Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 491 ggr
eliin91
0

utebur till iller sökes.

Hejsan. Jag är på jakt efter en bra utebur till illrarna här hemma så de kan vara ute under dagarna istället. Så jag undrar om det är någon i skånetrakten som har någon till säljes för en bra peng , eller vet något bra ställe de finns att köpa. Tack i förhand.

Sarah
1

Bara att sätta igång att bygga :)

JossanH
0

Det är ytterst sällan som uteburar till iller säljs då de oftast byggs på plats eftersom de är så stora. Jag har en temporär utebur som inte håller måtten, men som är 4 kvm stor. Den går att plocka isär och står i vår sommarstuga. Den är alltså bara en tillfällig lösning när vi är där några dagar under sommaren. Då har jag byggt ramar som är 1x2 m långa som går att skruva ihop så man får en hage. Min stationära bur är på 9kvm och är 2 m hög. Den går liksom inte riktigt att sälja hur som helst ;) Mitt förslag är att bygga en själv!

Sajtvärd på Iller.ifokus

eliin91
0

Hur stor ska en bur vara för att vara godkänd? För de ska juh ändå kunna springa av sig och kunna leka. :)

Sarah
0

Jag har två burar hemma. Den ena sitter ihop med huset och de kan gå in och ut som de vill. Den är 15m2. Sen har jag en stor sommargård, där de bor på somrarna eller är då det är fina dagar på vintern. Den är ca 28m2. Bådä är byggda på plats. Den stora kan monteras ner och flyttas, men kommer knappast göra det. Den andra går inte att flytta och den dag jag flyttar måste den rivas helt.

Sarah
0

Är svårt att köpa burar, sådana som finns för ex hundar har för stora hål och då har man inga illrar kvar.

Ljusa
0

#3 den måste ju vara minst 5kvm eftersom det är minsta tillåtna yta att hålla en iller på. Men sedan antar jag att de vill ha så stort som möjligt.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

eliin91
0

Okej. Vi har tänkt lite på hur vi ska bygga den och har kommit fram till 12 km2 än sålänge. Men får jag som jag vill blir den större. :)

Grodan
0

Men hur gör man? Vad kostar det och vart hittar man ritning och instruktioner?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

illernettan
0

Det finns inga specifika ritningar och dylikt utan det får man fixa själv 🙂. Kostnaden beror ju också vad du använder för material. Här har materialet till nya buren kostat sisådär 16 000. Men då har jag grävt ur ca 50 cm djup grop, murat en mur runtom, lagt minknät i botten innan gropen fylldes igen med grus och jord, köpt jord som ska sås med gräs, kommer att använda ett riktigt minknät, jag får ståhöjd och lägga plåttak. Vill inte på något sätt riskera rymlingar och gud nåde den iller som lyckas i mitt Fort Knox.

Den gamla buren kostade sisådär 2 500-3 000 att göra. Men då står den direkt på marken, har hönsnät i botten och i taket, jag kan inte stå rak i den, minknät runt om och är alldeles för liten. Den har hållit ihop sisådär 10 år men sjunger på sista versen.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Mixxy
1

Här kan ni kika på vårat lilla projekt som vi sysslade med förra sommaren. Jag har tyvärr inte hunnit med att lägga till bildtexter än. Jag ska ha en "ritning" liggandes ute i verkstaden som jag ska se om jag kan leta fram någon dag och lägga in bland mina bilder på hemsidan :)

http://illerliv.webnode.se/uteburen/

Grodan
1

#9 Ja, jag vet, men jag är ensam och har ingen snäll karl som kan bygga åt mig. Inte heller har jag så mkt pengar. 

jag har en jäkla massa reglar, men eftersom det är obehandlad trä är det nog ingen idée att använda dem om jag inte tänkte måla dem…

#10 Jag har följt den, tror jag frågade efter ritning då också…

Eg tänkte jag nog bara hägna in en del av tomten och inte tak så att illrarna kan gå ut och in lite på sommartid samt för att hålla grannarnas kattj*vel borta - den har säkert öronskabb… (mina illrar ska inte bo ute!!!) Hur högt behövs det vara? Hur mkt gräver ni ner i marken? #9 skrev 50 cm, räcker det?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️