Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1605 ggr
Bodinsson94
2

Vad tyst det blivit här?

Eller hänger alla på Facebook och äter popcorn till all drama som är där? Nej nu vill ja se mer folk här inne igen :) Så ni får väldigt gärna lägga upp bilder på era gulliganer! Vilka har redan fått sin vinterskrud? Vem har börjat spara ihop vinter fett så man ser ut som en rund liten mjuk potatis hehe.. ;) Vill se så många sötnosar som helst nu! Så bomba med bilder och beskrivning av era pälsklingar så vi får lite liv i den här sidan igen! :)

Bodinsson94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar med en bild på Roddan! Alltid i full fart med bus men inga tecken ännu på att vintern är påväg :/ Men det kommer nog snart ;)

Bodinsson94
0

Och underbara busiga Alfred! Har redan blivit mullig om magen men går att busa ändå :D Kvälls promenader blir det mer av ^^

Feliiciia
1

Otroligt ful bild men ändå nån ville inte sammarbeta. En bild på vårat lilla busfrö och monster Charly. Har blivit väldigt mullig trots mycket promenader och lek med hunden. :)

Bodinsson94
0

Hehe va söt! Gillar hur rynkig halsen blev ändå :D Ska försöka ta en bild på Alfreds små mulliga mage ^^

Bodinsson94
0

Multivitamin gör susen ibland :) Härlig liten mullig mage :)

Feliiciia
0

#4 Tack så mycket :) Ja hon är lite småmullig så det blir några valkar i hakan :D

Feliiciia
0

#5 Men guud vilken sötnos! :)

Bodinsson94
0

Men valkar är väldigt sött, tycker jag iallafall hehe :) Väldigt fin liten dam du har! :D

Feliiciia
0

#8 Tycker också att valkar är söta :) Dina pojkar var skitsöta! :)

Bodinsson94
0

Tack så mycket :)

Bodinsson94
0

Tråkigt att det verkar så dött här inne :/ Tycker ju denna sidan är helt underbar..

Adrianaisaksson
0

Här är våra bebisar. Dimma (pastell) brukar vara jätte ljus pastell med vita drag men nu börjar hennes vinter fluff komma fram och plötsligt kom det fram mörka fina toner på henne. :-D Frysa (tomte) hon har lagt på sig jätte mycket och blivit alldeles ullig i ansiktet och resten av kroppen :-D

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Bodinsson94
0

Har du nån bild på dom? :D

Feliiciia
0

#11 Håller med. :/

Adrianaisaksson
0

Oj såg inte att bilden inte följde med haha! :D

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Adrianaisaksson
0

Adrianaisaksson
0

Adrianaisaksson
1

Verkar ej gå att ladda upp, prövar igen.

Feliiciia
0

#18 Men guud så söta! :)

Bodinsson94
0

Åh vilka små liv :) Frysa var ju underbar med sina prickar på magen.. Alfred hade såna med när jag köpte dom men nu har dom försvunnit tyvärr, men han har en svagt utsuddad prick kvar på huvudet :)

Adrianaisaksson
0

Frysa har fläckar över hela kroppen och en fin "delfin" på huvudet. En stor vit

Adrianaisaksson
0

En stor vit fläck som ser ut som en delfin* :-D De båda är bara 5 månader och pälsen ändras hela tiden men hoppas inte hennes kossiga fläckar inte försvinner ;D

Bodinsson94
0

Dom ser ju stora ut dom på magen så dom kanske blir kvar :D Åh älskar verkligen tomte teckningar ^^

Adrianaisaksson
0

Jag hoppas det! Jag har aldrig varit insatt i färg men frysas teckning är ju helt underbar ! :D

P4go
0

Va skönt tycker jag då att Alfreds försvunnit ;)
För mkt prickar på tomtarna är inte bra. 

Saknar mina små grabbar, Skönt att dom fått det gott hos er!

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Bodinsson94
0

Varför är inte det bra? :O Föresten.. Du som haft dom, varför får jag inte i Alfred kött? Testat kyckling, fläskfile, köttfärs, till och med små möss… Testat att doppa dom i äggula och även smörjt in dom i fiskolja och multivitamin? Han vill inte äta det :/

P4go
0

Oj!
Han har alltid ätit kött, Riktigt ordentligt mkt och typ huggit det från handen på en så ingen aning faktiskt! 
Kyckling hjärta och sånt har han älskat. 

