Sammanfattning dexters hudtumörer
På robinsnels kommando kommer här en sammanfattning av hela händelseförloppet gällande Dexters små "knappar" i huden.
Första gången jag såg något konstigt i Dexters hud var över ett år sedan. jag trodde då att det endast var något sår han fått, men jag la det på minnet för det var inte där sår brukar vara på en iller, det satt långt ner på ryggen och var ganska runt.
Året efter (runt november förra året) kände jag en liten sårskorpa som höll på att lossna från samma ställe- långt ner på ryggen. När jag kollade efter så såg jag att det var ett exakt likadant sår som jag upptäckt året innan. Jag tog en bild och la ut på nätet. Jag hade på känn att det kunde röra sig om någon form av tumör. Fick reaktioner från flera håll om att det förmodligen var detta det handlade om.
Åkte in till veterinären i Linköping. Fick dåligt bemötande (ett snabbt utdömande om att det "bara var ett sår") men fick i alla fall ett glukosvärde som låg på 4,7. Tumörer i huden har ofta ett samband med insulinom. Glukosvärdet är egentligen aningens lågt men mätinstrumentet kunde visa lite för lågt berättade veterinären (ska göra om detta i vår). Skulle bara avvakta i 2 veckor för att se så att "såret" läkte som det skulle.
efter 2 veckor ringde jag veterinären i Mjölby och fick en tid för undersökning. Hon tog mig på största allvar och skrev ner allt jag hade sett gällande förändringar och utveckling av "knappen" i huden. sedan kollade hon och fastslog att det förmodligen rörde sig om en liten tumör, precis som jag sagt från början. fick tid för operation.
Annan veterinär opererade- tog bort fel sak (en godartad "fettklump" som bildats under huden), men det är en annan historia…
På julafton upptäcker jag att den lilla tumören förmodligen spruckigt lite under huden för det är ett stort blå/lila/rött märke runt hela. stor som en 50öring. Avvaktar ändå till efter helgdagarna och då ser den mycket bättre ut igen. bredvid den röda fläcken ser det även ut att vara en ny liten "knapp".
opererade bort "knappen" och skickade den på analys. var samma veterinär som opererat fel första gången och hon ansåg först att den var så liten och "obetydlig" att den inte behövde opereras bort, men medan jag står där i ljuset från lampan upptäcker jag att dexter har ännu en liten "knapp" upp i nacken, nästan på huvudet. Det blev operation.
analysen dröjde (min vanliga tur..) men till sist fick jag den via telefon. Det dexter led av heter Cutanlymfocytos (är osäker på stavningen) och är någon form av godartade små hudtumörer som kan poppa upp och försvinna igen i huden. I värsta fall kan dom bli elakartade och kan då även ge sig på inre organ. Men ser man att någon liten "knapp" i huden ändrar färg eller växer dramatiskt måste jag in igen och få den bortopererad. Annars är det bara att hålla uppsikt. fick även höra att denna form av tumör i regel bara ses på katter och ej på iller (?).
Sedan operationen har jag sett 2 nya små "knappar". En vid höger framben/sidan och en vid vänster framben/bog. allt som allt har jag sett 5 små knappar. Den vid vänster frmaben syns fortfarande, dom andra har försvunnit.
Bild- såhär såg den första knappen ut
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack!

