Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 318 ggr
ThereseBergqvist
0

Äter stråna på mattan..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Niima är ett matvrak.. Hon äter det mesta även om det inte alltid är till för att ätas upp..  allt som är mjukt tycker hon om dvs toapapper, handdukar och mattor.
Handdukarna har jag hängt så hon inte når dem men hur ska jag göra med mattan?

Det är en "hårig" matta med små strån/fransar på ungefär. Och jag har sett i hennes avföring att det är strån i den.

Varför äter hon på den?? Hon vräker i sig torrfoder så det kan ju inte vara för att hon är hungrig…

Vad kan jag göra för att hon inte ska äta på den??
Nån som haft samma problem hemma??

(Jag har aldrig sett henne äta på den, så hon gör vell det när man inte är hemma.)

ThereseBergqvist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BIld på mattan..

AlbaStiffler
0

Oj, det känns inte så bra. Ja varöfr gör hon det är en bra fråga… det är väl gott…

Kan du inte behandla mattan på något sätt så att den smakar illa. Antignen testar du att tvätta mattan. Alt så blandar du nån lösning (som inte skadar mattan) och sputar på mattan, så att den smakar illa… Se till bara så att det du sprutar inte är giftigt om hon ändåp smakar… Sen får det ju helst inte vara kladdigt… hmmm, vad skulle det kunna vara? Nån som har ett förslag?

Kan vara värt att testa…

Annars är det väl bara att packa ihop mattan och skaffa en utan fransar, i väntan på bättre tider/att hon växer ur det`?! :-)

sarae
0

jag hade samma problme med buffy när hon var liten. hon åt på filtar, handukar, kläder, u name it. Vändningen blev väl efter vi åkt in akut till veterinär efter hon ätit disktrasa å skosula. Efter 24 timmar hos vet kom allt ut, men sen gav hon sig på filten i buren hos vet. å då stannade hon ytterliggare 24 timmar. men efter det så har hon faktikst slutat äta på sånt. ok, disktrasor kommer hon nog alltid sakna, men filtar handukar etc e ok nu.