1 år hur mkt i iller?
Skulle tro runt 8-10 år.
Sara

Oj det va inte illa

Oj vilken superfint foto du hade…
Vad kan medellivsländen på en iller vara i sverige nu? säg 6 år för att vara rätt generös.
Medellivslängden för en människa är väl runt 80.
Så då borde väl ett år i iller år vara 80/6= ca 13 illerår på ett år… Om det nu kan vara så man räknar…?
Man säger ju att det går 7-8 hundår på ett år. En hund lever väl kanske 10 år i snitt kanske… så 80/10 blir alltså 8 hundår på ett år… Stämde ju rätt bra. *har läst för mycket matte*

Tackar :)
hahaha du plockade upp det där ganska fort, jag fattar nada så hur många år ungefär är en iller när den dör? i iller år alltså? i snitt

Ja, jag resonerade iaf så att man gömför ett illerår med ett människoår. Så man sätter illerns medellivslängd i relation med människans medellivslängd. Dvs inte att förknippa med hur gammal en iller eller människa KAN bli…
Så om illern blir 6 år gammal, så skulle det motsvara 80 illerår…
Men säg att man räknar på Wodoo, som är den äldsta illern jag känner till i Sverige. Han blev hela 13 år ju… Då skulle det i illerår bli hela *räkna räkna* 13*13=169 år. Snacka om åldring…hahaha. Så jag vet inte huruvida hundår och illerår verkligen funkar att jämföra med. Eller så är bara Wodoo i en klass för sig… :-)

Min Alba blev drygt 7 år, dvs 13*7 år, alltså 95 år ungefär… Rätt ok ålder det med.
Då är Laban också en gammal gubbe nu, han är 85,8 år, inte så konstigt att han börjar tackla av lite nu då. Hans syster Lina är ca 6 månader yngre så då är hon nu 79,3 år. Förvisso så hoppas jag på att båda ska leva länge än, men det syns på Laban framför allt att det går utför nu. Vill helst slippa att tänka på den dagen han går bort, då han är så speciell på många sätt och för många människor. Han har bitit en gång i sitt liv och det var samma dag jag hämtade han, och han fick sitt namn. Det var morsdag 2001 som jag hämtade honom i Malmö, vi körde där ifrån och hem till mina föräldrar för att grattulera mor på både morsdag och för hennes kommande födelsedag den 1/6. Det var då som Laban bet min far i fingrarna, och han sa "hör du din djäkla laban". Och då jag inte hade satt namn på honom än så fick det bli hans namn, och det heter han även idag. Även om han lyssnar till gubben och snuttis också.

Fin historia Ferretgirl. Tycker laban ska satsa på att bli 150 bast! :-)