Tips på uppfostran av iller! :)
hej !
jag har precis skaffat mig en lite iller valp!jag vill ha lite tips på hur man uppfostra henne.. hon bitter och attackera… hur ska jag göra?.
och vad ska jag ge henne för foder? hos iller uppfödaren hade gett mig minkfoder… han sa att han har använt minkfoder till illrerna som han har fött upp i 30 år… ska jag fortsätta med fodret eller ska jag byta?.
och vad kan man ge dem som godis?. köttbulle? skinkbit? eller något annat? och hur ofta eller aldrig?.
tack :)
Grattis till illervalpen :) Nu kommer jag bli lite tråkig och först och främst säga att man får ju vad man betalar för och ang foder etc så kanske det borde vara något du borde tagit reda på och förberett innan du fick hem valpen. Gissar jag vilt antar jag att valpen är från utanför Göteborg, uppfödd i bur och inte är äldre än ca 6 v? En så liten valp "attackerar" inte utan i ditt fall biter den högst troligt pga att den är totalt ovan vid hantering. Du får hantera valpen mycket och berömma mycket. Lägg ingen energi på att bestraffa utan beröm hela tiden beteenden du är nöjd med. Du kan säga ifrån genom ett "schhh" eller "aah aah" och då sätta ner valpen eller gå därifrån, ignorera illern, men du ska fokusera på att berömma ett bra beteende. Är inte valpen äldre än 6v så har den dessutom förlorat ca 4 v av illerspråk och träning av mamman. Foder- köp ett bra torrfoder så som tex orijen cat and kitten eller Carnia lynx och komplettera med kött (kolla in barf.ifokus för tips och idéer). Låt övergången från minkfoder gå långsamt. Som godis ska du aldrig ge processerad mat så som skinka och köttbulle mer än i undantagsfall och då en väldigt liten bit. Köp istället torkat kött från djuraffären och ge i små bitar. Vetegroddsolja och gimpet multivitaminpasta för katt är också ett jättebra godis som hon kan slicka på utan att du egentligen behöver trycka ut något, man ska nämligen inte överdosera dessa men det räcker med att få smaken på tungan för att de ska bli nöjda. Lycka till med bebisen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#0 Nu har du ju inte skrivit det men om det är som ofta när man får hem valpar från farmare så kan hon vara väldigt ung, alldeles för ung för att flytta hemifrån så jag rekommenderar att du tar det lugnt med tjejen.
Jossan har skrivit så bra här över. Bygg upp en relation där ni gör mycket tillsammans och när hon blir för mycket så ställ ner henne, väs åt henne eller liknande. Var såklart väldigt positiv mot henne när det fungerar bra!
Nu vet jag ju inte exakt var hon kommer ifrån men troligtvis kan du glömma allt vad uppfödaren sa, bara det att dom nästan alltid sitter i bur på dom ställena säger allt.
Jag vet inte om du vet det men det är olagligt att hålla iller i bur, eller ja dom ska ha minst 5 kvm alltid även om det krävs mer för att dom ska må bra.
Det verkar som att du har en del att läsa på om, nu är valpen redan hemma så bra är det nog om du lägger ner tid på det nu - du kommer tjäna på det!
Har du koll på illersäkring, försäkringar och vaccin osv?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Kanske ska tillägga att jag inte skriver något för att vara elak, bara det att jag under åren hunnit lärt mej att det är med den här typen av valpar som det brukar bli problem… Ofta väljer folk att köpa från farmare för att dom inte vet bättre bara.
Hej köpte också en illervalp från han i närheten av Göteborg och det är bara att träna valpen . Min är helt underbar nu och går på låda och sånt :) fortsätt med mink maten det gör jag:) och när jag berömmer valpen ger jag han katt godis.

#0,#4 Vad innehåller den minkfodret ni ger? Är det en sörja så ger den ingen motion öht vilket kanske inte är så bra.
Kattgodis är ganska brett, rent torkat kött är exempelvis ett bra alternativ men mycket som går under godis innehåller mycket socker och annat som inte är särskilt nyttigt för varken katt eller iller.
Den innehåller malet kött:)
Men jag har inte fattat än vad är det för kött man ska köpa till illern alltså i affären?
#6 minkfoder innehåller mer än malet kött. Ofta drygas det ut med diverse ingredienser som inte alls lämpar sig för en Iller att äta. Använd sökfunktionen så kommer du få fram mycket om vad man kan ge för kött till sin Iller eller gå in och läs artikeln om just barf till Iller på barf.ifokus.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okey tack!
Titta i Willys kycklingdisk, där hittar du färska vingar, mage, hjärta och lever. Mums för liten iller. Kyckinghalsar kan du beställa på Arken.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Aa vad bra! :)
#2 #8 jag har kollat upp vaccination och försäkring och ska vaccinera henne i veckan. jag har ägt en iller när jag va liten… men då va det mest min far som tog hand om henne då.. det ända jag minst var att hon fick kattmat… men jag mins inte vilken sorts och när jag frågade honom så har han glömt bort nästan allt (gammal)… så jag uppskatta lite mer tips för att friska upp minnet lite… (jag va ganska liten när jag hade min första iller.)