Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1479 ggr
[Cute]
0

Delvis vild iller/ Tamiller?

Har en liten fundering om illrarna i Härryda uppfödning är delvis vild illrar/ Tamillrar?

Hörde ett ryckte om det och undrar om detta är sant? (Jan Karlsson Härryda)

Jag har nämligen en iller hane som kommer därifrån,

Rocky- 2005-09-04. Föräldrar- Laban och Liv.

Mvh Carolina

sarae
0

ja det är sant, vissa av hans illrar är vildmixar. alltså härstammar från vild illrar.

Velsan
0

Laban å Liv är inte från vild iller mix. utan det är en hona han fått från en annan uppfödare förra året som är vild iller mix :) vildvittra

300_12
0

Liv är inte vild, är jag nästan helt säker på. Har haft en valp av henne och kan inte minnas att han var hybrid. Tror bara det är Vildvittra, men jag vet inte.

emoflickan
0

Det är endast vildvittra som en mix.

[Cute]
0

Jaha okej.

Tack för informationen Glad

Mvh Carolina

[Falo]
0

Jag är väldigt osäker på det här med vildmixarna från vissa uppfödare. Tror oftare det handlar om att dölja namn på någon förällder som kan skapa reaktioner än att verkligen använda vildmixar. En vild iller kan vara perfekt för att skapa friska linjer av ohällsosamma linjer utan att någon reagerar på det. Dålig stamtavla blir plötsligt betydligt bättre.

sarae
0

#6 mycket sant det du säger falo! detta har man ju fått bevis på både en och två gånger!

så kanske en tanke åt alla er som avlar? Dubbelkolla de illrar som står att de har vilt ursprung i sina stamtavlor!