Någon vaken? Död iller:,(
Hej e de någon som e vaken? Behöver lite hjälp. Jag sålde min iller för en månad sen och kontrakt skrevs. De skulle delbetala och det står med i kontraktet. Den 1a skulle de betala andra delen av 3 delar. Idag ringer de och säger att hon har dött och att de undrar om jag vill hjälpa till med och betala obduktions kostnaden. Jag har frågat flertal gånger under den gångna månaden om hur min iller mår. De svarade alltid att hon mår bra och det går jätte bra. Idag helt plötsligt säger de att hon har varit hängig under den senaste månaden och idag dog hon plötsligt. Men om hon nu har varit hängig varför sa de inget då ja frågade? Och deras juridiska plikt är och ta djuret till veterinär om de misstänker sjukdom. Ska tilläggas att hon mådde jätte bra innan och påvisade inga täcken på sjukdom innan försäljningen. Alla i mina kretsar tycker att detta låter som bedrägeri. Skulle järna vilja veta eran åsikter om detta då detta e väldigt viktigt för mig och mår väldigt dåligt över det hela. Hon e trotts allt min lilla älskling trotts försäljningen. Mvh En väldigt upprörd tjej
jag skulle bägara att antingen få se vetrinär synpunkt eller se henne själv.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Jo men jag vet inte om jag skulle klara av och se henne död om hon nu ens e död o de inte bara säger det. Jag mår otroligt såligt över det här. Och om de e bara veterinär utlåtande så kand e lika gärna gälla en annan iller egentligen:((
Betala i alla fall inga pengar förrän du utom rimligt tvivel kan veta att illern är död. Tycker det låter väldigt konstigt att den plötsligt dör om den mått bra hitills när du frågat. Och varför vill de ha pengar till obduktionen när de inte ens har betalat färdigt för illern?
Är illern död på riktigt är det dock väldigt tråkigt. =/
Konstig situation.
sant, men jag ser ingen annan lösning tyvärr.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Be om bilder på kadavret, alternativt åk dit. Se först och främst till att hon är död, och sen kan de ta obduktionen. Jag tycker inte att du är skyldig att betala ett öre, utan tvärt om bör de betala klart summan.
Är du snäll kan du erbjuda att stryka de resterande pengarna. Men se till för guds skull att de inte ljuger om dödsfallet till att börja med.. Och ge dem inga pengar.
Ps. Klarar du inte av att se bilderna själv kan du be din eventuella sambo eller vän att avgöra om det är hon på bilden eller ej. Men bäst är att åka dit och se det personligen. Det är lätt att hitta bilder på internet med en iller som liknar henne..
Om hon är död nu men att de påstår nu i efterhand att hon varit dålig ett tag, så kan de helt enkelt ljuga om det. Hon kanske åt något nyligen och dog av förstoppning etc, och att de vill skylla på dig och därför i efterhand ljuger om att dödsorsaken "kommer från dig" och att hon var sjuk då hon såldes..
Det verkar som de försöker lura ut pengar. Jag råder dig att åka dit bort och kolla (ja, det är förfärligt att se sitt eget husdjur dött, men i denna situationen som du är i så är det nödvändigt) om hon faktiskt är död.
Har ni haft kontakten över tlf eller sms/mail o liknande? Det är nog bra att spara på alla samtal ni har haft, ifall det skulle vara så att de försöker bedra dig! Det verkar som de försöker komma undan med att betala samt även få mer utav dig..
Det känns jätteskumt.. och jag känner verkligen med dig, jag hoppas det ordnar sig för dig! Men du borde verkligen ta tag i det och kolla! Lever den fortfarande och du har bevis på att de försökt bedra dig så anmäl dom! Sånt här skall inte folk komma undan med, om det nu är vad dom gör!
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Min sambo tyckte att vi ska vänta tills den 1a e inte pengarna på kontot då så ska de polisanmälas. Och om de nu ljuger om att hon e död kommer ja stämma de pga att jag mår psykiskt otroligt dåligt över det här:,(
Be omedelbart om bilder på henne och låt din sambo titta på dem då. Ju längre tiden går - ju fler ursäkter kommer de ha att inte betala. "Vi kastade henne då det började lukta illa", "Vi hade inte råd med obduktionen" osv.. Så flyttar de illern till en annan ägare eller om hon är död så görs ingen obduktion - > så försöker de skylla på dig.
Så bilden är avgörande för att veta om hon lever eller ej. Pengarna är oviktiga i detta läget :) Är illern kvar är det nog hög tid att kräva tillbaka henne då de inte verkar vara ansvarsfulla ägare om de ljuger.
Jo men bilder samtidigt kan tas om hon ligger o sover eller ta bild från nätet på en annan död iller som liknar henne:s
Åh vad hemskt :( Hon ser helt frisk ut på bilderna från bara någon vecka tillbaka.
De borde få henne obducerad för att se om hon käkat något eller vad som hände..
Hon såg fullt frisk ut och var frisk när hon lämnade vårt hem. Och trotts allt ägde ja henne mer än de för de har betalt en tredjedel. Den 17e mars såg hon fullt frisk ut:s
Jag skrev :Liket ser dock inte nån timme gammal ut ska tilläggas. Ja ja tänker gå till botten med de hon va min älskling. Tror du inte ja vill ha info då. Trotts allt så ägde ja henne mer än ni då ni inte har betalt bara en tredjedel Svar: nej liket är inte någon timme gammal? det har jag inte ens sagt. jag hittade henne när vi kom hem idag och jag skulle ge henne sin kyckling Mitt svar: Ni sa hon dog idag. Då borde det inte ens vara 24 timmar gammal lik Hmmm. Ser verkligen inte ut som att hon dog idag… Hur länge var de borta och lämnat de ensamma kan man undra
detta känns skumt, jag tycker ni borde se henne själva, för jag tror inte på detta.
Hon vägrar svara i skrift från och med nu och vill ha telefonkontakt. Men ord e inget bevis så jag vill ha text i anmälan mot henne.
Tog bilder på hela konversationen. Hoppas det kan vara till hjälp i framtiden
Men nosen är ju mycket mörkare? Tycker hela nosspegeln ser mörk ut. Tycker det är svårt att avgöra om illern på bilden är död, visst brukar de inte ha ögonen stängda, men jag vet inte. Verkar ändå skumt.
Det verkar väldigt skumt. Och på bilden ser liket inte nån timme gammal ut mera några dagar gammal. Och de sa de hittade henne så idag när de kom hem undra på hhur länge de va borta och inte gav mat till de isf?

