Time out på krafsmongot
Jahupp, åter en tråd om krafsmongot Stiffler!
Igår kom han på att han skulle ta upp en av sina olater, som han inte sysslat med sedan vi kom hem från semestervistelsen på landet. (den historien finns i annan tråd). Igår ställde han sig vid ytterdörren och började krafsa på den redan sönderkrafsade nya röda ytterdörren. Han var helt frenetisk (trots att han inte ville ut, han ville bara att ytterdörren skulle stå öppen, jag testade gå ut med honom men han ville inte ut. Kallt juh). Då tände jag till lite eftersom jag vet att han kan spendera timmar med detta, han ger sig ALDRIG! Så jag testade knepet med "fräshanden", dvs varje gång han börjar kraffsa så fräser jag och knuffar bort honom eller plockar bort honom. Inget funkade, förutom att han själv blev förbannad och började bita och fräsas åt mig.
Så jag tänkte jag skulle testa en metod som vissa här förespråkar men som jag alltid dissat eftersom jag vart tveksam mot den, dvs TIME OUT. Jag slängde in honom i transportburen, tog bort matskål och dylikt (annars kraffsade han bara på dem). Sen stängde jag dörren till toan där han var och släkte så att han skulle lugna ner sig. Stiffler kraffsade frenetiskt på buren och bet i dörr-gallret i säkert 20 minuter. Tyckte nästan synd om honom. Tillslut gav jag upp och tänkte att nu kanske han fattat galoppen elelr i bästa fall glömt bort att han skulle krafsa på ytterdörren. Jag släpper ut honom och han kutar som en kanonkula till ytterdörren där han börjar krafsa.
Jag slänger direkt tillbaka honom i buren där han står och kraffsar ytterligare en kvart kanske. Snudd på djurplågeri, men vad 17 ska jag göra, har verkligen testat allt med denna killes krafsproblem. Inget hjälper. nu kommer sambon hem och jag låter honom släppa ut Stiffler, som åter igen kutar direkt till ytterdörren för att krafsa. Tillbax på time out i kanske 20 min till. Denna gång slutade han faktiskt att krafsa på buren efter kanske 15 min, så när han var tillräckligt lugn igen så släppte vi denna gång ut honom när han verklgein förtjänade det. Och nu verkade han ha fattat galoppen, eller åtminstone glömt bort dörren. Nu ville han istället leka och sprang och poppade ett tag med oss medans vi städade huset. Sen fortsatte han inte med krafsandet mer denna kväll.
Så nu är frågan, slutade han krafsa för att han var så trött på det, eller möjligen för att han glömt bort sitt krafs-mission. ELLER slutade han krafsa för att han fattade att han inte fick? Dvs funkade time out:en som den var menad eller som uttröttningsmetod? Vad vet jag… lite taskig kände man sig iaf efter 1,5 timmes kamp med krafsmongot!
Mina groggir skulle ha somnat om jag kastade in homom i buren så många gånger. Men hoppas det läste erat problem med kraffsandet! :)