Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 552 ggr
AnnMcGee
0

sant eller falskt?!

hej. jag och min pojkvän bor i en lägenhet på 25m2 och vi funderar på att skaffa en iller. min mamma påstår dock att lägenhet är för litten (min mamma har aldrig träffat en iller) så jag undar om lägenhetens storlek har så stor betydelse?. Har det inte mest att göra med hur mycket man syselsätter sin iller när den är ute och leker???

sarae
0

25 kvm räcker gott å väl till en iller. finns folk som bor på mindre yta än så med iller. Bara det finns möjlighet till aktivering för illern samt att den kasnke får komma ut å gå ibland så e det helt ok ;)

Soffi
0

Vi bor också på 25 kvadrat med en iller, och det funkar jätte bra. Ibland blir lägenheten för liten när Lucifer är väldigt lekfull, men då tar man ut honom och så får han springa av sig, så det är inga problem. Däremot kan det lukta lite mer i lägenheten eftersom den är så pass liten. Det blir lite mer instängt och lukten av iller blir väldigt tydlig när man kommer innanför dörren. Men tvättar man filtarna ofta och byter sand i lådorna och vädrar ibland så är inte det heller någon större fara. Vill bara att ni ska ha det i åtanke innan ni skaffar iller. De är inte luktfria som katter, speciellt inte på 25 kvadrat.

Xannadu
0

Alla djur luktar.

Men bland det värsta som finns är dock blöt hund

TanjaS
0

Jag har bott på både 21,5 kvm och 22 kvm i studentlägenheter med illar ( a la 2 stycken) och de har funkat hur bra som helst. De 22 kvm var i Växjö och där var de flera poliststudenter med stora hundar som bodde med…

Men när jag bodde så litet så värderade både jag och illrarna promenaderna ute :0)

AlbaStiffler
0

Precis som de andra säger är det. Jag har bott på 29 kvadrat med 2 illrar och det funkade bra. MEN det blir mycket koncentrerad illerdoft än om man bor större. Så att du har möjlighet att öppna en altandörr och vädra är nästan ett krav. Däremot måste du se till att ha grindar och nät för fönster och dörrar, annars kommer din iller rymma och ramla ner från balkongen förr eller senare (antagligen förr). Ev kan det vara bra att säkra balkongen med så att illern inte KAN ramla ner genom springor eller över räcket. jag lovar, illrar är rymningsfantaster och många illrar har försvunnit eller dött på detta sätt.

Min egen iller lyckades ta sig sig över grinden och stod ute på min balkong och tittade ner några timmar innan illern återigen lyckades ta sig in av sig själv. Detta medans jag var borta… *huga* En granne hade sett den.

Ett annat problem är att det blir välidigt vart i små lägenheter, så man måste kunna justera detta med tex öppna dörrar, så att inte djuren får värmeslag när man tex är borta… lite att tänka på och ordna! :)

Strumpan
0

Jag bor nu på 26kvm med 2 illrar

Mvh Jenny

kitty
0

vi bor 2 vuxna + 2 illrar pa 27.5 kvadrat, litet men kärleksfullt :)

dock ser min lägenhet ut som en stor illerhage..