Jobb och illerägare?
Hej. jag som inte är illerägare men planerar att bli innom några år undrar hur ni gör med illrarna när ni går till jobbet? Stänger ni in dom i ett rum eller får dom springa lösa? Hur länge kan man vara ifrån sin iller utan dåligt samvete? Visst alla illrar är väll olika men iaf..
Tackar för svar.
M.v.h Kim
jag jobbar inte, men jag pluggar. Hos mig har illrarna tillgång till hela lägenheten (utom badrum och klädskrubb) och de racar runt fritt även när jag inte e hemma. De verkasr stortrivas när matte e borta, men själv saknar man dem jämt tycker jag ;) så länge de har mat och vatten och utrymme att röra sig på klarar de sig rätt länge ensam, har man dessutom fler än en klarar de sig längre. bara man ser till att aktivera dem när man väl kommer hem
Mina är ju tre stycken, så de har sällskap av varandra, de har tillgång till hela lägenheten, förutom toalett å sovrum. Men de verkar mest sova när jag är borta. sen hör de när jag kommer i hissen, å väntar vid dörren. Så fort jag kommer hem är det dags att leka tycker de. så då busas de en massa. men tror inte att de lider av att jag jobbar :)
När vi inte är hemma har vi delat av så de har tillgång till kök och hall. :) När vi e hemma får de även vara i vardagsrum och datarum. Sovrum och toalett är alltid förbjudet :) Dock gör ju Frodo sina rymningsförsök över avspärrningen titt som tätt ändå och FÖRSTÖR! illerjävel :)

Som sara säger klarar de sig bra om de har mat, vatten, rena lådor och varandra. Jag brukar ta en snabb vända runt lägenheten innan jag går för att kolla att inga farliga grejer ligger framme osv. Hemma hos oss verkar det som att det är jag som lider mest av att lämna pälsarna ensamma.

Alba och Stiffler har till¨gång till hela huset, men ligger mest i vårt sovrum och slöar när vi jobbar… det är sällan de förstör något när vi är borta. De är mest aktiva när vi är hemma… hehehe…
Mimmi är i alla rum utom sovrummet då jag har ett barn och inte vill att hon skall göra sig illa eller äta någon av hans leksaker,även om jag tycker att jag plockat bort det farligaste vet man inte. Som tur är har hon inte lärt sig klättra upp i fönstret ännu,därav att mina blommor får stå.
Är Greta & Malte här (Atzechs) så stänger jag även vardagsrummet eller slänger ner blommorna i badkaret.
Groggie & skrollan har tillgång till hela lägenheten när vi inte är hemma, förutom på natten, då stänger vi in till vardagsrummet.
Så vill jag ha min iller! :)(inte ensam utan med många kvm att leka på när jag tvingas vara borta)
Ooh va söta dom e! Många medlemmarna här har så oerhört söta små pälsisar :D Helt underbart! Jag velar fortfarande mellan en liten pk eller iller. (samma storlek men inte samma art
) hund eller iller.. vi får se. just nu e iller mer lockande. men jag har verkligen total fallit för båda :D
lilla ocko och queen ni e så söta!
Den tredje hunden är en liten salukivalp som heter disel:)
(Bild, inte på någon hund som jag personligen äger)
( för att förstå storleks skillnaden lite mer så kan jag ju säga att dom svarta hundarna e fullvuxna medans disel e ungifär 10-11veckor tror jag på den bilden) antagligen lite äldre

#8> Svårt val det där. Vad vill du ha ditt husdjur till? hade du hundar åxå redan?
En iller är fortfarande mindre än hundarna, antaglgien både till vikt och till storlek. En stor hane väger runt 2kg (men ofta ner mot 1 kg. Kan i enstaka fall väga över 2 kg upp mot 3 kg, men då är de oftast lite för stora för sitt eget bästa). En hona väger mellan 0,5-1 kg ungefär. Benen är såklart kortare åxå…
ocko väger ett kilo :) men de e min systers hund. Jag har inga djur hemma hoss min papp men hemma hoss min kära mor har vi både hund och katt… har hört att illrar ibland inte funkar lika bra me hundar som dom brukar me katter? Jag vill inte ha djuret till något annat än kärlek och något att göra på fritiden :)