Iller och utekatt/innekatt?
Ni som har utekatt/innekatt och har kattlucka eller liknande, hur gör ni med era illar? Har ni kommit på smarta lösningar för att illern inte skall smita ut när katten går ut, utegård? Berätta gärna! :)
Jag skulle säga att det nog inte går att kombinera dörr med kattlucka och iller. Antingen får man nog se till att illern inte kommer dit kattluckan är, eller så får man ha kattluckan i ett fönster eller liknande dit illern inte kommer. Utegård funkar ju förstås för iller. Menar du att du skulle kunna ha en utegård för katt och iller? För det skulle absolut funka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänkte mer på hur illerägare med katt gör för att "illersäkra" sitt hem så att illern inte kommer ut när katten skall ut, om de har fina utegårdar för sin iller så att både katt och iller kan komma ut i samma utegård eller om de helt enkelt låter illern få vara i en annan avdelning utav huset och katterna får springa ut och in som de vill genom kattlucka eller om dom låts släppas in när husse och matte är hemma igen, Anledningen till att jag ställer denna fråga är att jag själv är intresserad på Att skaffa iller men jag har också två katter som går ut och in som de vill, därför var det intressant för mig att höra om hur illerägare har löst den situationen för dom 🙂 En utegård för mig låter ju super bra och skönt för illern med! Är van vid iller sen flera år tillbaka men aldrig ägt någon själv ;p
Jag tror nog dom flesta helt enkelt släpper ut/in katten men inte illern.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag gör som Jossan säger :P Släpper ut katterna men inte illrarna :)

Innebär att katterna inte kan komma och gå som de vill. Jag släpper in dem då jag ser att de vill in, eller om jag ropar in dem på kvällen, men är de ute då jag är borta så får de snällt vänta på att komma in igen.
Okej tack för svar! =)

Jag har funderat på kattlucka med sånt där chip så att det öppnas för bara katterna, men jag ser framför mig hur illrarna smyger med under magen på katten, tror inte att det kan fungera.
Smaart! :) men ja du kanske har rätt, de är ju listiga så de slinker väl med ut endå kanske :p men kom på en annan ide som kan underlätta, då katter gillar att ligga högt upp och illrar ej kan hoppa så kan man ta ikea hyllor och sätta på väggen som "trappsteg" upp och ha kattluckan längst upp i dörren. då kommer aldrig iller ut :)
"kan hoppa så högt" vill säga ;)
Hur ska katten komma in igen, eller ska du ha hyllor även på andra sidan dörren? Och att illrar inte kan hoppa högt ska vi nog inte diskutera med Sarah haha, som har en Iller som tar jämfotahopp upp på bordet ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Bahaha, som tur är börjar han bli vuxen och gör inte sånt så ofta längre. Han börjar nästan bli som en vanlig iller nu vid 5,5 års ålder…

Men, jag har hittat flera av mina illrar genom åren högst upp på hatthyllan. Hur det har gått till är ännu okänt…
#jossan
Ja precis, lite så jag hade tänkt om man gör hyllplan på insidan snyggt och sedan som en ramp upp på utsidan ;p hahah stackars kissarna kommer få rena gymnastik banan för att komma ut ;)
#sarah
haha han har bra spänst i benen då ;) jaa ni de kanske blir en utegård iallafall då ;)
tack för alla bra svar och tankar! :)