Tomteteckning är ju en riskteckning :)

Adrianaisaksson
0

Tomte teckning är en risk teckning ja, men inte alla tomtar är farliga. Min systers iller är tomte och helt full i fläckar, nu 9 år gammal och helt frisk. Våran brud är också tomte, helt frisk. Men det varierar ju alltid. :-)

Bodinsson94
0

Det har jag inte testat så får göra det men vet inte riktigt vart ja ska köpa det.. Ja vet inte jag heller :/ i början åt han ju kött men nu vill han bara äta torrfoder.. Försökt i några månader att få han att äta mer kött men säger nej mer och mer :/

illernettan
0

# 29 Hjärta, lever och mage köper jag på Willys i deras färskdisk. Vinge och hals ber jag Arken beställa hem. Sedan är det att styckfrysa så att dom får en lagom portion och inte springer och gömmer.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Adrianaisaksson
0

Ett tips är att kontakta en slaktare. De slänger normaltsätt bort alla de mummsiga bitarna som illrarna tycker om. Ring dem och fråga om du kan få köpa det. Vi brukar få lungor, tarmar, ögon, stora fina ben bitar, osv.. Nästan gratis, 100 kr för en stor fet påse. Våran tjej dimma är jätte petig med maten så jag ringde min förra granne som är slaktare och han gav oss så mycket att frysen är full. Det åt dimma! :D

JossanH
0

Ang tomtar och deras prickar så spelar det ingen roll om fläckarna försvinner eller ej, de har samma anlag oavsett. Därför är det viktigt att dokumentera tex vita strån på huvudet från början då de kan försvinna med tiden men ändå kan ge de defekter vita fläckar på huvudet är förknippat med. Oavsett frisk iller eller inte så ökar alltid risken för div defekter (dövhet, problem med inre organ) när illern har fläckar, och då framförallt på de illrar med mycket och oregelbundna fläckar. Fläckar på huvud/nacke ökar även det risken markant för nedsatt hörsel/dövhet. Defekterna kommer när valpen utvecklas i magen, samtidigt som pigmentet utvecklas. Man kan få en frisk iller vars enda "defekt" är avsaknad av pigment (vita fläckar), och man kan få en iller där fler saker än endast pigmentet påverkats under utvecklingen. Det kan även hända att en valp föds med full pigmentering men att organ/hörsel har påverkats precis som hos en fläckig iller- alltså en valp som har samma mutation som dess fläckiga syskon men att den har gett sig uttryck på ett annat vis. Huruvida illern har problem på insidan pga sina fläckar kanske man inte märker förrän efter flera år. Ibland aldrig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Här har vi Marcello, Vicente, Alice och Lily 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bodinsson94
0

#30 Även om han får kött stora som en lillfinger nagel så vill han inte äta utan bara gömma det, och vill gärna inte ha kött i hela huset som ruttnar :/ Blir att åka till en slaktare som slaktar kronhjort och se om dom vill ha nått mumsigt från det kanske :) Märgben kanske? #33 Naw lille Marcello ^^ Min favorit hos dina illrar ;)

P4go
0

Haha, måste varit lite trött när jag kommenterade, Såklart dom har samma defekter även om det försvinner. 🤐

Han gömmer gärna det över typ en natt sen äter det.

Bodinsson94
0

Då gör jag så att jag låter dom vara i sitt rum medans han får kött och gömmer han det så får han 1-2 dagar på sig att äta upp det sen slängs det.. För vill inte ha det i soffan! Ska försöka få tag på hjärta idag tänkte jag :)

P4go
0

Låter super! :)

Bodinsson94
0

Vad gör ja om han inte ens vill ta emot det? :/

Bodinsson94
0

Hittade inget gott gott tyvärr men hoppas kotletter duger lite.. När jag och pojkvännen ändå ska äta det ikväll hehe :)

Equilla
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är våra 4 små liv! Mycket envisa och alla egna individer. Inte så mycket vinterpuff än, men det börjar komma.

Elmud: stor pastell hane på 5 år, mycket lugn och gillar att mysa i sin puff, men när han väl får fart, då är det bus! Väger minst 2 kilo på sommaren, så mitt på vintern blir det nära 3 kilo och svårt att lyfta magen.

Dumle: pastell tomte, kullsyskon till Elmud (även om man inte ser det på dem), den mest ljudsamma iller här. Tandspetan väger minst 1,5 kilo på sommaren men det syns aldrig.

Ploppis: pastell på 2 år, en iller som älskar att speja i fönstret och alltid ska vara med. Stängda dörrar ingår inte in hennes värld. Rätt kraftig tös som bleker mycket i ansiktet.

Polly: pastell angora (rätt mörk) 1 år, älskar att busa och kan hålla på timmar i sträck med att reta de andra att komma igång. Biter tyvärr lite hårt vid lek och har en kärlek för handleder, men vi gör små framsteg hela tiden. Tappade en del päls på svansen under sommaren men det börjar komma tillbaka, det enda tecken på vinter än så länge.

