Kemisk kastrering
Alltså jag kastrerade Dexter med ett superlorin inplantat för typ en månad sedan och han visar noll tendenser på det. Jag brukar märka de andra gångerna ganska snabbt speciellt på hans testiklar och beteende.
Inte nog med det så känner jag inte implantatet vilket jag gjort förr och jag brukar känna en lätt svullnad eller liten utbuckling där nålen blivit instucken vilket jag inte gör nu. Idag hittade jag även en intorkad gul massa i hårbotten strax under skuldrorna på Dexter som kändes lite salva aktig när jag gnuggat den mellan fingrarna och luktar rätt skumt. Kan det vara så att veterinären helt enkelt missat att ens få in inplantatet och tryckt ut det i pälsen på honom eller vad?
Börjar bli sjukt fundersam och veterinären verkade inte direkt helt hundra på sin sak.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Alltså det gula är typ grynigt och intorkat typ som mjällklumpar fast det är definitivt inte mjäll men när jag tagit loss lite och gnuggat mellan fingertopparna blir det typ vax-salva aktigt och luktar lite skumt. Hoppas ni föstår.
Man brukar ju känna om man kommer igenom huden eller inte då de flesta får ta i för kung och fosterland för att ta sig igenom. Men- är man inte noga med att hålla i chippet innan man tar ut nålen så kan chippet följa med ut igen. Vad jag hört ska chippet vara lite som stearin i konsistensen. Du borde känna det under huden tycker man. Var han längre gången i brunsten denna gång eller inte? Om han var det kan det ta betydligt längre tid innan det börjar verka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han har ju gått lite längre i brunst den här gången därför har jag trott att det är anledningen till varför han inte visar något att han börjar gå ur brunst och även när han vart kastrerad så har han vaknat till lite vid den här tiden på året lite mer än vanligt men det här är en iller som är riktigt riktigt brunstig och både stank och frustration blir värre för varje dag trots att han blev kastrerad för en månad sen.
Det som gör mig fundersam är ju att jag inte känner av det under huden vilket jag gjort annars och han har ju blivit kemiskt kastrerad två-tre gånger så jag jämför ju med de tidigare gångerna och självklart massan jag hittade i pälsbottnen på honom.
Veterinären i princip försökte gräva in nålen i honom, alltså riktiga grävskoptag åt alla håll och kanter som om hon grävde efter guld i honom vilket ingen annan veterinär behövt göra så jag funderar starkt på om hon verkligen fått i honom chippet. Fick lov att undra vad hon höll på med.🤔

Kände hon efter att chippet verkligen hamnat under huden? Min vett känner alltid så att det verkligen är på plats efter dom tagit ut nålen etc

För mig har det ramlat ut två gånger och jag har fått åka in efter en dryg månad och göra om det. Då har jag inte betalat för det såklart. Har hänt då illern varit lite sprattlig. Men, har de kommit långt in i brunst kan det ta lite tid. Min senaste kull med valpar blev till 5 veckor efter att hannen fått sitt chip.
Veterinären kände inte efter om chippet var i utan lämnade oss så fort sprutan var tom. Vi ska höra av oss till veterinärkliniken och prata med dom på månadag.😕

Känns som att det inte är allt för ovanligt med chip som inte hamnat i illern, jag tror som du är inne på att du borde kunna känna chippet.
Hoppas vet är samarbetsvillig om ev. nytt chip!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Var hos veterinären idag och vi konstaterade att geggan i pälsen definitivt var chippet så Dexter fick ett nytt utan kostnad. Den här gången gjort av min vanliga veterinär som utförde det hela precis som man ska istället för att klumpa runt.
Dexter fick massvis med beröm över hur duktig och sammarbetsvillig han var, jag märkte att han var lite rädd efter vårat förra veterinärbesök men han tog det hela bra och var duktig ändå.
Väl hemma fick jag sätta på sjukhustejp på såret då hunden var helt förstörd och ville slicka på hans stickhål som var lite blodigt men Dexter har redan 5 timmar senare blivit något lugnare vilket jag alltid märkt redan första dagen när han blivit chippad.
Jag skulle nästan åka runt till veterinärkliniker och låta veterinärerna klämma och känna och lära känna en iller så de har lite mer kött på benen Vad en iller är när de väl får in en så de inte står som frågetecken och undrar "det där är väl en såndär som bits?"😂
Men vad skönt att allt till slut löste sig och att han fick ett nytt chipp utan extra kostnad!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Super skönt. Idag var Dexter ute i hela lägenheten och var inte lika hysterisk i katterna men fortfarande lite bitig mot dom men han sprang inte efter dom och jagade dom hysteriskt som han gjorde förrut vilket är skönt för oss alla att det går åt det bättre hållet.
Lukten har blivit betydligt bättre, lådorna börjar prickas igen och testiklarna blir mindre och mindre. Han är fortfarande sjukligt mammig. Han flög på hunden varav de började slåss rätt rejält för att jag gullade och pussade på hunden framför honom och hunden försvarade sig själv men som tur är hände inga olyckor mer än att hunden fick några bitsår runt munnen annars är han bara päls som tur är och jag fick ett rejält bett i handen av Dexter när jag stoppade ett bett mot hunden från honom. Självklart är de inte med varandra utan uppsyn så det behöver ingen skriva och de får absolut inte vara utan uppsikt nu när Dexter är i brunst då han är lite på krigsstigen mot alla utom mig.
Som tur är lekte Dexter och Ezio snällt med varandra idag och deras relation verkade inte ha tagit stryk efter bråket och Dexter är snäll såvidare jag inte gullar med hunden eller något/någon annan…då ska det dödas… 😐😕