Upphittad illerhanne
Hej,
hittade en illerhanne som gick omkring på vår innergård i morse. Mycket tam, kom fram och nosade och lät sig villigt lyftas upp.
Vi bor i Flatås i Västra Frölunda i Göteborg. Jag har ringt polisen som skulle kontakta djurambulansen i eftermiddag men jag tänkte att jag lägger upp här också.
Jätte bra gjort av dig<3
Tack! Lite tillfälligt bor den i en kattbur med en t-shirt på botten. Jag har gett den vatten samt lite kattmat (mousse med oxkött).
Ska jag tänka på något annat för att parveln ska må bra?
Kan du ta kort på den och lägga upp här så vi får se om det är iller, mink eller en vildiller? Tyvärr misstas ofta förrymda/utsläppta minkar för illrar och så här års kan det komma en och annan vildiller som irrar sig in bland husen och verkar väldigt tam men när den fått vila velat ge sig ut i naturen igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Och ja, kattmat och/eller rått kött kan du ge. Gärna tex kycklingvingar eller liknande så det är en del ben i.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det var väl någon iller som försvann i Göteborg i vintras/höstas? Fast det kanske var en tjej?
Ja, det där är helt klart en tamiller 😊 Kolla in grupperna "vi som älskar illrar" och "illertokig 2" och annonsera där!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack! Jag har begärt att få gå med i båda och ska lägga upp där så fort jag blir tillagd. Har som sagt även ringt polisen. :-)
Superbra! Hoppas han hittar hem igen 😊
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Nämen tutten då❤️
Stackars killen verkar, förståeligt nog, inte tycka att en kattbur är stor nog. Jag har ringt runt och försöker få låna en större bur till dess att parveln hittar hem/någon annanstans - men inte fått napp än. Polisen kunde inget göra och på Göteborgs djurskyddsförening svarar ingen (jag har lämnat meddelande).
Vårt hem är INTE illersäkrat och dottern är dessutom pälsdjursallergiker…så vi är inte en långsiktig lösning. Någon som vet var i Göteborgsområdet det går att omplacera tillfälligt, alternativt låna en större bur?
Om ingen bättre än mig finns i närheten, så bor jag i Kungsbacka fjärås. Har kyklingvingar hemma, men kan nog bara vara ett tillfälligt hem(om nu inte ägaren inte hittas och jag blir kär) Men säg bara till om du inte hittar någon bättre ^^ Du kan PMa mig om du vill ha mitt nr ^^
Har ni kollat om han har ett chip?
Typ någon som redan har iller hemma är nog bättre X3
Och kanske sätta upp lappar i området :3 fast dem kan ju ta sig långt XD
Han skulle kunna få komma hem till mig tills vidare… har en iller tjej sen tidigare.. Vi finns i Lindome…
Mvh Susanne
Har fått en något större bur från Blå stjärnan. Kilala, jag vet inte om killen är kastrerad så det kanske är lite våghalsigt att blanda tjej och kille?
okej… Min lille tjej är chip kastrerad så där ska de inte bli ngr valpar…
Mvh Susanne
Jag kan också ta den tills ägare är hittad. Har en illerhona som e chipkastrerad.
Hittas inte ägaren kan den stanna här.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Om det är en tamiller så är den väl chipmärkt, går det inte att kolla chipet då och se vem som är ägaren?
Förlåt en dum fråga, men hur vet en om den är chipmärkt?
Man kollar upp de hos veterinären.
Mvh Susanne
Jag hade önskat att Anicura västra djursjukhuset eller Blå stjärnan hade erbjudit oss detta, jag pratade med dem båda länge och var för övrigt nyss på Blå stjärnan och hämtade en något större bur än den jag hade här. Eller att polisen hade sagt något när jag pratade med dem…
Inte alla tamillrar har chip tyvärr
Det är nog så, P4go - men hade ändå varit bra att kolla.
Självklart borde man kolla det :)
Men som sagt, han får gärna komma hit och slippa sitta i en bur.
Polisen kan kolla chip på hund, kan dem inte kolla iller?
WolfFire93, de sa som sagt inget om det när jag pratade med dem. De kontaktade Svenska djurambulansen som bad polisen tipsa mig om Gbgs djurskyddsförening, som inte svarar i telefon (har lämnat meddelande).
Dom brukar inte ha så bra koll på iller tyvärr.
Tror inte ens vissa poliser vet att dom kan ha chip
Nej, när jag hämtade ut Mara, som vi fått som hitteiller, frågade jag om de läst av chip, och nej, han visste inte att de kunde ha det. Sen var han livrädd när vi skulle testa, jag fick hålla och han höll chipläsaren lååångt ifrån, så inte konstigt om den ej gav utslag, fast hon hade ändå inget, vi kollade hos vet med sen.
Hur gick det?
undrar också hur det gick… har han hittat tillbaka till sitt hem eller har någon tagit hand om honom tills vidare?
va härligt att han kan vara hos dig :) Hoppas han hittar tillbaka till sitt hem eller att han kan stanna <3 lycka till!

Åh lyckligt att han fick det bra :)
Vilken fin sovbild. ^_^ Hoppas han och rora kommer överens sen ..Lycka till med honom.
åh, han är verkligen jättefin :) vet du ungefär hur gammal han kan tänkas vara?
Gah så gosig han verkar vara…
Inte över året får jag känslan av, Väldigt valpig i både sätt och kropp :)
Han och Rora ligger och sover tillsammans nu efter bara några dagar. Lite jobbig är han eftersom han brunstar och vill bita henne i nacken hela tiden xD