Ja bilden du fått är ju inte på en iller i bra skick och den ser tyvärr inte så full av liv ut =(
Dom behöver inte på något vis ha misssköt illern. en olycka händer lätt om den tuggat i sig något eller om det ligger någon ärftlig deffekt i linjerna eller annat.
Hur gammal är illern?
Illern e 9 månader. Men de påstår att de hittade henne idag när de kom hem. Då borde liket vara några timmar gammal men de ser ut som några dagar gammalt lik så ja undrar då hhr länge de har lämnat illrarna ensamma

Dom måste omedelbart stoppa illern i kylen. och inte frysen då förstörs illern. sedan sända den imorgon till SVA för obduktion. och efter obduktionen när fakturan kommer tillsammans med rapporten kan ni isf göra att dom betalar och du stryker deras skuld på illern.
Som sagt kan det vara vad som helst som orsakat att illern gått bort. Den kan ha fått fel på hjärtat eller stopp i tarmen med mera.
Sedan kan jag undra varför ni säljer en iller på avbetalning och allra helst till folk ni inte känner?
Godtrohet? Och kontrakt skrevs

Tyvärr ändrar dom färg etc ganska snabbt =(
Oavsett vad så ser inte ett några timmar gammal lik ut sådär.

Ja godtrohet funkar tyvärr inte när det handlar om folk man inte känner =( Honan är vad jag förstår inte ens 1 år fyllda och vilken uppfödare kommer denna ifrån?
Kommer från utanför lund har inte kontaktuppgifter kvar pga ja bytte mobil under tiden:/ och nej hon e inte ens ett år fyllda och de andra två vi omplacerade i samma veva mår bra o e friska.

#28 JO det är ju det som det kan göra. Pälsen blir matt och en liten iller stelnar snabbt… var nämligen själv med om en ung illers bortgång förra vintern.

