Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 652 ggr
eerikabergstrm
1

hjälp! iller som spytt

Hjälp! Har en iller som spytt massor för ungefär 20-30min sedan och vet inte vad jag ska göra eller vad det beror på.. hon är vanligtvis trött och sover mycket så hon visade inga tecken på att hon mådde dåligt utan bara gick bakom soffan och spydde på olika ställen. Hon verkar lite seg nu och ligger och sover, hon har druckit mycket vatten iaf.. har varken nån paraffinolja eller va de nu hette eller nära till någon veterinär som har sett en iller.. kan inte komma på något olämpligt hon ätit då dom bara får torrfoder.. kan det vara en hårboll? Vore tacksam för svar..

JossanH
3

Isolera henne i en bur eller liknande så du ser allt hon får ut, både bajs och kräks. Om hon bajsar är det inte stopp. Du kan ge en tsk matolja så länge och se om det kommer igenom. Kolla igenom kräks och bajs efter delar av föremål. Oavsett vad dom äter till foder så kan ju en gummisnodd, öronpropp eller annat olämpligt slinka ner..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

Har hon kräkts flera gånger så skulle jag uppsöka en veterinär ganska omgående! Hon kan ha tuggat i sig något som du inte vet om. Kan även vara en hårboll, men det är lika illa det om det sitter som ett stopp i magen/tarmen på henne.

eerikabergstrm
0

Har gett henne olja nu iaf och hon har piggnat till lite nu och druckit lite mer. hon spydde bara en gång men på flera ställen, hon verkade chockad själv. Ska se om hon får ur sig nå.. är inte så bara att fa till en veterinär här. Ska kolla om orsa smådjursklinik har jour på kvällarna annars äre falun som är närmast.

FerretCrow
1

#3 Men har hon spytt på flera ställen är det ju inte en gång hon kräkts utan då har det kommit flera spyor men kanske tätt inpå varandra, var nog så dom menade. Inte så bara att åka till vetten tycker jag inte är en ursäkt. Finns alltid distriktare med jour om det krisar och man behöver vätska upp illern etc.

Hur såg spyan ut?

eerikabergstrm
0

Ja alltså allt skedde på samma gång fast hon gick runt liksom. Å jag mena de inte som en ursäkt för jag kan åka vart som helst närsomhelst om de skulle vara så.. mena mer att de svårt att hitta något som är öppet häromkring ifall det blev akut. Typ ljusgult med små bitar i, typ krossad mat..

Grodan
0

#1 Precis som JossanH säger. Ge henne olja.

Abbe blev sådär i höstas vid stora pälsbytet och han fick då olja och blev direkt bra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

eerikabergstrm
0

Hon har fått olja och jag hittar inget ovanligt i spyan, bara mat. Får väl avvakta!

Grodan
0

Jag gav Abbe ganska mycket…

Det var första gången jag råkat ut för något sådant och jag fick lätt panik…Minns inte hur snabbt det gick över, men minns att bajset såg lite roligt ut sedan… oljebajs

JossanH
1

Jag har också varit med om spyor några gånger som sedan inte blivit mer än så. Men stäng in och ha koll. Ställ klockan i natt och kolla hur hon mår. Erbjud något gott att äta, som hon gillar, för att se att hon inte kräks när maten ska passera magsäcken. Verkar hon annars pigg kan du avvakta men hålla koll. Du kan ge mer olja efter någon timme.

Sajtvärd på Iller.ifokus

eerikabergstrm
0

Ja de är inte alltid lätt att veta allt.. ska köpa hem paraffinolja å vätske ersättning imorn.. så man är mer förberedd. Men tack för svaren! Sitter och vakar över henne i en stol hehe..:)

JossanH
1

Hoppas hon kryar på sig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

pirren
0

Ja men då kan du väl tipsa oss om en distriktsvet här ikring som vet nått om dessa djur. Vi har mora: ingen jour. Orsa: ingen jour. Falun :jour till 22,00. Sen hänvisas man till Stockholm. och vad 4.5 timme bilresa till Stockholm om det skulle vara akut skulle göra för bra vet jag dock inte. Det har för f..n inget med en ursäkt att göra. Kan väl slänga mig i bilen och dra till Skåne om det ska vara så. Enbart för mina djurs bästa. Konstig attityd…..

FerretCrow
0

#12 som jag skrev kan distriktare vätska upp etc så illern har då bättre chans till en veterinär längre bort. och finns disktriktare som vet vad en iller är

eerikabergstrm
0

Nu spydde hon igen.. fast den här gången bara vatten liksom.. å jag fick henne att dricka lite en stund innan det… hon ser ut att må lite illa och vill krypa under filten å lägga sig:/

eerikabergstrm
0

Fast det låg en liten liten typ gul "dammtuss" vid pölen, vet dock inte om den låg där innan.. sen gnuggar hon huvet å munnen i filten å golvet?

eerikabergstrm
0

Tussen låg nog där innan. Hitta en större torr på mattan bredvid.

