Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 422 ggr
Mölökölö
0

Magsjuk iller? Hjälp!

Har en snart 2 årig illerhona som i några dagars tid har haft kornig bajs, idag märkte jag något grönt i bajset och det var också slemmigt. Hon äter, dricker, är pigg och beter sig som normalt men jag är ändå väldigt orolig! Hon har inte varit i kontakt med någon annan iller sendess jag hämtade hem henne från uppfödaren men kan hon ändå ha fått magsjukan? Brukar gå ut och gå med henne, kan något utifrån ha smittat henne? Tacksam för svar! /orolig matte!

JossanH
0

Har hon inte varit i direkt eller indirekt kontakt med andra illrar borde det inte finnas någon risk för ECE. Men illrar kan ju även drabbas av magsjuka som är samma som den som vi drabbas av. Det viktigaste är förstås att se till att hon får i sig vätska och mat. Kornigt bajs innebär att fetter och proteiner inte smälts ordentligt, grönt bajs tyder på att det passerat tarmen väldigt fort. Var det bajset som var grönt eller var det något grönt föremål i bajset? Det kan ju även bero på att hon fått i sig något olämpligt som irriterar magen/tarmen. Håll henne på en isolerad yta så du kan hålla ordentlig koll på bajset och om det kommer ut delar av något hon kan ha ätit.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mölökölö
0

Tack för svaret! Det var själva bajset som var grönt, granskade noga och det var inget föremål i det. Ska hålla noga koll på henne.

JossanH
0

Då tror jag det kan röra sig om vanlig influensa eller något som stört tarmen. Hoppas hon repar sig snart igen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus