Hund, katt, iller och råttor..?
Hej.
Har då under en längre tid velat ha en iller. Men har redan hundar och råttor.
Men som vi bor just nu har möjligheten för iller inte funnits. Men nu när vi snackar mycket om en flytt, så är möjligheten öppen.
Jag är medveten om att illrar har jakt instinkt. Men tanken är att jag ska bo i ett gästhus på tomten (Då mina föräldrar inte tycker om lukten av råttor.) Så råttorna får ett eget rum på övervåningen, och illern/illrarna får bo på nedervåningen. Sen bor ena hunden med mig.
Men vart kommer katten in i bilden? Jo. Vad jag har förstått så brukar katter och illrar vara bra kompisar. Och om det är så, så hade jag hellre haft en katt och en iller, en två illrar. Men om det inte är så, så kommer jag självklart köra med två små illrar.
Vad tycker ni? Låter det som att det går?
(Jag har tid för djur, och är redo att lägga ner flertal timmar till dom här djuren, då jag just nu kör slut på mina nuvarande djur och sedan fortfarande har tid kvar.)
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Det mesta handlar om vilka individer man har. Jag har egentligen bara haft mer eller mindre misslyckade försök att ha katt och Iller ihop. Men då har det gällt innekatt (och aldrig planerat köp av katt utan de har varit hemlösa..) och Iller vilket inte alls har funkat. Första gången gick det okej men de var inga bra vänner. De brukade jaga varandra och äts äggula från samma tallrik men umgicks helst inte. Andra gången var det en kattunge som när han växte i sina kläder hade energi över för 2! Jag tog med honom till kompisar för att han skulle få extra aktivering men ändå flög han på illrarna och skulle brottas. Ena illern var så rädd att han mer eller mindre bodde under sängen.. Båda katterna bor idag hos mina föräldrar. Jag skulle säga att chansen är större att 2 illrar finner varandra än att en katt och Iller gör det. Och oavsett vad så kan varken människor, katter eller hundar lära sig att vara illrar och till 100% fylla en annan illers plats. Ang hund och Iller så bör du ha en plan för om det inte funkar. Vissa hundar blir otroligt triggade av just illerlukt (vet en hund som alltid ylade när han kände lukten av mig och illrarna), och hundar som blir ganska utsatta av illrar som aldrig låter hunden vara ifred. Ang jaktinstinkt så tänk på att den är mycket stark hos Iller och råttor och Iller bör vara på tryggt avstånd från vara dra med ordentliga avspärrningar där emellan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hunden är van vid råttor och brukar sova bredvid dom, och om hunden och illern inte går bra ihop så får hunden bo i det andra huset med mina föräldrar. Så det är inte några problem.
Okej! Om man köper en iller valp och en kattunge samtidigt? Tror du dom kan finna varandra lättare då? Eller om man köper en hund och kattvan omplacerings iller?

#2 spelar ingen roll om dom är van tidigare kan individerna ogilla varandra. allt har med kemin mellan dom att göra
Okej.
Jag har ju nu både en illervalp samt en katt och hund. Än så länge går det jättebra, kan vara ibland att katten eller illern leker med den andra när denne inte vill, men det löser de bra genom att ignorera varandra. Ibland att man får säga till, men Cassie (illern) är bra på att dra sig undan ditt katten ej kan nå henne samt så är vår Levi (katten) duktig på att ta ett Nej när vi säger till. Så då slutar han med det han gör :)
Dock är inte hunden så leksen mot illern, men Cassie är duktig och leker helt enkelt på annat håll då hunden inte vill (han är lite äldre, 6 år).
Men däremot så tror jag ju inte att vår katt kan stå för den illerkompis som Cassie söker i sin lek. De leker ju på lite olika sätt :)
Men jag tror absolut att Levi och Cassie kommer att mysa tillsammans när de blir lite äldre, samt fortsätta leka.
