Har gärna en iller!
Hej! Jag har snart läst på i 1år om illrar och vill värkeligen ha en och har nt tappat gnistan en ändaste gång! Min mamma har läst på lite.. Vi har faktist varit och hälsat på 2 illrar 1 privat person och 1 på marknad. Alla värkar lukta hämskt mycket tycker min mamma, jag tycker det luktar häst. Och min mamma rider också så jag tycker det är lite mysko.. Undrade då om det finns någon slacks sak man kan köpa för att minska doften har sökt men har nt hittat. Och jag vet att man nt får bada de för ofta deras olja kan försvinna och det kan börja lukta mer osv.. Tack i förhand! :)
Man måste nästan vänja sig! Har hört att kastrera hjälper lite men det är en kraftig doft och fäster sig väldigt lätt på saker & ting. Jag själv älskar doften! Man kanske kan försöka avväga doften med någon annan doft? Eller bara acceptera den är det enklaste & bästa :)
En kastrerad iller luktar ungefär lika mycket som en hund luktar hund. Det kan variera en hel del mellan individer men en kastrerad går inte att jämföra med en okastrerad.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Alla djur luktar på sitt lilla vis och det är bara att acceptera 🙂.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Tack för svaren!
Är lukten unik, eller går den att beskriva på något vis? Något att jämföra med? Luktar dom typ prutt (rejäl sådan) ?
Vardagslukten är en blandning mellan häst och honungsdoft.
Sen har dom analkörtlar som kan vid vissa tillfällen användas. Det luktar skunk men kan lätt vädras ut.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Vi har bakpulver med vaniljolja i små skålar här och där, sen har vi även en luftrenare. Det funkar perfekt det luktar knappt någonting i våran lägenhet.
Vi vande oss vid lukten (innan brunst) men fick ofta höra "du stinker bara iller"..
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.

Valpar luktar mycket, sen avtar det lite men när de är i brunst stinker de! Sen efter kastrering minskar lukten igen. Sen beror det ju på hur ofta man städar och byter sovfiltar med mera.