Tam iller el vild iller?
Det är så att en kompis till mig kom o sa det är nån djur som grävt i trädgården o flera gå i gräs mattan o bajset ser konsigt ut.
Jag tittade på hålen o bajset det är iller bajs det va jag helt säker på då jag såg det. Det den har ätit har inte varit så bra saker saker har inte kunnat smältas då det åkt genomn kroppen sen fanns det även lite tidnings papper mm i några av bajs högarna.
Nån dag senare hade hon sett ett litet långt päls djur skuttandes o det gick snabbt så hon va osäker vad hon såg men då han fick träffa min iller busan så va hon säker på att det var en iller hon sett i sin trädgård.
Nu funderar jag på om det är en tam iller som rymt eller en vild iller?
Stället där det har setts är i södra Helsingborg ute på Råå.
Nån som vet eller hört nån om en iller som rymt?

Det finns förvildade illrar i skåne .Har sett många döda och levande,påmotorvägen malmö -lund-helsinborg barsebäck,löddeköpinge,lund .Sjukvårdaren på Helsingborgs djursjukhus berättade att hon sett illrar utanför helsingborgförr 2 år sen.Jag tycker det är mindre antal man ser nu jfr med tidigare.Däremot ser jag många rävar och enligt jägarförbundet så samvarierar antalet rävar och mårdar.Många rävar få mårdar och få rävar ,många mårdar.Eftersom illrar och mårdar lever på samma typ av område så kan man misstänka att den ökande populationen av räv decimerar den frilevade llerstammen. Är det en tamiller skulle den nog söka sig till människor för att tigga mat.
Carolinas"pappa" berättade en gång att en dag sprang en iller in i lekstugan vars dörr var öppen.Den låg där och morrade när de kom in.De satt in mat och vatten,och efter en vecka var de vänner

Jag har nu sett den lilla krabaten! Den var framme o drack i ett fågelbad så vi va ute i trädgården.
Det är en väldigt liten en o det är skygg av sig men fräser inte mot mig då jag gick nära utan den iaktog o luckta sen fick den ett ryck o sprang iväg väldigt snabbt in bland buskarna.
Men finns det då vilda illrar som inte än vilt färgade?

vilda illrar är ofta väldigt mörka i pälsen, lite ljus päls i masken.
hur reagerar den på människor? vad gör den om ni lockar på den? Vilillrar är rätt skygga, trots att de ofta vistas nära bebygda områden. Tamillrar har en tendens att söka upp människor
Är du 100 på att det inte är sork? Den är rätt stor och den gräver gropar. Hur avföringen ser ut har jag ingen aning om. Men kolla upp de

Det är en iller helt säker men den är mindre än vad min iller är fast busan e ganska stor för vara hona.
Den är mycke nyfiken o kolla vad jag var för en o vad jag gjorde men höll sig på säkert avstånd o hördes nåt den blev rädd för så sprang den iväg o försvann. jag hadde vetegrods olja men mig sist försökte locka den med det. tamillrar är ju vana vid att få det så jag lämna lite på ett fat som den åt upp men stor glädje o det gick snabbt!

Sätt ut mat på kvällen om du är intresserad av den,är antagligen en unge som rymt.Ta både torrmat och kött .Tar den torrmaten är den väl en tam."De kommer på natten"
Är ingen vessla eller något sånt.. Mina föräldrar hade en vessla på tomte förra året toksöt var den.. Första gången mamma såg den ringde hon mig och "vi har en mini Ted på gräsmattan" :P
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."