Efterlyser kort till artikel
Jag håller på med en artikel om färger på våra illrar, och även förklaringar på teckningar. Jag hoppas jag får in de jag saknar på detta sätt annars får jag väl springa omkring på yran och knäppa kort. hihi
De färger jag söker är Pastell, Mörk Silver, Brun med gul underull (typ Dunderklumoen), Albino, Svart ögd vit, Ljus silver.
Teckningar jag säker är. Blaze, Panda, Tomte. Helst i olika färgvarianter på de olika.
Snällt va?
Hoppas på hjälp från er. Vet ni någon bekant som har foton som skulle passa här, be dem komma in hit och låna ut sina foton till mig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Men Åsa, det finns ju en bild på Cayenne i mitt fotoalbum. Knyck den, så har jag fått bidra med en pastellbild iaf. *ler*

haha, okej. Då ska jag göra det.
De andra färgerna då? Kan någon hjälpa mig med det?
Audiatur et altera pars
Har lagt in lite bilder på Ricky och en på Leo hoppas dom är till nytta
Micke

Micke vilka snyggingar. Men skulle du kunna ta några lite mer närbilder på grabbarna?
Audiatur et altera pars
två nya tagna med telefon därför lite suddiga (har ingen kamera)

Det fungerar ju bra med mobilen oxå. Men kan du testa att ta dig ner på golvet så du kommer på deras nivå.
Hmm, är jag jobbig med dig nu?
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
får prova imorron när det ljust
vill du ha heliller eller ansikte??

Hmm, både ock så jag får se vad som passar in bäst liksom. Beror lite på vad jag ska visa med just det kortet. hihi
Nu var jag ännu jobbigare, kände jag. Ber om ursäkt i förskott. hihi
Audiatur et altera pars
Örjan är en mörksilver och Tara är en albino. Kolla i vårat fotoalbum. Ska försöka ta lite mer bilder på dom.
Åsa: Du får använda vilka bilder du vill som jag knäppt och som finns på min hemsida =)) Sen fick du väl en del på den skiva jag brände åt dig.
Amor vincit omnia

Skivan är borta
Har ingen aning om vart den tagit vägen. *suck* är jätte deppig ju.
Snällt att jag får utnyttja dina kort vännen.
Audiatur et altera pars

Hur gul ska den vara? Malolo är jätte gul på sommaren, men nu är hon helt vit.

Den ska vara så gul som möjligt, jag är ute efter att visa att även en brun iller kan skilja sig mycket från varandra i utseendet och ändå vara bruna. Hmm, om ni förstår hur jag menar. Finns så många olika varianter på de olika färgerna att jag för en gångs skull vill få med många av samma färg, men som ändå inte är lika.
Audiatur et altera pars
Beldin, Brun med gul/beige underull. Ska leta upp orginalet, plockade detta från hemsidan 
Åsa! Det var inget bra foto på Beldin, så du kan ta bort det här inlägget. Varför inte ett foto på Dunderklumpen?

Jag tänker använda kort på dunderklumpen, men jag vill också gärna ha fler med den gula underullen om det går. Helst någon som har ljusare täckhår för att visa ytterligare en färgkombination liksom.
Audiatur et altera pars
De färger jag söker är Pastell, Mörk Silver, Brun med gul underull (typ Dunderklumoen), Albino, Svart ögd vit, Ljus silver.
Teckningar jag säker är. Blaze, Panda, Tomte. Helst i olika färgvarianter på de olika.
Hejsan Åsa, här kommer foto på albino som du kanske kan använda. Men eftersom det inte går att skicka upp mer än ett foto i taget så får jag skicka mer än ett inlägg.
Trollet.

Tar tacksamt emot era bodrag. Och visst, lite tråkigt att behöva lägga in flera inlägg, men det ta i och för sig inte så lång tid.
Bra att du skrivit namnet på dem. Lättare att skriva ut det under korten då.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Kiara: Vad kul det blev med lite experimentering på ett bra foto! =)

Jag hoppas ingen tar illa upp men ibland måste jag bara testa
jag för söker att vara snäll

Du är snäll Kiara, ingen som betvivlar det. Tycker personligen att det är jätte roligt att du hittat in hit till oss illergalningar. hihi
Audiatur et altera pars
det blir jätte bra när du mixtrar

Iller lös som jag är så trivs jag som fisken i vattnet
eller heter det illern i famnen 

Ja, eller illern i luvan kanske. hihi
Audiatur et altera pars

OK
jag trivs som en iller i luvan

Hm, Åsa jag kan ta lite bilder om du vill, men när behöver du dom senast?