Mycket intressant läsning. Kanske bör man hålla lite bättre koll på illerns skinn under den stora pälsen.
#4 ja, och det är extremt jobbigt när det gäller dexter då han är som en hal ål när han inte vill bli ompysslad!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Usch befarar att Göris fått detta. Såg att hon hade nått som liknade en sårskorpa som sprukit i massa små bitar och dom höll på att lossna. Och eftersom Betty och Bianca är på henne så har hon en del sår på rumpan. Trodde att det va det, idag såg jag att det såg ut som en leverfläck fast rödlila. Försökte väcka Manne och tala om att han tar med Göris imorgon och åker in med henne till veterinären. Då jag hade det här i bakhuvudet. Har tycker jag är över hysterisk som vanligt och somnar om. Jag plockar fram transportbur och kollar genom dom andra noga. Tar sen Göris igen och hittar en till mer på sidan som är lite mindre och inte lika mörk. Så ska sätta klockan på larm så Manne verkligen tar med henne imorgon. Hoppas det inte är nått som inte går att bota
kan säga att dexter har nu 2 små "tumörer" som är fina ena dagen och sönderkliade andra. Kan iaf säga att jag inte sett några nya på väldigt länge utan det är just dom här 2 som blossar upp emellanåt. De syns eller känns knappt när de är fina utan de är bara lätt uppbuktade och är lite rosa/orange i färgen.
#6 tror bestämt att vanliga små mastcellstumörer brukar finnas utmed ryggraden på illern.. Men kan säga att Dexter ej verkar lida något över dom små knapparna utan det bara kliar lite ibland.. som ett myggbet ungefär. när den är sönderkliad brukar den få vara ifred och läka…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Intressant läsning alltid bra att veta vad det är våra kära små kan råka ut för tyvärr är det ju sällan som veterinären har koll :S
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Nu har hon fått en tid på måndag. Då ska dom även ta blodprov och göra en hel hälsoundersökning. Hon är väldigt pigg och hon verkar inte må dåligt. Men hon ska få följa med Manne till jobbet under helgen om det skulle bli nått akut.

Ja detta är ju sannerligen intressant att veta då jag har Dexters kullsyster Shanti… Jossan… har du frågat om det är ärftligt ? Tycker synd om lille Dexter *snyft*
Illerkramar från skåne
Camilla och 13 terrorister
#10 jag vet faktiskt inte om det är ärftligt och jag har letat på internet men inte hittat nåt om det… tyvärr..
Hur är det med lille Shanti!? skulle gärna se en bild eller 2! :) Du får gärna maila några om du vill. jossanhall@hotmail.com
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bra att veta !
Idag hade den största och mörkaste "knappen" försvunnit och kvar var bara en liten skorpa sa Manne. Han hitta inte den andra. Men vi ska iallafall åka in med henne på Måndag.
Hur går det med Dexter Jossan?

Jag har varit hos veterinären en gång med ett sår, det var en liten infektion i huden och peppar peppar inte någon tumör.
men det jag ville säga med det var att veterinären sa att det kan vara bra att följa sårets förlopp med en kamera och visa upp för vetrinären.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#14 jodå, det går bra faktiskt men dom små knapparna kliar ibland och då går det hål… :(
Hittade en ny på ryggen igår som var sönder lite men som sagt, de kommer o går..
Är bara så nervös för att upptäcka att hela han är full av tumörer en vacker dag. utsidan är ju ofta närmre insidan än man tror tyvärr.. men han är iaf pigg o kry o aningens valpig den lilla ormen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skönt att han är pigg och busig! Det är det viktigaste.
Sara

Det här är otroligt intressant läsning. Och jag är så glad att du delar med dig av detta så sakligt och bra. Super bra Jossan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
puttar
Sajtvärd på Iller.ifokus

putt*
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
putt
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tackar. minns denna tråd nu… Men de ser inte alls ut som Albas vårta. Den ser precis ut som en gigantisk fästing, stor och rund och nästan cirkulär (dvs går in vid roten). Fast hud-färgad….
Hon har inte helelr någon svullnad eller rodnad runt vårtan…
Men något likande är det nog…
Nu är det så här att Göris har fått en knapp som kommer och försvinner på exakt samma ställe. För en månad sen va vi inne och gjorde blodprov och dom kolla allt som går att kolla med blodprovet då. Dom kunde inte hitta nått som va fel.Sen en vecka efter det va det ultraljud och en vecka efter det operation. Dom tog bort binjuretumören och resten av hennes organ kunde dom inte hitta nått fel på. Knappen kom mellan söndag-måndag natt och försvann på måndagkväll. Idag på dagen fanns den inte där och på några timmar ska den ha kommit tillbaka. Mellan dom här knapparna har det vart som ett svulletärr eller vad man ska säga. Vet inte om vi ska vänta tills vi ska på ett återbesök om 1 och en halv vecka eller åka in så snart som möjligt. För det svåra är att den kan försvinna på några timmar bara.
#23 jepp, knapparna ser ut som små "svullna" ärr när de inte är uppkliade och ibland syns de knappt alls. Det låter verkligen som det dexter har men hans små knappar är nu mer där längre perioder men verkar inte alls klia lika mycket nu.. Vilket är skönt att se!
Du kan nog vänta tills återbesöket! I vanliga fall är de godartade!
Sajtvärd på Iller.ifokus