MyLii
0

Åh så tråkigt! I vilket fall med veterinär eller ej så hoppas jag att hon kommer må bättre snart! Ha en lugn och skön natt!

JossanH
0

De gnuggar nos/ munnen mot golvet/tassarna när de mår illa, vilket innebär att det finns risk för att hon kommer kräkas mer. Får hon inte behålla maten/vattnet så finns det risk för stopp i början av tarmen eller något som irriterar i magsäcken. Börjar hon bli medtagen så är det läge att leta veterinär.

Sajtvärd på Iller.ifokus

eerikabergstrm
0

Har ringt nå djursjukhus i Stockholm som hade jour nyss och hon sa att jag inte behövde ha panik om hon mått bra tidigare idag och tidigare dagar. Alltså att de skulle gå bra tills imorn. Jag skulle bara ge henne ljummet vatten då och då under natten och hålla koll på hur hon mådde..

JossanH
1

Tyvärr är det ju så många veterinärer ser på saken.. De inser inte hur fort det kan gå med illrar. Ge olja med jämna mellanrum så att du ser att något kommer ut bakvägen och så att hon inte kräks upp det. Ställ klockan under natten och kolla till henne några gånger. Locka med mat och vatten för att se om hon har aptit och får behålla maten. Ha henne i sovrummet i natt så du vaknar om hon börjar kräkas. Håller tummarna! Blir så irriterad av veterinärer som inte tar sånt här på allvar. Vad har hennes allmäntillstånd sedan flera dagar tillbaka med hennes dagstillstånd att göra!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Är det stopp i tarm kan det handla om timmar. något man bör lära sig med iller är att dom kan vara dåliga långt innan dom visar symtom vi reagerar på =( Hoppas hon blir bättre

eerikabergstrm
0

Jadu.. ska ha henne i sovrummet som sagt så får vi väl se.. är ju orolig att de ska bli nå akut inatt å jag inte vet vart jag ska vända mig eller vad jag ska göra:(

Mixxy
2

Nej för guds skull! Jäkla veterinärer, bara för att illern mådde bra igår så betyder inte det att det inte är någon fara. Jag har själv gått på den niten. Efter det lyssnar jag inte på sånt snack utan går på min magkänsla istället. Du har ju Ultuna universitetsdjursjukhus i Uppsala som har öppet dygnet runt, det är ju något närmare dig. Har själv varit dit med Valle mitt i natten. http://www.universitetsdjursjukhuset.se/sv/?m=0

Mixxy
0

Hoppas det har gått bra för er!

eerikabergstrm
0

Nu har vi varit hos vet. Och hon lever och har fått vätska så vi får se om hon piggnar till å äter lite. Har avbokat chip och vaccin och ska avvakta med det nån vecka.

Mixxy
0

#25 hur har hon ätit och bajsat sedan igår?

eerikabergstrm
0

Inte ätit nå annat än lite godis och bara bajsat en gång vid 8 imorse.

Grodan
0

#27 Åh, hon har bajsat… 👍

Kollar upp i texten, har hon gjort det förut också?

becka89
0

Gjorde ni en röntgen?? Det betyder inte att föremålet har gått igenom för att hon har bajsat det kan ha flyttat sig för att sen sätta stopp igen.

Mixxy
0

Illrar bajsar ju i princip var fjärde timme så om hon inte bajsat sen 8 i morse så känns det sådär. Visserligen har hon inte ätit så mycket heller. Har du testat att ge kycklingfile? (om hon gillar sånt?) Hon behöver få i sig något mer matigt än bara godis, så hon inte blir svagare för den sakens skull.

eerikabergstrm
1

#29 röntgen är gjord och visade lite gaser. #30 hon hade knappt nån avföring enligt röntgen innan hon fick godiset så vi ska försöka fixa nåt gott till henne när vi kommer hem å se om hon bajsar nå mer

Grodan
0

Attans… men jag ber i a f till alla illertarmgudar att detta skall lösa sig snart

eerikabergstrm
2

#32 ja hon verkar piggare efter vätske påfyllningen hon fick, har klara öppna ögon och har bajsat en gång till! :) nu sover hon igen så nu hoppas vi hon får i sig nå mat när hon vaknar

JossanH
0

Lägg torrfoder i blöt och späd ut med lite laktosfri grädde eller äggula och värm så det blir lite, lite ljummet. Det funkade absolut bäst med en av mina gamla illrar. Ibland får man trigga aptiten lite. Bra att hon har bajsat igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
0

Oj, det har gått ett dygn sedan vi sist hörde om tösen (vad heter hon förresten?)… Hur går det?

eerikabergstrm
2

Sally heter hon och idag äter, bajsar,sover och busar hon igen! Kommer nog inte få veta vad som var fel:o

Mixxy
0

#36 skönt att hon är på benen igen!

eerikabergstrm
0

#37 ja de är helt underbart! Hade dock velat veta vad det var som orsakade det för att kanske kunna hindra det från att hända igen:o

Grodan
0

#36 Super!!! Glad för din skull och för Sally!