kan någon hjälpa mej?
är hundvakt och ska vara det i 3 veckor åt en underbar schäfer tik på 6 år men hon är så vansinigt fet i pälsen. Har varit in på hund iFokus men ingen svarar vet att det är många här inne som har hund vore glad om jag kunde få lite tips på schampon som är bra. vet att man inte ska bada dem för ofta men när du klappar henne så blir du kladdig!!! Henes husse å matte bryrsig tyvärr inte så mycket om henne som de borde!!!Vore taksam för svar
Jag använder Hälsinge såpa (ren natur såpa) både till Hundarna och lilla Pluta och den är kanon
var får man tag i de?
Jag bor i degerfors o får tag på det hos Ovelin. Annar har jag ingen aning. Fråga på färgafärer eller liknande för Ovelin är en färgafär där de gör Linoljefärg och äggtempra färger.
putt

Varöfr inte prova vanligt männsikoschampoo för fett hår? Har en känsla av att männsikoschampoo har lite mer utveckling bakom sig än djurschampoo och därför säkert funkar bättre.
Vi har alltid kört det på våra hundar (och på mina illrar) och det funkar finemang!!! I detta fall kan du kanske skippa balsamet dock, men annars funkar det åxå super om pälsen är torr.
Se till att torka ordentligt efter bara så hunden inte får värme/fukteksem.
gul såpa är perfekt för hundar :D
#5 anledningen till att man inte bör använda människo schampo på djur är för att de har helt andra PHvärden än vad vi har… Det kan alltså göra huden väldigt irriterad om man har otur.. plus att de är ofta är starkt parfyrmerade..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ok, lite googlande här:
Hälsingesåpa har pH 9,5-10.
Hundschampoo har vad jag sett för det mesta ph 5-7. Och ofta lägre pH. Hittade nån som t o m låg på 2.8, för hundar som badas ofta.
Lågt ph ska tydligen göra pälsen ogästvänlig mot kvalster.
Hittade lite info om kattens pH, var inte lätt att hitta vad hunden ligger på. En i övrigt rätt blajjig säljsida: http://yataz.se/aloevera.htm:
"En av skillnaderna är huden. PH-värdet på människans hud ligger på 5,5, medan katters hud håller ett pH-värde på ca. 6,8-7. Aloe Vera har ett pH-värde på ca. 4,5 vilket alltså innebär att den har en surgörande verkan på katters hud. När det handlar om svamp- och bakterieinfektioner har detta en positiv effekt eftersom de inte gynnas i sura miljöer. "
Vad illerns pH ligger på hittade jag inget om.
Ett människoschampoo av bra kvalité ligger runt 5-6 i pH.
Så nu undrar jag, borde det inte vara så att ett milt parfymerat människoschampoo av bra märke är bättre än grönsåpa som ju har pH 10?

Vanlig grönsåpa är kanon oxå….dessutom lite skyddande mot fästingar och rävskabb (inte 100% men det har en viss effekt iaf) Jag tvättar alltid min doggas i grönsåpa och han är. sk välpälsad….pälsen blir blank och fin och han luktar gott
Har inte märkt av att han blir torr eller irriterad i pälsbotten.
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

Jag gör som AlbaStiffler. alltså använder snälla produkter till människor. Förritiden hade jag apotekets Eucerin PH 5, till både mig och illrarna och det funkade jättebra. Nu får pälsarna Barnängens oparfymerade för baby, för jag har blivit lite mer fåfäng och använder dofta gott till mig själv :)
Såpa överhuvudtaget låter väldigt starkt och något jag bara skulle skura golvet med, men vad vet jag? Nu gällde det en hund, så jag ska nog inte yttra mig egentligen. Var och en gör ju som den bäst känner..

Hur resonerar ni andra gällande pH som jag skrivit om i #8? Intressant att veta…

Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vitsen med att använda något annat än hundschampo till hundar..Det finns såå många märken att välja på så då ser jag ingen som helst anledning till att använda något annat. Brukar finnas hundschampo som är riktigt effektiva mot fet päls hos veterinären, där kan du även få råd ifall den feta pälslvaliten kanske har någon orsak.
#11 ett högre pH-värde innebär ju bara en mer koncentrerad tvål.. alltså mer basisk. Så länge man sköljer ur ordentligt torkar det inte ut "mer" desto högre pH.