#30 OK har du någon stamtavla eller liknande? Var ju otroligt många parningar förra året med risktecknade illrar och ops kullar som tyvärr inte växte upp under bästa miljön etc och detta påverkar mycket och kan leda till diverse sjukdomar som kan leda till plötslig död. eller att illern som sagt äte något… Så jag tycker att du bör ta det lugnt innan du anklagar dom för vanvård etc innan du vet mer om varför illern dött
De bryter mot kontraktet dock som de godkände så det är därför de kommer anmälas. Det andra är ju de att de försökte få mig och betala hälften av obduktionen medans de som e skyldiga mig. Så känns mest som att de försöker dra ut pengar bara. Det finns ej stamtavla men ja va där hon föddes och växte upp tills hon va 17 veckor då ja hämtade henne. Hon mådde bra under hela tiden hos mig och då ja frågade hur de går sa de de går jättebra och blev förbannade över att de inte fick para henne innan hon va fullt betald.

#33 ja har du ingen bakrund alls på henne så kan hon ju bära på diverse olika sjukdomar som hjärtfel juvelintlymfon, Anemi om hon gått länge nu i sin brunst etc etc. Så mådde hon bra hos dig OCH hos dom och plötsligt dog är det inte säkert dom gjort något fel alls. Och dom kanske inte känner att dom måste göra en obduktion och därav frågar dig om du vill veta vad som hänt och då att ni delar på kostnaden. Jag som uppfödare skulle kanske inte obducera en iller som dör som inte ingår i mitt avels program etc.
Ärligt så verkar det sitta hos dig att du inte får pengarna i det hela =( Försök se det lite i deras ögon… Dom kommer hem och finner sin lilla päls död och dom kontaktar dig och berättar det tråkiga och det blir direkt tjaffs om pengar och anmälningar hit och dit för vanvård… Att hitta en familjemedlem död är inte som är så lätt. =( Men förstår ju även att du är ledsen över det som hänt men det kanske har blive större än vad det behöver för att ni båda är ledsna just nu
Det handlar inte endast om pengarna. Men rätt ska vara rätt. Och en obduktion kommer göras. De sa ju innan idag att hon verkade va hängig de senaste tiden men att de inte tog henne till veterinär. Så då har de brustit i sin plikt

#35 Ja om den var lite slö för en månad sedan så var det vinter och fullt normalt. Äter, dricker och bajsar dom som dom skall avvaktar dom flesta. Här är iaf info till SVA http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Provtagningsinstruktioner/Obduktion/ Men som sagt eftersom illern har varit fryst ett tag kan det försvåra testerna och vissa saker kanske ej går att få fram helt.

På remissen till SVA skall dom även så bra som möjligt förklara illerns levnad senaste tiden med kost etc. ju mer man kan förklara där ju mer underlättar det
Att de blev förbannade då jag inte godkände avel på henne innan de ägde henne fullständigt är också oroande i mina ögon

#38 pratat med en annan och fått mer info och iller har ju varit i brunst och frågan är ju hur länge och enligt denne så ska iller ha blive slö igår och dom samtalat med vette etc.
Till mig sa de inte samma. Till mig sa de att hon har varit slö i veckor.när jag överlämnade henne för en månad sen var hon inte i brunst.
Polisen för avgöra vem som har rätt i vad osv. Ni kan låsa tråden. Jag är sjukt ledsen förbannad besviken och allt negativt i ett. Svårt och beskriva känslan:(

Nej men en brunst kan ploppa upp ganska snabbt så hon kan ju gått i brunst dagarna efter hon flyttat och det är inge konstigt.

Illern ska nu skickas till SVA för obduktion då dom fått all info av mig hur dom skall gå till väga. så om 4-6 veckor får ni svar på vad som skett
De har dock fryst ner kroppen och då förstörs en massa prov som skulle kunnat tas.
kroppen är ej fryst! utan lagd i kylen.
På fb stod det att kroppen var i frysen.
"Den ligger i frysen" tagen kommentar från fb
Det var jag som skrev fel
Mitt förslag är att gör en obduktion men skicka inga pengar i förväg utan låt dom stå för kostnaden så skickar du din del när räkningen kommer o får en kopia i handen. Då vet du i all fall att den inte är såld o det har gjort en riktig obduktion så man vet dödsorsaken . Man måste väll ha något bevis mer än bilder på att den är död så dom inte bara säger det att den är döt för att slippa betala.

Jag har inte läst allas kommentarer men illern på bild 11 har antingen legat så länge att nosen torkat och fått en mörkare färg eller så är det inte samma iller som har rosa nos.
Sänder dig en strykande kram, hoppas det löser sig för dig.