Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 871 ggr
Rafen
0

Vaccinera första gången?

Jag har en fråga om vaccinering på lite äldre illrar. Kan man vaccinera (grundvaccinera) en iller för första gången när den är 2 år? Blir det lika bra skydd då som om den vore liten?

Mvh Petra

Madde
0

Man kan börja om på en vaccinering. Det är det som är bra att man kan ifalla att folk man köper en iller av kanske har missat eller slarvat med det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

elinn
0

Jag har börjat om på två av mina (en tvååring och en treåring) just därför att jag inte har fått med något vacc.intyg när jag köpte dom.

Jag hade ju lika gärna kunnat låta bli och litat på att hon jag köpte dom av talade sanning när hon sa att dom var vaccinerade och talade om för mig när dom skulle ha sina nästa sprutor men jag började om både för deras skull och min egen. Nu vet jag med säkerhet att dom har ett gott skydd och et är alltid skönt att veta =)

Faxlin
0

Ja, som de andra redan svarat så går det utmärkt att börja om nu också. Du får bara se till att göra på samma sätt som om det vore en valp helt enkelt. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Är det inte också så att varje gång man är hos vetrinären att manpå samma gång kan ta en vacc. jag har läs nånstan att det inte skadar. Att ta en för mycket än en för lite?

AmmiG
0

#4 Du missförstod kommentaren lite. Det är riktigt att illern inte tar skada, eftersom överskott av vaccin rinner rätt igenom och ut rätt väg. Därmed inte sagt att man ska vaccinera för vaccinerandets skull.

Grundvaccinationen 2 sprutor med 1 månads mellanrun, 3:e sprutan 1 år efter andra sprutan. Sedan fortsätter man vaccinera med ett eller två års mellanrum.

Om man väljer att vaccinera varje eller varannat år beror på vilka vaccinationsbehov man har. Reser man utomlands (Norge undantaget), då behöver man vaccinera varje år för att kunna ta sin iller med sig. Många länder har krav på årlig vaccination.

Har man inte vaccinationsintyg eller pass på sin iller (valp eller vuxen spelar ingen roll), som styrker att den är vaccinerad, då måste man börja om för att kunna styrka att illern har godkänd vaccination.

Mvh Ammi

Roxanne
0

Jaha, var det så det var ;)

Men då vet jag de :) Exakt när ska man vaccinera sin iller?  Jag menar (hur gammal) är sin iller då?

Faxlin
0

Det beror lite på om du köper en valp och om valpen är efter en vacinerad hona eller om du köper en valp som är efter en ovacinerad hona. Tror det ligger en artikel om vacineringar under Artikel kategorin.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

okej, Men om jag köper en valpis från dig Åsa så får man veta mer!? :P

Faxlin
0

haha, jadå du får ett häfte av mig där det viktigaste står med. Sedan finns jag här hela tiden och backar upp dig. Dygnet runt.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

:D det känns ju bra att veta :D

för om jag nu tar en av dig Åsa så kommer jag att vara inne på denna sida vaarendaa daag :D :P

Faxlin
0

haha, tror jag inte. Då kommer du vara djupt upptagen med din nya bebis så då har du inte tid med oss här inne. hihi

Sedan får du ju alla mina telefonnummer så att du alltid kan nå mig också. Så det är lungt, du står inte ensam. Det kan du hälsa mamma din. Fast det där med att uppfostra hamnar ju på er, jag gör bara ett litet förjobb här hemma;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Aaa, det är tryggt :) :)

ja, är det inte lite roligt att uppfostra en iller? :)

Madde
0

Roligt och roligt. Det gäller och vara envisare än iller. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sabina-old
0

Hej! Jag vaccinerade min iller för första gången försent. Det gick tydligen bra. Annars kan du ju fråga en veterinär.

Roxanne
0

#13. Inga problems :P Hihi

#14. mm, man annars så får jag information genom Åsa :)