Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 1022 ggr
Saffran0Spice
0

Hur har ni era illrar?

Hur har ni era illrar när de lämnas ensamma?
Har ni dem i stora burar den stunden eller har ni dem i illersäkra rum tex? =)

Om ni har andra djur utöver iller - lämnar ni någonsin illrarna ensamma med dem eller håller ni dem separerade om ni behöver gå iväg en stund?

Rebellkatten
0

Våra illrar har ett eget rum på ~12 kvm som är illersäkert.  Men de får komma ut och springa runt i hela huset flera timmar om dagen också. 
Burar som har lagliga mått (5 kvm golvyta) är omöjliga att köpa så jag tycker det är enklare att ha inreda ett säkert rum till dem.

Saffran0Spice
0

12kvm! jisses vad lyxigt ^^
Finns någon bra lista eller liknande på hur man Illersäkrar ett rum? =)

SannaNolte
2

våra illrar går lösa i lägenheten hela dagarna och nätterna och har även tillgång till en stor inglasad balkong på 6 kvm där dom får vara när vi städar , har besök eller liknande . Annars är dom alltid lösa . :)

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

illernettan
1

#2 Man får krypa på knäna och låtsas vara en iller. Finns det små hål där man tror att en iller kommer igenom, täpp till det. Sen kan det vara bra att höja blicken och kolla uppåt. Går det att klättra upp och komma upp på fönsterbrädan eller liknande, möblera om.

Här går illrarna i köket och i gästrummet när dom är inne. Mina snickare var lite fundersamma på mig och mitt tjat om illersäkring, när de gjorde om mitt kök för två år sen. Men jag har fått som jag velat och ingen iller, peppar, peppar…….har lyckats fastna i hål eller liknande. Sen har dom en mindre utebur att vara i på dagarna och den är också illersäkrad. Det byggs även en riktigt stor, 15 kvm, men den tar tid att få färdigt. Kommer ju på nya idéer mest hela tiden.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Rebellkatten
0

#2: Vi har ett stort hus, så då får de plats. =D

För våra illrar har vi illersäkrat upp till knähöjd då ingen av dem är särskilt bra på att klättra. Det har funkat jättebra, men så passade vi ett gäng i somras, de var jättebra på att klättra och ta sig in på ställen som våra aldrig varit på, så då fick vi säkra ännu mer, dvs flytta på illergodis och mediciner som vi haft ovanpå en byrå, höja avspärrningen i dörren och ta bort precis allt från de nedre expedit-hyllorna vi har.  
Sen skaffade vi en valp och han har en fetish för vissa sladdar, gärna de som är lite tunnare, som till modem, vanliga tuggar han lite på om han inte har nåt bättre för sig och såna tjockare har han ignorerat. Så man får helt enkelt göra sitt bästa med illersäkring och sedan vara med och se hur illern beter sig för att kunna säkra ordentligt.

JossanH
0

Har haft illerrum i några boenden annars har de sprungit lösa dygnet runt. Minsta illerrummet var i förra huset då de bara hade 9kvm.. Nu är det betydligt större och även en större garderob att husera i emellanåt. Har även en provisorisk utebur på 6kvm som vi slängde upp då vi precis flyttat. Till våren/sommaren ska det byggas större ;) Det absolut bästa enligt mig är att faktiskt låta illrarna gå lösa eller ha ett eller flera rum som de iaf får vara i när ingen är hemma. Jag kan inte ha det så nu med 2 små barn, men jag ska iaf kunna ha dom löst i kök och tv-rum när kidsen lagt sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

Här hemma har dom ett eget rum på ca 10kvm och en stor utegård på 20kvm :)

LindaBlue
0

Mara går lös i hela lägenheten, men hon är som  #5's illrar, inte så bra på att klättra. Faktiskt superklumpig om jag ska vara ärlig. Hon går även ihop med hunden när vi inte är hemma.

JossanH
0

Jag har också haft markbundna illrar där min illersäkring till mina illrar inte alls hade funkat för andras illrar. Så är det ju. Man vet aldrig vad andras illrar kan göra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För tillfället är det två läger här hemma och försöker hålla dom isär med två barriärer just nu för att slippa tjuvparning.

Nya tjejen gick in i brunst 2 dagar innan jag hämtade henne. Så min grabb är väldigt dryg kåt. För att underlätta för honom sitter han inlåst på stora toan under nätterna och tiden på dagarna jag håller på med smådjuren eller har besök. Annars lär grannarna lacka ur rätt fort då han sliter och drar i dörrar som iller hagen till brunst fröken. I övrigt går han löst.

Honorna sitter i ett hörn av köket mot ena dörren till fd sovrummet/djurrummet som är inramat med kompost galler. När jag inte håller på med råttorna som är i rummet bakom så är dom lösa i det rummet också. 

Dock är nya fröken lite kaxig och respektlös mot ena hunden. Blir hon inte mer som de andra två kommer de få fortsätta att bara ha det rummet och den delen i köket när jag inte kan ha full kontroll över ena hunden. 

Senaste två dagarna har alla dock varit inlåsta för säkerhetens skull när det varit fylla och folk här. Så alla saker är även borttagna från rummet. 
Och nej det är inte städat i djurrummet på nån dag nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Clementinbarn
0

Här hemma får illrarna vandra fritt överallt förutom i badrummet och våran lilla garderob. Badrummet är inte illersäkrat och därmed är dörren alltid stängd dit, och garderoben vill vi gärna få ha ifred, så man kan hitta vad man letar efter därinne :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Radomila
0

Min springer lös i hela lägenheten. Går fint ihop med katterna och hunden. Hunden har hon runt lillfingret i princip :) tyvärr bajsar hon bredvid lådan gärna när jag inte har henne under uppsyn så en får ju städa en del om man har varit borta. Hon är inget bra på att klättra heller men en riktig jäkel på att gömma sig! Så hon har fri tillgång till 52 kvm! :)

Regnbåge2 illrar, 2 katter, 2 hundar och en jävla massa klädrollers.Regnbåge

Bogey
0

Är vi inte hemma så får de vara ute i 20 kvm hägn eller om det är kallare än -10˚ så får de vara inne i 10 kvm illersäkrad tvättstuga. När vi är hemma springer de fritt i ca 100 kvm hus.