Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 788 ggr
Necronom
0

Illerkull, hämtning i November?

Hallihallå

Undrar om det är någon här som har en kull/kommande kull eller vet om en som är redo för avhämtning i November och bor helst i norrland, eller i allafall mellersta Sverige, även Stockholm och städer i närheten går bra!

oj vilken lång mening det blev, men nu förstår nog vad jag menar ;>

MVH/ Ray

Smex
0

du kanske vill satsa på en omplacering? =) Dom är lika bra som valpar =)

Necronom
0

Beror helt enkelt på vilken ålder det är på den kraken + varför den omplaceras!

animal-lover
0

Jag har en hona som ska få valpar nu i början på november om du är intresserad. Bor i Västerås

Necronom
0

Västerås är inte allt för avlägset att bege sig till så jag är intresserad :>
Fast hon får valparna i November? Vilken vecka blir de då som de är redo för avhämtning, pluggar nämligen och vill tima in det med jullovet så man har några veckors tid tillsammans med den lille utan några större krav på att lämna lägenheten

skrollan
0

dom ska vara hos mamman ca 10 veckor :)

Necronom
0

Okej, måste nog tänka igenom angående avståndet! Hade ju fortfarande varit betydligt bättre i västernorrland
Bor ju i Övik så, det borde väl finnas någon med en illerkull med avhämtning i November!

babsan
0

#6 jag tror dock inte det kommer göra det, dom flesta har redan fått valpar, eller får valpar  när som helst……

men hoppas du hittar nån :) lycka till

Necronom
0

Ska försöka vara så aktiv som möjligt, och hoppas att det finns någon seriös uppfödare i "trakterna"

Annars får jag planera in det till våren/sommaren!

AlbaStiffler
0

Det kommer tyvärr ut massor av omplaceringar under hösten/vintern från folk som skaffat iller i somras,men som insett att de inte klarar av det. Då kan du utan problem få dig en finfin omplacering på ett halvår eller så. Det skulle jag satsa på om jag vore du.

Gällande vad du skrev om omplaceringar måste jag säga att det spelar ingen större roll om illern är ett halvår eller något enstaka år, de beter sig fortfarande som valpar, hela livet igenom, nästan iaf… Alla ägare som får en omplacering kommer ha en iller som testar ägaren, och alltså spelar det ingen roll om illern är rumsren och bitfri innan du får den, den komemr ändå att testa dina gränser, för att se vad den får göra. likadant gäller i mesta mån även varför illern omplaceras. De flesta omplaceringar beror tyvärr på att ägaren inte hanterar illern rätt, och i rätt hem kan samma iller bli världens bästa. Men visst, vissa illrar kan ha med sig lite konstigheter från förra hemmet, men det är nog ungefär samma som med en valp ändå.

Marina
0

#4 men då måste du väl mena december? För jullovet är ju inte i november :S

sarae
0

det kan vara svårt att hitta en iller i just de trakterna man bor. särskilt i norland, där finns i princip inga uppfödare…närmast e väl gävle som jag kan komma på. å där finns inga kullar i november. valpsäsongen vbörjar på vår/sommar och visst finns det enstaka honor som får valpar sent på hösten, men det är inte många, endast ett par stycken över hela sverige, så du får nog göra dig beredd på att åka en bit.

TanjaS
0

Har en bekant som råkade få sina illrar parade och de är nog klar däromkring. Den uppfödaren bor i Södra sverige dock… Men du får la ut och resa :0)

Necronom
0

Marina: Börjar inte de i November? eller är det jag som inte har en sån stor koll..
Finns i allafall ett höstlov i oktober, det är jag medveten om, annars är det bara att försöka avvakta till sommarlovet om det nu blir mer passande kullar då

Gällande att åka en bit, då bilresan kostar mer än Illern så blir man ju lite fundersam, det är ju inte precis så att jag är desperat och tokfar genom hela sverige för en liten luden boll på ben :>

Gällande omplacering, ja det går an om nu inte illern är allt för till åren kommen eller dylikt, för jag vill ju kunna uppfostra den själv utan att det skall behöva vara några problem med den (tänkte då psykiska problem, skedd av traumatiska händelser eller sjukdom osv, finns ju vissa säljare som inte erkänner såna saker har man ju märkt, eller snarare inte vet om det)
För det skulle ju bli en ganska stor flopp om sin första iller visar sig ha ingröpta problem som inte går att ordna upp..
Men ja, allt är ju värt ett försök

Om närmaste uppfödare ligger i Gälve är det ju inte alldeles för långt borta, handlar ju bara om ca 40mil och det är ju helt acceptabelt

AlbaStiffler
0

Var det itne du som bodde i norrland? Såg du annonsen som ligger i en tråd här, om en norrlandsiller som ska omplaceras.  Såg jättefin ut… spana in! :-)

Necronom
0

Ska kolla, har kollat runt en massa men hittar inget
Fanns iof 2 illerhonor på blocket som skulle omplaceras här i Västernorrland, dock så tyckte jag de var en aning för gamla :/  3 och 4 år

Necronom
0

Hittade annonsen, har kontaktat säljaren och ska höra mig för :> Kalasbra placering med Timrå! Tack så mycket för tipset AlbaStiffler :> Hoppas detta går som det är planerat
Dock så blir det inte förnes om över en måndag tills jag kan hämta den, med tanke på att jag ska till Ryssland den 23 nästa månad!

AlbaStiffler
0

En månad och inte en måndag antar jag att du menar… lite måndagstrött idag elelr? hehe

Nämen va kul. Berätta vad säljaren säger och om det blir något… och hur det går om en månad. Kul kul kul!

NoraDede
0

#15 det måste ha vare mina brudar du hittade på blocket i västernorrland och dom är 3 år båda två inte 3 & 4

Necronom
0

Nu är jag förvirrad..
Jo menade månad, inte måndag ;>

Nora_Dede, okej, missuppfattning av mig, men nästan rätt på åldern

AlbaStiffler: Kollade upp tråden om iller i timrå, men det var tydligen inte hennes annons

NoraDede
0

#19 det finns ju bara en annons om illrar i timrå som ska omplaceras på blocket och det är min…

AlbaStiffler
0

det fanns en till norrlandsiller-annons på blocket… minns bara inte vad det var för nån… Tror det var en 1 eller 2-åring.

ViktorMarina
0

Kan länka till tjejen som finns i västerbotten, hon har precis blivit 2 år. Känner mig lite engagerad när hon finns såhär nära, men det är ingen jag känner till tyvärr :/ Du kanske redan har sett annonsen, Necronom? Här kommer den iaf!

http://www.blocket.se/vi/12847215.htm?ca=2_s

Såååå söt! Vill så gärna att hon får ett bra hem! :)

Necronom
0

Har redan sett den annonsen ute på blocket :> Men tack i allafall!

Ska fortsätta hålla ögonen öppa efter kommande valpisar

Marina
0

Jullovet är i december, iom att julafton är i december, man har ju inte jullov i två månader =P Brukar va allt fårn dan innan till till en vecka innan jul man går på lov o sen börjar man igen en eller två veckor in i januari.

skrollan
0

putt