Upphittad Iller Oskarshamn
En Iller är hittad på Saft AB i Oskarshamn!
Den saknar sin ägare!
Hör av er om ni saknar en Iller eller om ni vet någon som gör det!
Mvh Onkis
Kolla om den är chippad hos polisen så kanske det blir lättare att hitta ägaren :)
Tack för tipset!:) Det får vi kolla upp!
Den var inte anmäld saknad igår iaf.

vad är det för färg på illern?

men oj så söt. hoppas verkligen den hittar hem. är det en liten tös? ser så femenin ut

OJ, va lika min Ollie men han ligger här i soffan med mej och han är nog större!
Hur är den att hantera?
Tänk på att om det är en hona är det brunstsäsong och de kan inte gå okastrerade då de riskerar att drabbas av aplastisk anemi.
Polisen borde manat er att läsa av chippet, det är ju just för att visa tillhörighet.
Sarae´s iller Cherry (?) försvann i Skara för ett år sedan.
En bra bit att ta sej men för att vara optimistisk.
Sen är väl min Ollies halvsyster ute på äventyr men nerifrån Kävlinge.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#5 Har stirrat på bilden i flera minuter men kan inte riktigt bestämma mej för vad jag tror men lutar åt hona här med!
Kan heller inte helt utesluta att det skulle kunna vara en vildiller..

#7 Jo men visst är dom lika, dock finns det mååånga lika illrar, hör av dej till annonsören vet jag och kolla om den hamnat i närheten av er.
En kille är överlag större och de har snoppen "på magen".

#7 oj den var äckligt lik den på bilden =(

#7 Eftersom du säger att ni inte har så stor illervana funderar jag lite på vad ni ger den att äta och hur den i övrigt lever?:)

Var annonsen från Kalmar?
Isåfall låg den ute i 17 dagar och försvann för 32 dagar sen, skulle helt klart försöka få tag på killen och se om han själv tappat bort den eller om det finns en ny ägare som kanske gjort det.
Jag finns ca 6 mil från oskarshamn om du skulle behöva råd och tips om illern.
Det är definitivt inte en vildiller… däremot undrar jag om det inte kan vara en av Sara D.s valpar (optimus ferrets) - ska hojta till på henne!
Tyvärr inte min Cherry :(
Annonsen ligger på Västervikstorget och annonsören bor i Oskarshamn. Illern har samma nos/mask-mönster, öronform, ögonplacering och röd ton i pälsen. Väldigt lika. Vore ju fantastiskt om ni lyckats hitta ägaren genom annonsen!
#8 Det är definitivt ingen vildiller.

#13 kanon
#14 tråkigt att det inte var din tös men hoppas kanske någon annan kanske känner igen henne =)
Kan konstatera att det inte är Saras illrer. Det finns två illrar i annonsen, en syster och den är ljust viltfärgad.
TS kanske kan skicka ett mail till annonsrören och se, för det är ju misstänkt likt den illern som är i annonsen ;)

Det är likt Asta och Alva från min 2010-kull. Alva bor kvar i Skåne. men Asta flyttade till Kalrskrona. Hon är inte speciellt lik någon i 2011-kullen.
Finns det någon chans att hon kan tas till en veterinär eller polis som kan kolla chippet?
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Vad jag läst om illrar tycker jag denna verkar vara hanterlig, inte rädd/skygg och "spottar och fräser" inte, smakade lite på ett finger men inte vidare hårt. Tjejen som hittade den hade den kommit fram till och slickat henne på handen. Så jag tror det är en tam iller.
Vi fick den till oss genom att min mammas sambo är viltvårdsrehabiliterare och dom hade ingen annan stans att lämna den så självklart ställer vi upp! Och jag fick jobbet att efterlysa dess ägare!
Den får kattmat från djuraffären och bor i den största buren vi har hemma, inte optimalt kanske men bättre än att den är ute. Hittar förhoppningsvis ägare eller någon annan som kan ta hand om den. Vet ni om kanske http://www.illervanner.se/ skulle kunna hjälpa oss?
Vi ska åka och kolla om den är chippad idag! Så håll tummarna!
Igår när illern blev hämtad så hittade mamma denna annonsen: http://www2.oskarshamnstorget.se/index.php?action=show&show_id=5294&show_torg_namn=oskarshamn&search_word=h%F6&l=0&l2=6
Så hon ringde och frågade honom om han visste någon som hade en iller som rymmt, tänkte att han kanske visste fler som hade illrar, varpå han svarade nej och la på ganska snabbt igen. Han sa inte om han hade kvar sina illrar eller inte.
Efter det hittade jag denna tråden:http://iller.ifokus.se/discussions/4f172f87d4ebea59950001f2-2-illersystrar-oskarshamn?discussions-1 som jag är ganska säker på rör samma kille fast hans blocket annons. Jag vet vem han är och att han varit "hemma" i polen en stund men flyttat tillbaka hit. Och sen att han bor 300 meter ifrån där den hittades gör det inte bättre. Men jag ska inte dömma på förhand! Detta ska vi upplysa polisen om så får dom ta ställning till det hela.
Det kan väl inte vara lagligt att släppa ut ett tamt djur i det vilda? Polisen måste väl kunna göra något? Fast tyvärr har vi ju inte dom bästa djurlagarna i sverige så kanske inte ska hoppas på allt för mycket:(

OM det är samma iller så ska den ju inte tillbaka till ägaren!! Då har de ju släppt ut den förmodligen.
Självklart inte, jag ska anmäla honom isf!
Försöker få tag i svenska illervänner och hitta ett akuthem eller ett permanent!
Så fort jag såg annonsen så tänkte jag på "problem illrarna" i Oskarshamn.. Hoppas verkligen inte det är så att han bara släppt ut dem, men med tanke på hans ekonomiska situation och att han inte visste vad han skulle göra med dem så är det inte omöjligt att han faktiskt släppt ut dem.
Jag håller tummarna för att vi har fel och att hans illrar mår bra hemma hos honom och han tog till sig mina råd.
Sajtvärd på Iller.ifokus
det var jag som skrev under namnet till linnea på köp och sälj sidan på facebook där ni lagt ut tösen om jag kan vara till hjälp någon gång.
tack linnea:) och alla ni andra!
polisen skulle kommit förbi igår och kollat om den va chippad men dom fick förhinder, tror det blir ett besökt till polisstationen eller veterinären istället idag!
Har svarat på hans annons, får se om vi får något svar! Vore ju himmla skönt om det inte är hans illrar!
Med tanke på att man har siktat 2 illrar i området så känns det ännu mer som att det bara blir mer och mer sannolikt att han faktiskt löst sitt problem genom att släppa ut dem.. De är köpta på djuraffär i polen och han vägrade gå ned i pris pga hans ekonomiska situation. Har han bara släppt ut dem hade han kunnat lösa det smidigare än så och bara tagit en symbolisk summa..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fy fan vad hemskt! Hoppas man kan hitta den andra illern vid liv!
#24 Kan man kanske sätta ut någon bur med mat i närheten av där ni fann den första illern? ifall det finns en iller till där i närheten.
Skönt att det finns såna bra människor som ni
#27 Det kanske går, får se om man kan få tag på någon viltvårdare eller någon med fångstbur!
Har du kollat om den har id-chip?? för undra varifån kommer den kan man i all evighet
Vill följa hur det går för den :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Hej!
Tack för all hjälp och tips med Illern!
Fick många som erbjöd sig att hälpa till att ta hand om illern, hittade ett permanen hem bara 3 mil härifrån, känns tryggt att kunna åka och hälsa på den och veta att den är i goda händer!
Illern är inte anmäld saknad någonstans, vi har anmält den upphittad både till polis och djurskyddsförening! Den va heller inte id-märkt. Men den har skabb den lilla stackarn, så nu är det behandling för det och en sterilisering och vaccinering som väntar!:)
Så nu får vi hålla tummarna för att vår lille vän får ett problemfritt resterande liv:)
Mvh Onkis
Gud så skönt att han hamnade i goda händer ! 
Underbart 
Detta är ju dock ett väldigt gammalt inlägg…. Vet någon namnet på denna herre? Skicka gärna pm… Mina illrar omplacerades till en herre i Oskarshamn.. De ska ha rymt några timmar innan jag sa att jag ville ha tillbaka dom.. Jag vill bara se om namnet kan bekräfta mina misstankar. Tack i förhand!
Kärlek, ärlighet & respekt. 
/ Tamlina.
Jag kommer inte ihåg.. Kan ha hetat robin..? Men är inte säker..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Då lär det inte vara samma person utifrån namnet jag fick av personen.. Tack! (har någon annan annat minne så dela gärna med er)
/ Tamlina.
(fast iofs har han med Polen att göra samt har haft två illerhonor tidigare & bor i Oskarshamn)
Är detta anmält? Hur gick det isf med den anmälan? Har någon ett namn plus efternamn på honom? Verkar som jag kan ha fått ett fakenamn om namnet var Robin… Det är för många indicier för att jag inte ska gå vidare med detta…
/ Tamlina.
Alltså, det är bara en känsla jag har, minns inte alls. Kan försöka hitta gamla mail! Förmodligen är det samma.. Inget anmält i och med att vi inte VET..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag fick namnet i pm. Det är samma kille. FAN.
/ Tamlina.