Ja det ser ut att dra ut på tiden att få ihop alla kort jag vill ha. Men det får ta den tid det tar. Om inte annat ska de flesta möjliga och omöjliga kombinationer av färger kunna knäppas under Yran. Och jag låter hellre det ta lite tid än att skynda mig ut med artikeln. Bättre att vi kan få en bra artikel som verkligen visar upp färgerna. För en bild säger iftast mer än tusen ord.
Audiatur et altera pars

Jo det låter jätte bra! Jag menar det finns ju till exempel bruna, men olika varianter av brun. Pasteller, men olika varianter av pasteller. Så det kan ju vara roligt om man kan ha lite olika varianter av samma färg. För annars kan såna som inte vet så mycket om illrar, kanske tro att om en iller inte ser ut som illern på bilden så kanske dom tror att det är någon annan färg som inte du räknat upp.
Åsa, jag har kontakt med en supertrevlig tjej som äger en mörkare pastell. Är du intresserad av ett sådant foto så kan jag höra med henne om hon har ngt lämpligt att erbjuda.
//Therese

Självklart vill jag ha en bild på en mörkare pastell. Alla kort är välkomna vet du väl. Vill ha så många olika av varje färg som jag kan knåpa ihop. Allt för att folk lättare ska se de olika skillnaderna som finns på färgerna.
Audiatur et altera pars
Oki, då skall jag omedelbums sända iväg ett mail till henne.

Japp, gör det är du gullig.
Ps. Tack för telefonsamtalet igår. Det värmde.
Audiatur et altera pars
Du vet att jag alltid finns här för dig min vän.

Ja jag vet det. Så skönt med en vän som dig.
Audiatur et altera pars

puttar upp denna så ni inte glömmer. hihi
Audiatur et altera pars

Jag skickar kort på söndag.

Blir super bra det. hihi
Audiatur et altera pars

Ohhh Vad FIN hon är -eM-!

Tack Therese! Hon är lite klen bara. Men hon äter mycket nu när hon fått börja äta riktig illermat så vi hoppas på att hon blir lite rundare om magen :)
Jag har aldrig sett en iller med den färgen innan. Hon fångade mig verkligen!
Vad skönt att hon äter ordentligt nu då om hon inte är riktigt så rund som hon borde. *ler*

Nä, det har faktiskt inte jag heller!
Ja, det är jätte skönt. Lite rundare borde hon nog bli men inte jätte mycket.
Hon hade inte ett enda brunt strå som valp. Där ser man vad dom kan ändra färg med åren.

Ammi, rusty ser ju ut som en viltfärgad. Inte som en pastell.
Audiatur et altera pars

Vi vet… det är hennes vinterpäls… använd henne som vilt om du vill :9 Hon är pastell men kameran luras lite grann, ser man henne i verkligheten så ser hon ut som en pastell.
Du kommer att få se henne på IllerThriller, där hon går i pastellklassen.

okej, ser fram emot det. hihi
Men då var jag inte helt vilse när jag tyckte hon såg brun ut i alla fall. hihi
Audiatur et altera pars

Ammi, exakt det vill jag att vi gör. delar upp dem i olika nyanser inom samma färg. Det är så många olika nyanser inom samma färggrupp som jag vill ha fram för att visa upp i färg artikeln nämligen. hihi
Audiatur et altera pars
Att det är vinter påverkar tydligt färgnyansen på våra illrar. Den i naturen gul/beigea underullen har i vinter dykt upp på flera än vanligt av illrarna här hemma.
Sen finns det ju en del illrar som byter färg helt mellan sommar-/ vinterpäls, de första åren.
Stella (född maj 2003, mörk silver tomte) t.ex. - sommaren 2004 var hon brun, en månad innan IT 2004 såg hon ut som silver, vi ändrade henne till silver sista dagen för anmälan. Mindre än en vecka innan utställningen skiftade hon tillbaka till brunt och till VI 2004 anmäldes hon som brun och ändrades till silver, efter det har hon varit silver året runt.
#55 : Silke och Zack är champagne (US färg). Hur Silke skulle sett ut i nyansen om han levt idag, får vi aldrig veta. Men killarna är så lika att hjärtat hoppar på Carola ibland.
Hejsan!!!
Har nu fått tagit nya fota på Lilleman som han ser ut idag, här syns det tydligt att han är silver och inte M C längre. Tror också att det syns lite bättre på Laban att han är en mörk silvertomte och inte en brun tomte, han har lite för mycket vitt i pälsen för att vara en brun tomte. Det är vad jag för det mesta får veta på utställningarna jag har tagit honom till. Har tävlat honom i silver, men där är han för mörk, och jag har tävlat honom i bruna tomtar, men där är han för ljus. Den sista domaren som bedömde honom i nov 04( tror jag det var) sa att han skulle ställas ut i övriga, tycker att det är fel när han är en tomte. Samma sak gäller det för Lilleman, han har aldrig tävlat mot riktiga motständare, bara för att dom inte vet vart han ska sättas. Så numera så tävlar inte Laban eller Lilleman mera
Trollet

Gick dåligt med fotandet idag Åsa, blev inte nöjd. Gör ett nytt försök i morgon.

