Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 278 ggr
Pandae
0

Kiss på mattor

Åh dom små rackarna har kissat och bajsat på mattorna nu…igen..

först va de bara rubin, men igår såg jag jade göra det med:(
och imorse när vi vakna va de 4 kisspölar på köksmattan>_<

finns de något man kan göra eller måste man ta bort mattorna?Ledsen

[jenkass]
0

börja kanske med att ta bort mattorna tills dom är rumsrena

Pandae
0

Dom var rumsrena, de är de som är så lustigt (tror det hände 2 ggr på 4 v utanför lådan). Dom gjorde inget, sen kom rubin och nu blir de bara mer och mer:/

Precis som om att om en gör de sen börjar alla med detLedsen
och det funkar inte att fya rubin, för hon skiter i vilket.
har tetstat att sätta matskålen på mattan, då bajsar hon precis bredvid matskålenFot i munnnen

bnoffan
0

Har du tvättat mattan mellan gångerna? Annars luktar den toalett..

Pandae
0

japp…mattan var nytvättad:/
och hallmattan går inte att tvätta( inte i maskin) så har torkat av med ajax o vatten bäst de går…men får väl snart slänga den:(

Robinsnel
0

Jisses stackare.. Tycker synd om dig o mattorna! Jag skulle nog ta bort mattorna tills vidare…

AlbaStiffler
0

Omjag vore du skulle jag dels tävtta mattan aknske en gång till, så att den absolut inte luktar toa. Sen skulle jag nog inreda den till sovplats, bred ut deras filtar över mattan. Kanske räcker med en veckas matt-belägring på detta sätt… kanske`?!

Satmaran
0

Här kör vi helt utan mattor, inte för illrarnas skull, för de är så duktiga så med att gå i lådan.

Här är det för att jag blir så trött på att dammsuga mattor fulla av kaksmulor, intrampad kexchoklad o.dyl. För att inte tala om utspilld Oboy och apelsinjuice, som är en mardröm att få bort.

Jag lovar, en 6-årig pojke kan ställa till det värre än ett par illrarSkrattande. Tänkte vänta ett par år och sen köpa mig en snygg kohud att ha under soffbordet. En ko räcker väl att man ryktar en gång i veckan!!!?Skrattande

Pandae
0

hmm..jag har faktiskt testat att möblera om innan, men de hjälpte inte :/…fast måste kanske försöka igen…

iiih…jag hade tyckt de hade varit läskigt att ha kohud på golvet:P (är också vegetarian haha)
haha jo barn är duktiga på att spilla…passar min storasysters två hulliganer ibland (2 och 8 år =P)…men hellre har jag flingor och juice på golvet än kiss och bajs haha;)

Satmaran
0

Ok. Oboy och kexchoklad har helt klart en annan doft än illerbajsSkrattande. Och det finns ju inte en automatisk dragningskraft i doften av utspilld juice som talar om för min son att han MÅSTE spilla där igen!!!

Måste instämma i  de föregående talarnas inlägg. Avlägsna alla mattor. Begränsa deras område tills de vet var de ska göra sina saker, sen utöka området succesivt.

Jag tror dessutom på dygnsvaka i besvärliga fall. Dvs Att man får offra en hel del nattsömn och faktiskt bevaka i ett par dygn om man verkligen vill få ett slut på ett besvärligt beteénde.

Jäkla jobb är det men det är värt besväret!!!   Det gäller att hålla sin iller nära sig hela tiden och bevaka, när de vaknar, eller går mot fel hörna, så BUMS ner i lådan, spärra vägen ut tills de gör vad de ska och sen, beröm, gos och godis om det behövs.

Var obeveklig i 2 dygn. det är mitt recept 

Lycka till!

Lillan

AlbaStiffler
0

#7> Vi hade en kohud förr, och den var faktistk väldigt smidig att hålla ren! Lätt att dammsuga! :-)

Pandae
0

oboy och juice luktar mycket godare:D haha nej usch de är tur, tänk vad illa om mindre barn skulle tvångsspilla juice bara för det luktade det där=P
hm… de har faktiskt inte bajsat mer på mattorna sen jag skrev mitt inlägg…dom är helt knasiga. har inte haft mer än en kiss på golvet sen dess..och vi har inte gjort något. dom kanske är periodmattbajsare:S ha ha

Önskar att min vardagsrumsmatta var lätt att dammsuga, den har 300ton katthår i och man kan dammuga i 20 min och där är lika mycket kvar.grr

[jenkass]
0

haha får hoppas det bara var en liten trots-period ;)

Pandae
0

ja de hoppas jag verkligen att de va..isåfall blir jag glad:-9

Madde
0

Själv har jag inga mattor, men det är mest för att jag själv tycker det är fult.

Men jag skulle rekommendera och ta bort alla till en början. Så kan du ju testa och lägga tillbaka en i taget. Och se hur de går?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Min_Isis
0

ta bort mattorna tycker jag men det vore synd ändå