Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 290 ggr
-eM-
0

Illerträff på Åland, intresserade?

Jag skulle vilja veta om det finns någon som är intresserad av att komma på illerträff hit i sommar och visa upp sina djur för folket här.
Illern är ju ett så litet djur här med endast 7st individer och skulle vilja att fler fick se och veta mera om djuret. Därför skulle jag vilja samla ett gäng, vara på ett ställe i stan,  gå ut med det i tidningen och locka intresserade att komma och titta.

Någon intresserad?

OBS! EU-pass krävs, om man inte vill smuggla ;)

Madde
0

Men då krävs det väl att dem som kommer har pass??? Eller har jag fel???

Annars är det intressant

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

-eM-
0

Japp, EU-pass krävs.

TottsiGirl
0

De låter som en kul grej, jag har ju redan pass men hur svårt är det att ordna det till ted tro.. Hmm ja blir de i sommar har man ju lite tid på sig :) Åland har ja alltid velat besöka :) Så bara alla praktiska saker som resa,boende och pass löser sig tycker ja de hade varit väldigt kul att komma  :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

DG
0

Det låter som rolig idea, tyvärr kommer inte ha råd nu i sommaren men kanske nästa då?

-eM-
0

TottisGirl: Det ska du nog hinna och det är inte farligt dyrt heller. Jag har pass på mina och är illern färdigt chippad så går passet på ca 400-500kr. Då är det vaccination mot rabies och passet som är inräknat.
Boende och sånt är alltid lätt att fixa här!

DG: Man kan ju göra om det flera år i rad kanske :)

Faxlin
0

Säger som DG inte denna sommar, men sedan vore det super skojigt. Man kanske skulle införa att alla valpar man säljer har pass. hmm, något att fundera på till nästa år kanske.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

DG
0

Det skulle nog underlätta för dom som gillar att åka, men alla tar väl inte med sig illern dock.
Själv vill jag ta med illrarna till Finland eventuellt (som jag har sagt flera ggr =P).
Men det är dyr kalas fixa allting på en gång för båda två (tur att man inte har flera ännu =P).

-eM-
0

Vad roligt att det finns intresse.

elinn
0

#5 "Jag har pass på mina och är illern färdigt chippad så går passet på ca 400-500kr"

Som jag förstår det så måste en iller vara chipad för att få ett pass och kunna resa utomlands, en iller utan chip kan man alltså inte ta med utomlands även om den har spruta mot rabies, stämmer det?

Är det någon som har tips på bra sida där man kan läsa vad som gäller för att ta med iller utomlands. Försökte leta hos jordbruksverket men hittade ingenting. Kanske bara var jag som missade…

klarsferrets
0

Vore jätte kul att åka till Åland . Har faktist alldrig varit där . Men vi ska åt andra hållet i år oxå så vi får nog stå över det här året . Men det verkar hel kul

Madde
0

#10 Vart ska ni åka i år då??? Skrattande

klarsferrets
0

Tänkt är Chatou till Katia. Sedan vill v till Luxenburg där är ju ganska biligt och tillsist Holland . Men vi vet inget ännu för det blir nog inte förän i Agusti då är det inte så varmt för dom att åka .

Madde
0

Gud va kul det lät. =) Och sen att kunna ta med illrarna. Ska ni bo på hotell och så? I så fall hur har ni lyckats hitta hotell som tar in illrar???

-eM-
0

elin_n: Det stämmer, är inte illern chippad så måste man göra det för att få ett pass!

klarsferrets
0

du bor på formula one där får du ha med dig djur i alla fall i Frankrike . Men vi tältar oxå det beror på vad vädret säger och hur bekväma vi vill vara. I Luxenburg vet jag inte där får det nog bara bli tält om vi stanar över natt men Holland där kan man finna små rum eller så för en blig peng o inte allt för smutsigt.

Faxlin
0

Kommer strax en bra artikel i detta ämne som kommer från jordbruksverket Elin.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Japp det är på väg. =)))

elinn
0

Härligt Åsa, vad skulle vi göra utan dig =)

Faxlin
0

hehe, mycket är tack vare Madde nu ska ni vet. Så jag skjuter över äran på den som äras bör.

Audiatur et altera pars

elinn
0

Ok, omformulering, "vad skulle vi göra utan ER" =)

Faxlin
0

haha, söka informationen någon annanstans kanske. *fniss*

Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag måste faktiskt säga att jag har fått hjälp från Klarsferret. Tack vare dem har jag fått all fakta. Så en stor eloge till dem. Ska bara skriva in allt som behöver stå med om Eu & iller.Skrattande

klarsferrets
0

Det är bara kul att kunna ge något som liger oss alla varmt om hjärtat . Och nu när det nalkas mot sommaren ja då har vi alla stora frågor om hur man ska gå till väga om man vill resa utanför Sverige

LinLin
0

-eM- Behöver jag anmäla mitt intresse? Räcka ut tungan

(Och en parentes: har hört om en tjej till som ska ha två här på ön)

-eM-
0

Haha, jo Skrattande

AmmiG
0

En till tråd jag missat. Låter jätteintressant, tyvärr vet jag inte om vi har möjlighet att fixa pass redan till sommaren.

AmmiG
0

#6: Pass på alla valpar, isf. vaccinationskort, har vi planer på till nästa år. Vi tänkte ha det redan i år, men ville kolla läget lite först. Det är därför vi har två alternativ (med/utan pass).

Visserligen ingår rabiesspruta och en antikroppstest i passalternativet. Ska valpen stanna i Sverige eller Norge, så kan man ju alltid räkna om kostnaden.

#24 Va skoj två till illrar!

-eM-
0

Ammi: Antikroppstestet gäller bara hundar och katter inte illrar!

AmmiG
0

-eM- Det beror väl på vilket land dom ska till?

-eM-
0

Nope! Så ska det inte vara. Illrar ska inte behöva ta antikroppstestet alls.

AmmiG
0

Tack ska du ha. Det låter ju lovande. Kommer att kolla upp det, om/vartefter det blir aktuellt. Regler kan ju ändras med tiden och nya smittorisker.

-eM-
0

Ja gör det! Så sa våran veterinär ivf. Ammi jag har skickat ett personligt meddelande åt dig :)

AmmiG
0

Jaha, är det det som ligger och flörtar med mig i listen! *S*

Försöker få bort fetskriften på "min sida", men hinner inte med. Så jag går in och kikar på ditt PM istället.

Faxlin
0

haha, funkade inte mobilnummret som jag skickade -eM-? Hmm, måste prata allvar med Ammi tror jag. hihi

Audiatur et altera pars

-eM-
0

Haha, nä det var helt fel Åsa, tur att jag inte han ringa :D

Faxlin
0

Ammi har du inte båda dina nummer kvar?? Taskmört varför sa du inte det när du var här. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: Du lämnade mitt gamla nummer. PMar mitt nuvarande.

Faxlin
0

haha, vad bra då. hihi

Audiatur et altera pars