Cassie är ju bara valp och Levi är 2 år, så de är båda ganska unga med mkt energi :)
Som ovanstående talare så tror jag att det mkt har med personkemi att göra, men att det kan ju helt klart också bli väldigt lyckat!
Jag har katt, hundar, råttor & illrar faktiskt.
Jag tror det är indivuellt hur en iller hanterar det, hur hundar hanterar det, hur katter hanterar det & hur råttor hanterar det.
Vi har alltid råttorna & illrarna separerade om det inte hänt att illrarna smitit in i köket medan vi öppnat dörren - vissa av råttorna blir förskräckta och vissa av de bryr sig inte.
Katten och illrarna är bra vänner men jag har hört massa fall som det gått snett i.
Hundarna reagerar också inviduellt. Tigerlilja vill leka med dom och Antubus vill jaga dom. Rasen spelar antagligen också stor roll samt upplevelsen de fått av illrarna. Antubus blev biten av vår fd, vilket antagligen spelar roll. Men vi tränar och de kan ligga och titta passivt.
Mitt råd är iaf att ha illrar och råttor separerade ALLTID. Skaffa iller från uppfödare som är villig att ta tillbaka illern OM det inte går med katt/hund för det KAN gå riktigt snett. Trist om de ska må dåligt/bli stressade i varandras närhet.

Jag har tre katter och sju illrar. De kommer överens, kan gosa lite, men de har bara lekt tillsammans då katterna var små. Vet att vissa leker och har jättekul tillsammans, kanske skulle det vara annorlunda om jag bar hade en av varje och katten var inne, men min erfarenhet är att de söker sig till artfränder hellre.
Ang råttor, kan ju funka, så länge det är helt omöjligt för illern att komma åt råttorna. Finns det minska lilla möjlighet så kommer du ha döda råttor.
Ha smådjur och iller kräver lite mer av ägaren att ha koll. Men även stabila burar som inte går att bryta sig in i. Även om man har i olika rum är inte råttor pålitliga att inte tugga sönder bur, och det går fort att slarva så iller kommer på fel håll.
Jag kör royal suite burarna till mina råttor som varierar mellan 20-40. Finns ingen chans att kunna tippa så en del, golv, lucka kan slås upp. Bottnen har ett galler en iller inte bör kunna komma mellan,men små råttor kan om de tuggar plastbottnen som ligger ovan. Jag har säkrat lite mer med att skära ut en ny botten i hårdplast som går helt plant mot bottnen utan möjlighet för råttorna att få tag och tugga hål. Kontrollerar alltid att ingen iller ligger i det rum jag tänker ha råttorna lösa i. Inte lika hård att låsa ute iller om jag håller på med råttorna vid luckan osv. Men kräver alltid lite extra ögon i nacken. Även om ingen av mina illrar visar intresse av råttorna så går olyckor fruktansvärt fort när de väl händer.
Mössen och extraburar med kullar står alltid på höjd jag vet en iller inte kan nå. Även bra att ha en tanke på att inte ställa stolar eller något de kan klättra på för att nå upp.
Har även noll förtroende för flesta besökare. Nu föder jag upp råttor och med det kommer det ibland nytt folk hit. För att själv kunna slappna av något och minimera olyckor försöker jag se till redan innan att illrarna är fast i något rum, kör även illerhage. Gäller samma sak för ena hunden.
Även haft hand om en jourkatt. Illrarna accepterade men tyvärr inte katten. Katten försökte puckat nog ge sig på illrarna. Hade större boende då och lät illrarna få ett eget rum. Katten insisterade på att ta sig över grinden dit hela tiden.
Ville testa hur det var att ha katt men vågade inte skaffa en egen. Katten blev biten i röven på vägen ut från illrarna mer än en gång. Gav tyvärr över katten och sade upp mig som jourhem åt kks när katten började ge sig på hunden och de andra djuren. Så med den katten funkade inte helt enkelt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.