Ska ni fira Valborg???
Är det någon som brukar uppsöka en Majbrasa. Förra året åkte jag iväg och tog massa kort. Hade med mig stativ och hela kittet just för att kunna ta fina kvällsbilder. Så här kommer några bilder jag tog förra året.
Hoppas få se lite bilder från er oxå nu efter ikväll.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Då jag kommer från Finland så har vi inte samma tradition så jag har aldrig varit riktigt intresserad av att se på majbrasan. I Finland har vi istället midsommer brasan.
På valborg så är det studenternas fest i Finland, vi har en speciel dryck vi dricker som heter mjöd. Tyvärr verkar inte denna underbara drickan finnas i Sverige :( Har inte haft det för 4 år nu då det bara säljs i affärer i Finland under valborg veckan.
Fast mina föräldrarna brukar göra det själva men då också bara under valborg.
Majbrasa i slottskogen massa "spöken" kommer tända på den
DG: Sikta på att besöka Medeltidsmarknader. Där brukar det finnas mjöd till försäljning. Om man kan köpa flaskor för att ta hem, vet jag inte.
Valborg och andra "smällarhelger" är jag hemma med djuren. Alldra helst Valborg, som ofta infallit när jag har dräktiga honor eller valpkullar.
Jag får se om jag kan fira idag. Jag ska nämligen jobba och ha 1 barn på dagis. Slutar inte förän kl 21,30. Men ska höra med mamman om det är ok att ta med henne till Majbrasan. =) Men är det dåligt väder får vi vara inne. Hehe
Jag brukar inte fira nått direkt, när man va mindre var det väl ofta en brasa men numera så har de inte biitt nått kalasande..
Ang mjöd så tror ja de finns ett ställe i Stockholm som heter Sjätte Tunna och där serverar dom mjöd :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Här firas det födelsedag. Och i kväll ska jag vaka hos hästarna då mitt varmblod blir helt nipprig över dessa förbaskade raketer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja usch för alla dessa raketer :( Som tur e verkar ted inte bry sig alls men jag lider med alla andra stackars djur som blir rädda:( Både min faster och mitt ex hade hundar som blev tokrädda, den ena fick dom nästan söva ner för att det skulle gå bra.. Köper aldirg raketer längre!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Inte jag heller. Med tanke på hur mitt sto reagerade på nyårsafton så hatar jag numera allt vad det heter.
Audiatur et altera pars

Tack för tipsen! Ska kolla upp det :)

Snygga bilder Madde. Ska se vad jag kan åstadkomma i kväll. De tänder kasen tidigt bredvid vårat hus nämligen. hihi
Audiatur et altera pars

Skit snyggt Madde! När jag var mindre var vi alltid till en kase, men nu dom senaste åren har jag alltid varit ute på någon stuga och festat. Men nu när man har en sån här jakt karl så får man inte fira valborg med sin kära, för att på Åland är det tradition att alla karlar ska ut på första fågeljakten just på valborg. Det brukar dock alltid resultera i att dom inte kommer hem med någon fågel. Ni kan ju bara gissa varför. (Ett gäng karlar, en båt, lite mat, en holme, korgvis med öl och sprit, och så bössorna ;) ) Men nu när EU förbjudit vårfågeljakten så heter det att man ska ut och fågelskåda och försäkerhets skull tar man med bössan ifall att dom måste försvara sig mot någon ;)
och så jag då.. Jo jag har nu ordnat grillfest i våran lägenhet för alla tjejer och för alla karlar i vårat gäng som inte jagar. Och nu när man flyttat till landet och har nära att gå till en kase så kan det hända att man sticker dit, dricker lite öl och tittar på folk :)

Klart att jag firar Valborg ;0) det är ju min födelsedag =0) hihi Ikväl ska jag åka iväg til ett gäng kompisar och vi ska nog kolla på någon brasa, är så mysigt =0)

Grattis Malena! 
GRATTIS! :D :D

GTATTIS igen Malena, har sagt det tidigare men tål att upprepas. Hoppas du får en super bra födelsedag.
Audiatur et altera pars
Kanske blir Valborgsmässoeld i år.
Den första på flera år.
Hörde mig för lite grann och det är samma personner som bränner raketer till Valborg, som vid Nyår. Det bästa är att dom håller till någon kilometer bort och man hörde inte mycket av deras smällande vid Nyårshelgen. Kanske man skulle ta en sväng ner iaf.

Madde: Snygga bilder!!! Bild 087 och 065 skulle jag gärna använt till nåt skivomslag…om jag hade fått….och om jag fortfarande hade varit aktiv musikant…
Vi ska iväg å titta på brasa här i Heby…om dom vågar fjutta på den förstås. Det blåser halv storm nämligen….dumt att riskera att hela byn brinner ned! 

Grattis Malena!
Här blåser också jättemycket.
Här på ön, har blåsten ökat rejält under dagen. Så vi får väl se om dom törs tända på.
vi hade en massa gäster och grillade. men vi stack inte till någon brasa. hade inte lust.
men firat utan brasa har vi gjort :)
Nyss hemkomna från brasan. Förhoppningsvis blev det några användbara bilder, som vi lägger upp imorgon. Blåste rätt bra, funderade ett tag om det skulle bli en större brasa än tänkt, för glöden yrde iväg långt.
Trevligt har vi haft och det var roligt att få en möjlighet att träffa och prata med byborna. Dom har man bara sett genom bilrutan tidigare, eftersom vi inte bor mitt i byn. Det blir nog fler pubkvällar i hembyggdsgården för vår del.

Vad kul att ni haft trevligt Ammi. Själv trodde jag på en trevlig kväll med familjen. Men gubben somnade när jag var i stallet och han nattade Sanna och barnen är med resten av ungarna och gör gatan utanför osäker. hihi
Audiatur et altera pars
Men då har du rätt kul ändå Åsa, eller hur? Hälsa barnen och fortsätt göra gatan osäker! *S*

haha, ja jag har rätt kul ändå. Jag får ju vara här inne hos er utan att någon klagar. hihi
Audiatur et altera pars
#27 Snyggt. Den bryggan var en liten "simbassäng" *S*

Ohh, vilka fina foton Madde.
Audiatur et altera pars
#29: Jag tror att dem medvetet har lagt bryggan under vatten för att människorna inte skulle gå ut dit. I vanliga fall är den över. Hehe
Vill ju dela med mig av min dag. =) Kunde ta mig ner för mamman sa det var helt ok. =)

Bra med förstående föräldrar. hihi
Fast det måste ju varit lite skojigt för barnet också ju.
Audiatur et altera pars
Hon tyckte det var jätte spännande.

#14 #15 #16 #17 #20 Tack så mycket =0) hade en kanon bra födelsedag 

grattis i efterskott 

#38 Tack så mycket =0)

ååh vad fin bild =)
Jättefina bilder ni har lagt upp på majbrasan

Snygga bilder. Vad synd att de eldade upp den ihåliga stammen. Såg en gång att en använde en sådan i sin ute bur åt illrarna. hur häftigt som helst.
Audiatur et altera pars
#45 Exakt vad vi tyckte oxå. Hade gärna sett den i stallet hos illrarna istället!

#44 Vi tackar och bugar för berömmet!!

Vad roligt att se hur ni firade eran valborg.
Vill ni veta hur jag tillbringade 1:a maj så kan ni alltid läsa i min dagbok. ;-)
Inget demonstrationståg där inte. hihi
Audiatur et altera pars
Vad fint väder ni hade hos er elin. =) Här var det mulet hela kvällen tyvärr.