Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1098 ggr
tozen07
0

Vit Rand På Huvudet??

_Vår iller har en vit rand på huvudet! Är det vanligt eller kan hon fortsätta att få vara speciell????????
_

bnoffan
0

Det är flera illrar som har en rand på huvudet. Precis som fläckar på mage, knätofsar mm så beror det på depigmentering. Alltså tyder detta på en dålig linje.

Rätta mig om jag har fel…

Sara
0

Din iller har en så kallad blaise. Det finns fler illrar som har det och det blir vanligare.

Din iller kommer alltid att vara speciell för dig!

Sara

tozen07
0

Dålig linje???

Låter inte bra!!!!

Ledsen

bnoffan
0

Det är väldigt många illrar i Sverige som har dåliga linjer. Inklusive min egen tös här hemma. Men det behöver inte alltid visa sig utan de kan leva ett bra och friskt liv i alla fall. Man ska bara se till att inte avla vidare på det.

JossanH
0

en vit rand/prick fläck på huvud eller nacke tyder mycket riktigt på dipegmenteringar. Det är en mutation som är väldigt variabel och kan visa sig väldigt starkt på vissa individer och väldigt lite på andra. Alla illrarna med depigmentering bär dock på samma mutation som innebär att många av illrarna är döva pga det vita på huvudet. I andra länder har det avlats så mycket på dessa teckningar att ca 75% av de illrarna är döva! lyckligtvis är det ännu inte lika vanligt här i sverige än.

Kan förvarna också på att din iller förmodligen kommer "tappa" färgen och li väldigt ljus efter ett par fällningar. Jag har en döv iller med samma mutation så du får gäna kolla in min sida för där finns bilder på honom. det är den ljusa silverillern (dexter) som alltså var mörknär jag fick honom.

och som sara skriver- illrarna är individer och är alltid speciella för sin ägare! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

vill du läsa mer om depigmentering så kolla gärna in sidan

http://rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Har gjort detta till en länk, lite enklare då.

http://rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528 

tozen07
0

tackar för det!