Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2624 ggr
ferretfanatic
0

Svullen vulva under skendräktighet..?

Som rubriken lyder så undrar jag om det är så att honans vulva kan fortsätta vara svullen under skendräktighet? Ex. en hona går i löp och blir parad av en hane med sup.chip, man vet att det varit en "riktig" parning men ändå går inte honans svullnad ner.. 

Någon som vet??

JossanH
0

För det första bör man vara medveten om att ett suprelorinimplantat inte tar bort hanens förmåga, bara lusten. Så blir honan parad av en hane med chipp så blir det en genomförd parning och risk för valpar är stor. Efter ett avbrutet löp borde honans vulva krympa och hon borde bli skendräktig/dräktig efter relativt kort period. Har vulvan fortsatt att bli större eller har den varit i samma storlek/krympt något sedan parningen?

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretfanatic
0

Den har samma storlek, kanske ngt mindre.. Detta har inte varit en planerad "parning", hanens lust (trots chip) var så stor så han lyckades ta sig till honan trots alla hinder… 😞

JossanH
0

#2 då får du se det som genomförd parning med en okastrerad hane. Det kan ta lite tid innan vulvan minskar i storlek. Har själv dåligt med erfarenhet av honor men ser ju på min hona som började löpa och få något svullnad vulva, att det tagit tid för den att gå tillbaka även om den börjat skrumpna lite. Då blir det till att läsa på om avel och valpar nu då! Är du osäker så kontakta en uppfödare som du känner förtroende för och hämta hjälp därifrån. Det är mycket att förbereda sig på! Lycka till :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretfanatic
0

Ok, så då behöver jag i alla fall inte oroa mig för anemi..?  Eller?? Jag är inte helt grön vad det gäller iller, har bara inte varit med om att svullnaden inte går ner efter parning..

FerretCrow
0

Hur längesedan genomfördes denna parning?

ferretfanatic
0

Ca 3 veckor sedan… Honan är hur pigg som helst, äter och dricker och busar precis som vanligt.

FerretCrow
0

#6 då har deras parning helt enkelt inte gett honan sin ägglossning. då är hon varken dräktig eller tagen ur brunst. Hur länge hade hon gått i sin brunst innan detta?

ferretfanatic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon hade precis svullnat.. 

Men då blir det chip nu innan hon blir dålig..

Bild på vulvan

JossanH
0

Jag skulle inte såga säkert det ena eller det andra, men jag har å andra sidan aldrig varit med om en parning så vet inte hur det brukar bli. Men är ni helt 100 på att parningen genomfördes korrekt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretfanatic
0

Ja, dom satt ihop ordentligt.. så jag är 100 på att hon är penetrerad, därför känns det så konstigt att inte svullnaden lagt sig :/

FerretCrow
0

Den är ju inte fullt stor ändå. och ser lite skrymplig ut. har hon ökat något i vikt? Har en tös här hemma där hanen penetrerade men hon fick ej igång äglossningen men hon är ännu mer svälld än det där. och det är 2 veckor sedan. Men innan vetten sätter chip så be dom känna lite försiktigt och ta UL för säkerhets skull

illernettan
0

Har för mig att UL inte alltid visar valpar. Men håller ändå med FerretCrow att det är bäst att undersöka henne.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
0

#12 nej UL visar inte alltid Valpar men det bör nästan visa om illern gått så långt i sin "dräktighet"

illernettan
0

#13 Du tänkte så 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.