Det är okej, vi har inte sådan brådska. De vi inte hinner fixa innan yran. Räknar jag med att vi får ihop under yran. Vi är sååå många med kamera då att vi borde kunna fixa kort så det räcker till mååånga artiklar framöver. hihi
Ps. logga nu genast in på msn och prata lite strunt med mig. hihi
Audiatur et altera pars

Du får gärna coppier bilderna vi har på våran hemsida eller så sänd e-post till mig så kan jag sända över på våra illrar om du vill

Oh, vad gulligt av dig. Har velat fråga dig om foton på Mischa, men inte direkt velat ta det nu.
Kram
Audiatur et altera pars
Hur går det får du några kort åsa. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja då, jag har fått kort. Tyvärr har jag haft tekniska problem att få in dem i artiklarna nu ett tag. Men nu verkar det ha löst sig så i dag ska jag sätta mig och fixa in lite mer kort i artiklarna.
Audiatur et altera pars

Snyggt trollet. Den måste användas. ;-)
Audiatur et altera pars
Vad kul att han stod på julbordet och beundrade allt gott. 
jag har bilder som jag kanske kan bidra med. här är en bild på en iller pastell tomte tror jag färgen heter.

Vilka fina kort du fick Veronica. Även om du nu fått lära dig att det inte alltid är samma sak att fota illrar som att fota just "mina illrar". Skönt att någon fler har fått uppleva frustrationen med att det är i princip omöjligt att få bra bilder på dem, oavsett vetegrodds oljan. hihi
Audiatur et altera pars
Ja, den som jag fick flest bra kort på fick inte en droppe vetegroddsolja, bara lite gos =)
Amor vincit omnia
Gud vilka fina kort, och så är ju modellerna väldigt fina =)
Ja visst är dom, alltid kul att knäppa på snygga illrar =) finns det fula illrar? =)
Amor vincit omnia
Ne det gör det ju faktiske inte, ett sånt här sött/charmigt djur kan inte va fult =)

haha, ja det är faktiskt sant. Har aldrig sett en ful iller någonsin;-)
Audiatur et altera pars

Saken är den att Veronica lyckades ta fler fina bilder på Beldin utan att muta med godis, än vad hon lyckades med mina töser trots godis. hihi
Mina illrar är inte som andras illrar, kanske har jag smittat dem på något sätt. hihi
Audiatur et altera pars
duger dessa?
och en till!
ytterligare en iller ! denna var väl fin !

Jättefina bilder illris.
Det är så mycket roligare att skriva artiklar där jag kan lägga in bilder på illrar också. Blir lite trevligare på en gång liksom.
Så jag fortsätter med glädje att ta emot kort. Om de inte används nu på en gång så ska ni veta att det blir fler artiklar hela tiden så en vacker dag ser ni erat eget kort i en artikel.
Audiatur et altera pars
Jättefina kort Illris. Alla 3 var jättefina. Är alltid lika kul och se andras kort på illrar.
JAG HJÄLPER GÄRNA TILL OM JAG KAN !

Tusen tack för det. Så skojigt med er här inne, ni är alltid så hjälpsamma. ;-)
Audiatur et altera pars
man ska hjälpa andra människor om man kan det är så mycket trevligare så
Veronica: Stiliga bilder på Beldin och tjejerna! Bella och Kiara på lådan var skoj, ser ut som om dom försöker att inte se varandra.
illris: Jättefina bilder, valparna var ett härligt gäng.

haha, den på Kiara och Bella i lådan var rätt skojig. Kiara gick dit först sedan skynda sig bella att backa in bakom, så det vara nära att Kiara bajsade på henne. hihi
Audiatur et altera pars
Undrar varför Bella gjorde så? Kiara är ju dominant, så jag tycker Bella borde låtit henne skita ifred. 

man kan tycka det. hihi Eller så skulle hon kanske agera toalettpapper. hihi
Audiatur et altera pars
*ASG* Ja kanske det. Ska prata lite med tösen, när jag träffar henne!

hahaa, japp du får göra det. Ska bli kul att höra vad du tycker om henne. Om du anser att jag tar bra hand om din föredetta tös här hemma ;-)
Audiatur et altera pars

Måste vända mig till er som har honor i brunst. Någon av er som har ett bra kort på en hona ibrunst?
Skulle behöva ha det till artikeln om det ämnet.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

hej åsa är det nå foton du vill ta från oss på Pysen VARSÅGOD!! ta för dej!

Tackar Peter och Jenna, det ska jag tacksamt ta till vara på.
Audiatur et altera pars