Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 4402 ggr
sarae
0

misstänkt skabb på träffen den 2 april!

Jag vill bara meddela er som var på träffen i göteborg den 2 april att vi misstänker att det inte bara var illrar på träffen utan även ett gäng skabbdjur som dök upp! Så därför rekomenderar jag att ni tar en extra öron koll på era små älsklingar! Det är inte bekräftat ännu, men kolla gärna för säkerhets skull!

Hälsningar

Sara

Madde
0

Vad bra att du skriver ut det så att folk kan behandla. Kanon.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Ohh, vad trist med skabb. Men de är ju små, så visst kan man missa dem om man har otur. Suveränt att du går ut och varnar för det.

Tycker alltid man ska kolla sina älsklingar riktigt noga både före och efter en träff. Det är så lätt hänt liksom.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

Ja det är så viktigt att man kontrolerar iannan man ska i väg även om det gäller en hemträff så ska illern vara skabb fri  och att man tittar ordentligt en till två veckor efter att man varit på träff så man inte har fått skabb. Och jag måste säga att det det är så bra att man talar om att man mistänker skabb efter en träff för då kan man ju behandla.

Det är ju lika viktigt som när man åker på utställningar.

Vi på klarsferrets hoppas att alla tittar till sina små inann träffen till Viskafors tänk på att det blir många illrar vi är nu i dag 37 stycken anmälda och ni vet ju att iller mattematiken är dålig hos oss alla så man kan ju inte säga att alla har var sin Räcka ut tungan.

Så vi önskar alla en trevlig träff med solsken o lek

Faxlin
0

Här kommer det kontrolleras stenhårt innan. Och jag hoppas/tror att alla gör så med sina. Sååå tråkiga djur att få med sig hem.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ni som var på träffen, har ni kollat upp era illrar. Har ni sett något på någon av dem?

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

*putt*

Audiatur et altera pars

UlrikaD
0

Jag har städat ur mina pälsars öron ordentligt med tops och jag ser ingenting. Är det möjligt att missa skabb med blotta ögat?

AmmiG
0

rikki: Du kan missa odjuren, men inte den svarta skiten i öronen.

Faxlin
0

Exakt, djuren är liksom svagt gråa. Så de kan missas med blotta ögat om man har otur. Men det man tar ut ur örat är mörkt, typ brun/svart. Det är nämligen skabbdjurens bajs.

Audiatur et altera pars

Sara
0

Mina har inte fått några. Det var bara Bilbo som var med men har en så får alla..

Alltså öronskabb kan vara riktigt svårt att se. Det handlar verkligen om nyanser i öronskiten. Vaxet kan vara brunaktigt men är det skabb så brukar det lixom vara lite kletigt samtidigt. Bara vax är mer som flagor.

Visst är det tråkigt med skabb men jag tycker att om man gör sitt bästa med att kolla upp det innan, så behöver man inte skämmas om det ändå har hänt.

Sara

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi vart ju på träffen, men jag tycker att det är svårt att nu kolla om Julius fått skabb. Gjorde rent öronen lite tidigare idag och då såg det ut såhär:

Tyvärr skräpig bild med kass skärpa, men det kanske ändå kan säga något? Det gulaktiga på topzen är olja, så det ser "grisigare" ut på fotot än vad det egentligen var..

*kan ju tillägga att Julius hade skabb i februari som upptäcktes och behandlades med stronghold - detta kollades senare upp av veterinär som inte hittade något som tydde på skabb. Funderar nu på att köra ytterligare en omgång med stronghold "utifall att", men jag är lite osäker..

Mvh Tessan

tessa
0

*puttputt* =)

Faxlin
0

Det är sååå svårt att se på nätet om Jullen har skabb. Det kan ju vara vanligt öronvax också.
Har du någon i din närhet som har ett microskåp så kolla på det där så kan du se om det kryper i det.
Något annat du märker lätt är att öronen snabbt blir skitiga igen.

Audiatur et altera pars

tessa
0

jamen visst är det.. - tyvärr! Svårt att se alltså… =) Särskilt eftersom jag förstått att en illers "vanliga" öronvax kan vara mörkt och lite likt skabbens skit - stämmer detta?

har fått påna en "lupp" av min far, som förstorar en del - frågan är om det räcker men tyvärr känner jag ingen som har microskåp. hmmm.. klurigt detta!

tessa
0

.. skolan jag jobbar på, borde i och för sig ha microskåp till undervisning men jag kan inte låna hem det ändå i sådana fall och jag tror inte att det är särskilt populärt om jag kommer med skitiga topz till skolan Skrattande haha då skulle säkert personalen tro att det var mina öron som jag rört runt i, och vill granska lite extra noga Generad

Faxlin
0

Du ska helt klart kuna se skabben med luppen också. De syns faktiskt rätt bra.

Audiatur et altera pars

tessa
0

hmm - har verligen försökt att läsa mig till detta i olika inlägg osv, men VAD är det man letar efter att se för att upptäcka skabb??

Såå svårt… finns det fler sätt att upptäcka skabb, på typ lukt och liknande??

Faxlin
0

Skabb, upptäcker du oftast genom att djuret kliar sig mer. Och sedan att de blir väldigt kletig i öronen. tar man med ett tops då kan man se under en lupp eller förstoringsglas att det är små,små,små gråaktiga djur som kryper omkring.
Äckliga.

Audiatur et altera pars

Nettan
0

Skabbdjuren är lite genomskinliga små kryp. De skyr ljuset och kryper in i topsen/bajsen om de kan. Jag har sett skabbisar en gång och de var ganska stora. Men jag tror att det är vanligare med väldigt små skabbisar.

Turbo hade ju skabb på yran men jag lyckades aldrig se några skabbdjur fast jag köpt ett bra mikroskåp med 30 ggr förstoring. Men jag behandlade alla ändå. Kanske dags att göra en återkontroll på Turbo och gänget. Jag har dock märkt att Turbos öron inte är lika grisiga längre.

Sara
0

Tessa "kommer med skitiga topz till skolan Skrattande haha då skulle säkert personalen tro att det var mina öron som jag rört runt i, och vill granska lite extra noga Generad "

Hihihi.. Dagens bästa!

Jag tycker inte det ser ut som skabb på bilden, men säker kan man aldrig vara. Om illern har haft skabb ett tag kan det lukta lite annorlunda.

Tänk oxå på att ju mer man grejar med friska illeröron, ju mer vax produceras.

Sara

sarae
0

tänkte bara putta upp den här tråden och hoppas att ni som var med på träffen får se den Flört

tessa
0

Sara: haha, visst är det roligt när man är kul utan att veta om det Flört Jag tror inte att Julius fick skabb på träffen, men har ändå gett honom en omgång stronghold, som jag ändå hade hemma. - man vill ju rengöra och kolla öronen lagom mycket och ofta, - det är lätt att få dille och bli nojjig tyvärr.