skabb medel online
köpte sånna här när jag var i UK, har inte testat dem ännu för jag har varit sleptisk mot om de verkligen funkar mot öron skabb. men det står att det ska funka och det verksamma ämnet är ivermectin, samma som man kan ge i sprutform mot skabb på iller. vad tror ni? Billigare alternativ än sstronghold iaf
http://www.ferretsrus.co.uk/ferretsabout/acatalog/Ivermectin_Spot_On.html
Joda, det virker nok det. Vi har ivermectin som spot-on i Norge, men bare til stordyr (som ku og sau).
Vær forsiktig med å ikke bruke for mye av slike midler (ikke bruk forebyggende og når du ikke er rimelig sikker på at ilderen har skabb), og om de først skal brukes så må man gi en tilstrekkelig dose. Vet danskene bruker enormt mye Frontline, og det ender sannsynligvis bare med at skabben blir resistent til slutt.
Frontline vet o liknande preparat som är spot on är baserade på diverse läkemedel med hög koncentration, som kan vid långvarig användning eller bara vid ren otur bidra till nervskador hos djuret (katter, hundar, kaniner o säkerligen illrar också)
Skabb är besvärligt, och likaså loppor….. prova med ngt schampo till en början med o bada hela illern….. (vet ännu itne så mycket om dessa små pälsar men tror iaf att man badar dem på samma sätt som man badar katter) vet att det finns ngt som heter typ canitex som används på både hundar o katter vid olika hudåkommor.
ring din vetrinär o fråga vad du ska göra….
öronskabb på kattungar kan man bli av med om man tar en bomulstuss o doppar i olja (oliv, eller annan finare sort) och torkar ur öronen med 1-2 ggr dagligen och sedan fortsätter tills man itne ser ngt längre o sedan fortsätter 5-7 dar därefter…..
skabb är kvalster och man kan kväva dem genom att stryka olja på.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag är stark motståndare till oljebehandling av öronskabb på iller. Har dock inte testat och tänker inte göra det så lite partisk är jag dock… men just vad gäller öronskabb är det svårt att bli av med, tom med Frontline och stronghold. Och man måste behandla flera ggr för att det ksa funka till skillnad från hur en katt behandlas.
Har även hört att nån här sagt att oljebehandling kan ge öroninflammation hos illern, som i längden kan ge hjärhinneinflammation (visst var det det?). Och det vill man ju inte utsätta sin iller för…
#2 man kan inte bada bort öronskabb på iller. skabben sitter just i öronen ocgh dels får man inte få in vatten eller annat i öronen på dem, och dessutom så biter inte sådana medel på iller. vad som funkar är stronghold (bäst!) och frontline.
Jag har inte problem med skabb, men jag e nyfiken på ad ni andra tror om detta preparatet efter som ivermmectin är ett välkänt medel just mot parasiter så som öronskabb
olja i öronen är inte att rekommendera, som ovan säger så kan långvarig användning orsaka bl.a öroninflamation som kan leda till dövhet. Förövvrig så MÅSTE man behandla in iller med skabb och vara säker på att det försvinner. En iller som går länge maed skabb kan få hemska problem. skabben kan bla tränga in i hjärnbalken, orsaka hjärnhinneinflamation mm. så behandla måste man å då hjälper vare sig schampo eller olja

*ryyyys*
Pluss at om det er en skikkelig ørebetennelse med sprukket trommehinne så er det skummelt å ha olje i. Havner i mellomøret. Ved øremiddinfeksjoner blir det ofte sekundærinfeksjoner med bakterier og sopp, og da er det ikke så heldig med bare olje. Men om man får undersøkt trommehinnen først så finnes det i Norge noe som heter Fucidin. Kanskje dere har det i Sverige også? Inneholder antibiotika, kortison (demper kløen) og sesamolje, og fungerer faktisk ganske bra til å drukne midden samt ta seg av infeksjoner og ubehag i tillegg. Kan evt brukes sammen med Stronghold eller lignende preparater.
Ja, det forekommer reaksjoner på alle parasittmidlene, men de er heldigvis sjeldne. Vanligste er hudreaksjoner og forbigående milde nevrologiske reaksjoner og sikling om de skulle greie å slikke det i seg. Øremidd er meget ubehagelig for dyrene og kan i verste fall ødelegge hørselen (gjorde det på min), så det bør behandles så fort og effektivt som mulig, etter min mening.