Bodinsson94
0

Naw vilket härligt gäng :) Polly Angora, är det bilden som man bara ser kroppen på? Tycker nästan den ser ut att va lite mer silver än pastell men bilden kanske ljuger ;)

P4go
1

Ploppis är Roddans syrra ;)

Bodinsson94
0

Jaha? Känns som om jag hör överallt om Roddans släkt :D För inte alls så längesen hörde ägaren till Roddans pappa av sig, Tango och sa att dom var väldigt lika :D Roligt att få höra såna saker! Hehe :)

Bodinsson94
0

Roddan är iallafall mätt och belåten efter att ha fått lite kött ;)

illernettan
1

Mera Hillbiörns gulliganer till folket….minst en i varje hem 😉😃

Bodinsson94
0

Dom är ju för underbara :D Måste berömma dej Anette för han har otroligt bra psyke, temperament och personlighet ^^

illernettan
0

# 47 Naw, du får mig att rodna….tack så mycket. Roligt att höra att du är nöjd. Måste försöka titta förbi någon dag….vore så kul att träffa både dig och di små.

Bodinsson94
0

Ja det tycker jag med men så fort det finns en chans till att vi får tid en helg så dyker nått annat upp.. Jag har ju tid men inte sambon då han jobbar väldigt mycket och han vill gärna följa med :/ Men jag sitter ofta och tänker på att vi måste komma på besök nån dag snart :)

VeronicaKahlbäck
0

Tragiskt nog tycker jag att det är lite skönt när det är dött, tydligen det som krävs för att det inte ska påbörjas illervärldskrig var tredje dag 🤪

Tråkigt däremot att det startas oseriös illersidor på löpande band, tråkigt för alla illrar som blir misskötta…

Vill poängtera att jag tycker "illertokig 2" är en bra sida, så ingen missförstår här nu 😃

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Bodinsson94
0

Förlåt men förstår inte riktigt hur du menar :) Jag vill gärna att det blir lite mer liv här med seriösa trevliga inlägg.. Som inte handlar om vissa personer som gör fel :/ Låt all den draman vara kvar på facebook och så kan man istället vara här där man slipper allt tjat och tjaffs för iller i fokus är en extremt lugn och harmonisk sida tycker jag :) Ja "illertokig 2" är en väldigt bra grupp men dramat har ju tyvärr spridit sig dit också lite grann :)

Equilla
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#41 bilden ljuger nog lite för dig, kanske det syns bättre här.

#42 att Ploppis och Roddan är släkt syns när man ser flera från kullen, något med ansiktsformen som alla fått :)

Bodinsson94
0

51# Ja bilden ljög.. Otroligt fin päls :) Ja han har ett speciellt ansikte.. Och nosen :D

Bodinsson94
0

37# Tyvärr ingen framgång med matningen.. Han har varit utan torrfoder 1-2 dagar nu och inte rört köttet :( Så nu får han tillbaka torrfoder så får jag försöka komma på en annan lösning..

zickan
1

Tyvärr har många börjat tröttna på iFokus och lämnat sidan. Märkt det på flera iFokus sidor. Inte att de flyttar dramat till fb alla gånger. Folk tappar lust för forum när det inte dyker upp nått intressant. Nått som brukar dra åt sig folk är intressanta artiklar och bra diskussioner.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Nwf's Ilze - Black solid angora. Lite över 1 år. Mjuk fröken som gärna ger ett tjuvnyp i armen när hon vill ner. Har viss del fot fetisch. Man ser att hon gärna vill ta en tugga så man hinner dra bort foten medan hon funderar. Är man lågsam, är hon inte så villig att släppa strumpan om hon fick tag i den. Värst är raggsockor. 

Dwf's Gummybear - Black sable angora. Lite över 2 år.  Mjuka stinkande charmör som har stora svårigheter låta bli att inte stjäla bh:ar. Killen har hjälpt till att forma min plats i soffan. Han ska alltid ligga i mitt knä när man sitter mer stilla framför dumburken. 

Zickan's Kiba - Pastell angora. Lite över 6 år. En liten mjuk dam som älskar gos och lugnt runt sig. Otroligt snäll och går med på nästan allt. Tiger i miniförmat när nån bryter hennes lust för att ha lugnt. Är det nån som gör det för varmt i sängen blir hon sur, fräser, kan ge nått tjuvnyp innan hn  flyttar på sig. Är det nån som går över henne när hon sover eller stör på andra sätt så kan hon ge en rejäl upplöxning. Vilket ser rätt lustigt ut med tanke på att hon alltid varit så liten. 

Raf's M'lila - Viltfärgad angora. Lite över 1 år. Kompakt busunge. Jätte go att mysa med. Men börjat få lite egna egenskaper och börjat ana att hon tagit efter lite drag från Kiba. Hon leker ofta fredsmäklare när nån busar för hårt eller börjar tjaffsa. 

Cnf's Marleena - Choklad semiangora, men ser mer ut som en mörk pastell. Halvåret. Rätt stor för sin ålder. Paff i går när hon stod på vågen som sa snäppet över 1kg. Verkar va en mjuk tjej som gick in i gänget direkt. Något nervös när hundarna är nära. Anar att man bör akta ansiktet. Bet en kompis i läppen under båtresan. Inte försökt bita mig ännu, men i dag kom hon tillräckligt nära för att lyckas ge min haka ett naffs.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.