Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1664 ggr
Punkten
4

Iller upphittad i Stuvsta

En iller hittades natten till igår och lämnades in till polisen i Flemingsberg. Enligt beskrivningen verkar det vara en pastellfärgad, okastrerad illerhane. Ca 1 år gammal. Illern finns i ett akuthem i Örnsberg men behöver flyttas så snart som möjligt pga allergier.

Finns det någon som vet om en bortsprungen iller i området, alternativt kan tänka sig att ta hand om den tills ägare eller nytt hem hittas, vänligen kontakta mig.

Niiinis
0

Jag är MYCKET intresserad att ge denna krabat ett hem om ingen ägare hittas!!!! :)

Niiinis
0

Hur är han som iller? Mycket rädd antar jag …? :(

Tuhkur
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är "Homer" landat hos oss. Känner inte honom nu, men kan skriva lite senare hur han är. Just nu är han som mest brunstiga hanar är - vem har haft brunstig hane den vet vad jag menar 😉

illernettan
0

Jag vet precis vad du menar 😃. Så fin han verkar vara, hoppas han har ett trevligt temperament och att ni fort hittar ägaren 🙂. Måste ju vara någon som saknar snyggingen.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Niiinis
0

Men hjärtat va fin! Som sagt, är intresserad om ingen ägare dyker upp! :)

Tuhkur
0

Ja, han är söt men ingen mysiller just nu. Sitter några timmar med honom tillsammans ( han är separerad från mina andra illrar och djur ;) ) och han är glad när jag är där. Men han kan också attakera när som helst. Mest tycker han bita just när det är möjlighet att komma till skinnet.

Har nu klippt hans klorna, putsat öronen och kan säga att troligen har han öronskabb som måste behandlas.

Nästa vecka ska han kastreras och börjar med behandlingen mot öronskabb om det finns behövs. Kastrerar honom för att vill inte att han måste hamna i samma situation OM han ska/måste flytta.

Vad jag har fått veta är att han är inte van med raw-foder, använder ganska bra lådan, är jätte busig och ung. Älskar att leka och busa med leksaker, upptäckte även nöjen att klättra i rören 😃

Blueshift
0

#6 Får man verkligen kastrera ett upphittat djur innan frågan om ägarskap är avgjord? Eller har du redan fått illern? Antagligen så finns det ju ingen ägare som saknar den här illern, men tänk om det skulle dyka upp en ägare?

Om jag hade mist en iller och senare fick tillbaka den kastrerad så hade jag inte blivit glad att man gjort ett sådant ingrepp på ett djur man inte äger själv.

FerretCrow
0

#7 där håller jag med dig =( är det inte att man måste anmäla djuret upphittat sedan tror jag det ska behöva gå några veckor innan man får godkänt att ta djuret i sina ägor.

Tuhkur
0

Okej- kan hålla honom även tre månader,  som står i lagen, utan att kastrera ( med chip menar jag) , men mot öronskabb ska han behandlas ändå. ( tyvärr kände jag inte svenska lagar. Men tack för er läste jag nu hur det går )

Och hoppas själv fortfarande att han har hem var han är saknad.

Blueshift
0

Nödvändig vård får man naturligtvis ge. Hoppas allt går bra med honom!

Zandrama
0

Han är så himla snygg 😍
Är det bara jag men visst ser det nästan ut som om han hade mascara? ^_^

Hoppas han hittar hem (eller nytt hem) ❤️

//Belinda aka Zandrama

Grodan
0

#11 är inte det ögonkladd?

Min pastellhane har "ögonkladd"…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FerretCrow
0

#12 det är missfärgning som brunstiga hanar kan få =)

natty452
0

**har man hittar ägaren?

**

Grodan
0

#13 Ok, så inte ögonguck alltså?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zandrama
0

#12 #13
Fast mascara är ju också ögonkladd på sätt och vis ;)
Misstänkte att det kunde vara någon missfärgning, men det var ändå sött ^^

//Belinda aka Zandrama

JossanH
0

#16 klart det är mascara ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus