Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 993 ggr
lolla87
0

choklad, russin och nötter

haloo!

bobby älskar russin men är galen i choklad. ligger han och sover och jag sitter i närheten och äter choklad så börjar han att lukta och släpa sig fram till chokladen. halvsovande. hehe. nu har det hänt samma sak med nötter !?

---> är nötter farligt för dom?

idag hoppade han upp på bordet och då låg det en påse nötter som jag hade glömt där och han såklart tog en. hörde att han låt konstigt och att det klirrade till så ja sprang in och då såg han så konstig ut. då hade nöten fastnat i överköken mellan frammtänderna. tack å lov att han inte fick den i halsen!!!

Robinsnel
0

Choklad är livsfarligt (även i små mängder) för iller.

Russin ger snabbt tandsten och verkar bidra till tidig insulinom.

Nötter vet jag inte med men det känns ju verkligen som något som en iller inte ska äta…

lolla87
0

hmm. men.. vad är det som är farligt med choklad?

vad ska man ge den som godis då när den varit duktig? jag brukar ge russin ja…

emoflickan
0

ge honom gurka som belöning istället. eller ett slick vetegroddsolja.

lolla87
0

han vägrar äta gurka….

han äter typ inget … jobbiga sak

sarae
0

#2 Det är teobrominet i chockladen som är farligt. Detta även för tex hund. Toeobromin, även i små mängder är ytterst giftigt! en liten choklad bit kan faktikst ta livet av en hund, tänk då vad det kna göra med en liten iller? visst finn det hundar som överlevt choklad förgiftning. men varför chansa.

Allt som är sött. eller innehåller produkter fr¨ån växtriket anser jag att man bör undvika i den mån man kjan. Russin är definitivt inte bra. för mycket sockr. och det kan som sakt orsaka tex insulinom.

Vad man kan ge? Tigg provpåsar med torrfoder för katt…alltid uppskattat ;) greenies godis bitar för katt, b vitamintabletter, bandits iller godis. en liten slick vetegroddsolja…olika sorters kattgodi..ja det finns myckte ;) men som sagt, mitt tips är att unvika sånt med mycket socker, vegetabiliskt protein, sädesslag osv.

Robinsnel
0

Det är ngt ämne i choklad som inte är farligt för människor, men som är livsfarligt för hundar och illrar, kommer dock inte ihåg vad det heter (ngt centralstimulerande).

Finns många bättre alternativ till russin som inte innehåller socker. Gurka, kattmat el kattgodis, illergodis osv… Men som med allt godis är det måttliga mängder som gäller, man brukar säga en tsk godis om dan max (de är ju inte så stora som vi).. 

Illrar är ju i naturen strikta köttätare, och deras kropp och ämnesomsättning är byggd för en diet främst på protein och fett. Torrfodret vi ger dem innehåller redan det för mkt stärkelse egentligen, och socker är helt onaturligt för deras kroppar… 

Här är lite allmänna skötselråd för iller:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_iller.htm 

lolla87
0

#5 ok, visste at det inte va bra med sånt från växtriket men trodde inte att det va så farligt. jepp då får ja inhandla lite nyttigt godis då!

sarae
0

ett russn nån gång ibland dör de inte av…men själv har jag valt att inte ge mina illrar något som inte tillför något "bra", så att säga. Så mina får inte ens tex. friskies som godis

Robinsnel
0

Lycka till :)

lolla87
0

nej han får inte många russin om dagen eftersom dom inte kan bryta ner sånt så bra. så han får det när han är riktigt duktig!!

Robinsnel
0

#10 med nån gång ibland menar nog sara typ något russin/månad ;)

lolla87
0

#11 hehe lite oftare ;)

han överlever nog det! han tuggade i sig en plastorm en gång som var 30 cm lång :S. det var spy över hela golvet när jag kom hem, stackare. och så bajsande han grönt gummi i 2 dagar.

blev lite rädd där så jag ringde ju skukhuset, och lämnade inte blicket på honom på länge men han åt och sket så det gick bra iaf!

Robinsnel
0

#12 jädrarns vilken tur! Förstår du var orolig! gummi o mjukplast är ju riktigt farligt.. många illrar som dör av det…

sarae
0

#11 u know me so well ;)

Oj! vilken tur måste jag säga! oftast krävd det mindre än så för att illern skall mista livet. en av de vanligaste dödsorsakerna hos iller är just främmande föremål i tarmen

Gilla
0

framför allt gummi…akta annars kan  du få en sjukhusräkning på 18000 vet de som fått det. Säger som Magnus Härenstam "Proppar till o sätter sig i magen" (verkmästaren i magen)

TanjaS
0

Mina äldsta illrar åt russin men mina illrar nu för tiden struntar i de… Bara de få sina vita-be och zoogodisar…. sen klart smöret och ägggulan och att sno en ostkrok är inte alls fel och nåra slickar ur saftglaset… eller Cola för Sveas del. Igår snodde Tessie korv och skinnet på korven men de får hon inte äta…varken de ena eller de andra… Dumma matte! Choklad vill mina inte ha…

lolla87
0

hehe alla är de olika…

man måste ha koll på de hela tiden iaf!

NeoTech
0

Mina e tokiga i block chocklad - kan tyckas märkligt men minsta smula som hamnar på golvet efter man bakat snokas upp och göms o snaskas på senare när husse gett upp letandet.

JossanH
0

#16 tycker ändå att korven låter betydligt bättre för dom än zoogodisar. Flört

#18 choklad som choklad. Mina älskar också det men får nöja sig att pussa på matte när hon ätit choklad… Vill inte ha sjuka illrar jue.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 19 *Fniss* Funny skulle gärna leka tandtråd när jag äter choklad.

Sara

lolla87
0

#20 hehe samma med bobby. och hela min hand är blöt om jag tagit i choklad!

AlbaStiffler
0

*putt*

Theres
0

Kan man inte ger dem djurchoklad då? det finns väl hundchoklad och kattchoklad osv osv?

golf.ifokus.se

Vattunalle
0

undvik samtliga tre är mitt råd

AlbaStiffler
0

#23> Man kan ju hoppas att djurchoklad saknar det giftiga ämnet, men jag har inte läst innehållsförteckningen och tänker ändå inte riskera det. Kanke innehåller det små mängder av det giftiga ämnet? Vad vet jag…

Sara
0

Djurchokladen är det laktos i.

Sara

Fuglemat
0

Det er ikke vist hverken det ene eller det andre når det gjelder ilder og theobromin. Man er ikke engang helt sikre på om det kan være giftig i store mengder. Men det kan være greit å anta at det kan være det på samme måte som for hund.

Her er en liste over hvilke mengder som er giftige for katt og hund: http://www.veterinarkatalogen.no/veterinarkatalogen/show.do?filename=/content/forgiftnings-register/gifter/Teobromin_90600.html&frameset=0

Dvs, for mørk sjokolade kan 7 gram gi moderat forgiftning (ikke dødelig, men vil gi ubehag og vet man de har fått i seg så mye så bør veterinær kontaktes). Hvis det er med 70% kakao så enda mindre. For vanlig lys sjokolade ca 20 gram. Om de skulle spise så mye som 20 gram ville jeg dog vært mest bekymret for magen deres.

Når det gjelder sukker og insulinom så gjør man nok antageligvis mer ved å velge et tørrfor med mindre karbohydrater enn å kutte ut lørdagsrosinen :) De får i seg omlag 6-10 ganger så mye karbohydrater som de skal ha fra vanlige tørrfor.

AlbaStiffler
0

Intressant det där om insulinom och 6-10 ggr så mycket socker. Har precis bytt foder till orijanens, som ska ha lägre kolhydratsinnehåll än andra foder, så jag hoppas det gynnar min sjukling.