den och tittar bort mot fönstret en gång till.

Sen går han bakom lådan och börjar föra den bort mot det öppna fönstret, då börjar jag fatta vad han ska göra, så jag reser mig upp och stänger till fönstret så pass att han inte kan ta sig ut. Han får efter mycket om och men lådan på plats och hoppar upp i fönsterkarmen. Men till sin stora förvåning så ser han att fönstret nu är stängt.

Aslan var alltid lite för smart för sitt eget bästa, man såg när hans hjärna jobbade, och då var det bara att passa på honom så att han eller Laban eller någon av dom andra inte kom till skada. 

PS: på fotot har han snott min godispåse, det gjorde han alltid om jag hade köpt rent choklad utan smakämnen i typ som apelsin. Då fick jag ha påsen för mig själv. DS:

VeronicaKahlbäck
0

Berit smiter in i skåpet varrenda gång det inte är nån av oss som öppnar kökskåpet sen river hon ut all isolering över hela köket;) defenitivt inget vi uppskattar för efter att hon gör det så går det inte att ta i henne eftersom det är glasfiber:S

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

AlbaStiffler
0

*putt*

tess860110
0

Betty kryper gära ner i skor, och det ska vara nya skor, alltså inte dem som står hemma varje dag..dom är inge intressant, men kommer någon på besök el vi besöker någon då ska hon ner i alla skor, och hon tycker in halva sig själv och sen krafsar hon längst ut i dom, ungfär som att hon tror att hon ska komma längre in:)..

Annars har hon inte gjort så mycket bus :)

Pandae
0

#15 haha vilka smarta knep han hade för sig:D

Själv har jag tre som är som små kumpaner.
Rubin (klättermusen själv) lyckas ALLTID klättra upp i ett glasskåp, och fråga mig inte hur, för i mina tankar är det omöjligt haha. Men iaf, och längst upp i detta glasskåpet finns en påse med torkade bananer(som är till råttorna). Dit upp klättrar hon, medans Fisken och Safir står nere på golvet och tittar på. Väl uppe slänger Rubin ner bananer till de andra två, som i sin tur  tar bananerna och springer under terarriet och under soffa, och under nästa soffa, och iväg till skattgömman. Tror jag har torkade bananer i hela lägenheten!
team-work! ha ha:)